Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB Midi intrerface

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-31 13:28

Hej alla på 99:an
vilket usb midi interface skall jag välja funderar på följande:

M-Audio Midisport-8
http://www.m-audio.com/products/en_us/MIDISPORT8x8s-main.html

Midiman skriver ju även smptekod vilket jag ser som en fördel.

Eller Stienberg midex 8:
http://www.steinberg.de/ProductPage_sb.asp?Product_ID=2022&Langue_ID=7

Midiex 8 arbetar med ltb vilket är en fördel eftersom jag jobbar med cubase.

Tackar för svar på förhand.

Midisport 8:an har väldigt svårt att hänga med i tunga sammanhang.. kortfattat så är det hittills det absolut sämsta midi-interfacet jag kört på. Jag rekommenderar helt klart att du kör med steinbergs om du ska köra usb till cubase (sen att usb1-protokollet inte är ens i närheten av optimalt på något sett för tids-kritiska operationer är nåt som kanske kan vara kul att känna till). Orsaken till att du bör köra steinbergs egna till cubase är just LTB som består av ett par halvfula trix för att snygga till timingen (men som tyvärr inte fungerar i alla sammanhang om man ska vara _väldigt_ petig)..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-31 16:29

Har jag sett fel, förresten, eller stämmer det att Emagic slutat tillverka AMT8/MT4 etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 16:39

Sen beror det ju på hur hårt man driver sitt midi-interface med.
Jag har en Emagic Unitor8 och jag kör Cubase SX3. Ibland kör jag massor med midi utan att uppleva det mista problem med interfaced och midi-fördröjningar. Allt som oftast hårddiskinspelar jag mina midispår på en gång, och på så sätt är det skitsamma om interfacet orkar med att köra 128 toner på varje midi port i båda riktningar samtidigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 17:17

Jag kör ett Emagic MT-4. Den har bara In Ut/4Out men funkar bra fast jag skulle vilja ha några fler ut och in.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-31 17:19

Min mamma har ett paraply!

(Jag ställde en fråga)

  • Medlem
  • 2005-02-01 21:58

Ok Emagic unitor8 verkar vara det som gäller.

Fungerar den lika bra till Cubase????

Har någon några erfarenheter av midiman´s interface?????
tycker att M-Audio Midisport-8 verkar väldigt prisvärd.

Finns det något usb intrerface som arbetar med Usb-2.0 eller firewire????
(vad jag har hört så sänder man såpass lite data att en usb 1.0 skall vara fullt tillräckligt) (förr så räkte ju en comport till.)

Men detta beor ju antaligen på hur många midikanaler man använder på på varge midiport.

Tackar för alla svar. :kaaaka!:

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-02-01 22:02

Jag har midisport 8x8s. Men jag hade valt ett emagic motsvarande idag.

  • Medlem
  • 2005-02-01 22:04

kör du cubase eller logic????

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-02-01 23:13

Cubase SX2

"Ok Emagic unitor8 verkar vara det som gäller."

Njaeo.. det är ett av alternativen. Om du ska köra USB som du nu skrev i första inlägget så är det mk2 du ska leta efter (första versionen saknar usb). Med tanke på dess pris så kan du nog lika gärna leta upp ett steinberg midex8 som passar mycket bättre för just cubase.

"Fungerar den lika bra till Cubase????"

..om du kör seriellt så kan du få bättre synk.. annars är svaret: nej

"Har någon några erfarenheter av midiman´s interface?????"

M-audio köpte upp midiman.. så det är numera samma. Midisport8 är deras största interface.

"tycker att M-Audio Midisport-8 verkar väldigt prisvärd."

Japp.. det tyckte jag också tills jag upptäckte att den inte pallade med att ens skicka all mididata från clavias nord modular-editor (deras mindre interface gör det däremot). Efter ett par sökningar på nätet så märkte jag att precis alla jag hittade som körde midisport8 och nm-editorn hade precis samma problem. Interfacet pallade alltså inte med att skicka data genom en endaste port om det blev lite för mycke. Sen att drivrutinerna var ett rent <beeep> att ha att göra med gjorde inte saken bättre. Dessa detaljer kanske har fixats av nya drivare iofs.. men jag litar inte längre på budget-interface med många portar.

"Finns det något usb intrerface som arbetar med Usb-2.0 eller firewire????"

Japp.. det finns ett helt gäng midiinterface integrerade i externa ljudinterface. Något rent midiinterface med såna portar känner jag däremot inte till.

"(vad jag har hört så sänder man såpass lite data att en usb 1.0 skall vara fullt tillräckligt) (förr så räkte ju en comport till.)"

Exakt.. problemet med USB är absolut inte hastigheten.. utan synken.

Sen kan man se det såhär.. vilket midiinterface som helst duger för nästan vilken hemstudio som helst (om man inte kör extremt krävande applikationer som t.ex. nord modular editorn).. så köp det första/billigaste usb-interfacet med tillräckligt många portar som du kan hitta om du inte är ute efter perfektion.

För övrigt så har även esi, motu och digidesign 8x8-interface..

1
Bevaka tråden