Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Basljud i Jönssonligan?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 15:47

Någon som vet vad det är för synt som gör basljudet i ledmotivet till Jönssonligan? Jädrans skönt är det i alla fall och låter dyrt.

\\Gnutten

  • Oregistrerad
  • 2005-01-29 16:02

Ljudexempel?
Komponerat av Ragnar Grippe är det i alla fall.

Underbar tråd! Äntligen någon som också sitter som jag likt en fågelholk varenda gång Jönssonligan rycker ut med sin hårda, råa, analoga bas! :eek:

Jag väntar med spänd förväntan på ett relevant svar på detta basljud.

En vild gissning sådär bara: Kan det vara en ARP2600/Odyssey månne? Dessa ligger närmst om jag hade fått välja i min rigg. (Skall (d)regla lite på min ARP2600 i eftermiddag och kolla upp hur rätt min gissning var)

Återkommer om några uppenbarelser sker...

  • Medlem
  • 2005-02-01 11:09
Ursprungligen av moogpower:

Underbar tråd! Äntligen någon som också sitter som jag likt en fågelholk varenda gång Jönssonligan rycker ut med sin hårda, råa, analoga bas!

:kaaaka!:

/Mein

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-01 09:03

Skitbra musik helt klart. Some kind of sequencer! Bra frågeställning! Låter riktigt tjockt och fint. Men bara för att man tror att det är en sequencerstyrd bas är den väl handjagad som vanligt. Nedra proffs.

Jag tog mig faktiskt friheten att ringa upp Ragnar och fråga detta, för övrigt en mycket trevlig och sympatisk herre.

Han hälsar att basljudet som efterfrågas är från en Synclavier som han köpte 1981. Synclaviern används flitigt i alla de klassiska Jönssonligan filmerna.

Dessutom så bjöd jag in honom till 99musik då han var nyfiken på vilka vi var. Så vem vet, kanske dyker han upp här om vi har lite tur.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 15:20

Det var som fan en Synclavier!! Jaha där ser man. Tack så jätte mycket Martin nu kan jag sova igen.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-01 15:25

Cool...:)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 17:28

Lock 'n load!

  • Medlem
  • 2005-02-01 17:30

Respect!

Aaah... Mäktigt & intressant! Tack! Nu kan jag lugnt luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och slappna av vid nästa Jönssonliganrulle med den där underbara basen...

FINT !!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 09:42

Respect.

1
Bevaka tråden