Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RME eller vad ska man skaffa ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-31 21:53

Åter igen en ljudkortsfråga fast i ett lite högre prisläge.

Man har hört mycket gott om RME men vad ska man jämnföra dessa med.
Sen är det som vanligt väldigt svårt att få någon bra uppfattning i en butik, själv känner jag mig stressad i butik när man verkligen är ute efter något och måste jämnföra. Så en butik som är villig att låna ut kortet (alt. öppet köp) vore sjysst att få tips om.

Kraven är väl i princip, bästa möjliga ljud under 10k.
Vill helst kunna mixa direkt i kortet och inte via extern mixer.
Kör på PC och ett annat krav är att det ska finnas möjlighet till minst två analoga ingångar via kortet.
Givetvis har jag inget emot om det hamnar runt en 6-7k men om skilnaden är stor med dessa extra lappar så är jag intresserad.

Köpet ligger väl ca: 5-6 månader framåt så jag har tid på mig

  • Medlem
  • 2005-01-31 21:59

Jag kör MOTU 828 MKII på Windows XP, vilket verkar uppfylla alla dina krav. http://www.motu.com/products/motuaudio/828/body.html/en

Begagnat ligger det kring 6-7 idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-31 22:24

Jag har haft ett RME Digi 96/8 PST (som har analog stereo in) och omvandlarna på det kortet lät grymmebra. Nuförtiden har jag ett RME 9652 Hammerfall, och är väldans nöjd med det, men det har ju bara digitala in (har inte RME ad/da-lådor, de låter fantastiskt, men är dyyra...). I o f s Hammerfall DSP har väl 8 analoga in? Om de är i nivå med omvandlarna på PST-kortet (vilket de säkert är) skulle jag säga att de är grymma...

"Kraven är väl i princip, bästa möjliga ljud under 10k."

Det bästa jag kan komma på just för tillfället är ett interface som jag är väldigt intresserad av själv.. apogee mini-me (innehåller även kompressor och preamp iofs).. 2-kanalers A/D konverterare av modell svinbra.. kostar väl iofs mer än 10k.. men om du lyckas hitta en beggad så..

  • Medlem
  • 2005-01-31 23:08

Det som jag inte blivit riktigt klok med just RME är hur dess expansions "kort" funkar. Verkar ju lite småjobbigt att behöva skaffa två kort för att både få mer in och utgångar.

jgb,
Vad rekommenderas det för FW kort till dessa ?

Volantiz,
Ok, ska kolla upp vad det är för pryl
Men om det ligger över 10k så är det nog lite för mycket för mig.

Jag har ett RME multiface med PCMCIA-kort till min bärbara. Det kortet tycker jag låter väldigt bra. Det har 8 analoga i/o, 8 ADAT i/o, SPDIF och MIDI men inga mikförstärkare. Det är nog inte så dyrt beg, det kostade mig ca 13 000:- då jag köpte det. För stationär väljer man förstås PCI-varianten. Jag vet ingenting om deras mikförstärkare. Däremot medföljer Totalmix för intern mixning i ljudkortet.

Hursomhelst tror jag de flesta är överens om att RME är bra men lite dyra.

Jag vet inte heller det där med expansions, men med detta kort har jag ju 8 analoga i/o som via ex ADAT eller liknande kan bli 18 i/o, det räcker för mig.

  • Medlem
  • 2005-02-01 08:20

Haplo: Ingen aning faktiskt, har inbyggt på moderkortet så jag behövde inte bry mig. Kolla däremot in MOTUs forum så hittar du säkert något där.

Annars så har ju Fitzpatrick lite RME med på sin REA lista

Själv kör jag Multiface och är grymt nöjd med den

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-01 09:34

Jag har ett Motu 2408 MK II att sälja, dels PCI-kort, dels rackenhet med 8 in / 8 ut samt expansionsmöjligheter. Underbart bra! Men jag kommer inte köra PCI-ljud, för jag har burit hem en dator med ett äpple på som ska musiceras med. Tänkte mig 4800:-!

  • Medlem
  • 2005-02-01 11:06

Multiface här oxo. Helnöjd på alla sätt.

/Mein

  • Medlem
  • 2005-02-01 14:28

David,

Om du tittar på Hammerfall korten så om du vill ha mer in/ut så finns det "expansionskort". Fast dom verkar endast finnas som In-kort och Ut-kort.
Mao, inte ett extra kort med både in och ut, utan man måste skaffa två kort.
Multiface har ju som sagt fler in/ut från början.

PF,

Intresant, fast jag hade inte tänkt köpa något just nu.
Köpet ligger som sagt ett par månader fram i tiden.
Men jag kan skicka ett pm när det är dags, och se om du har det kvar.

Håller med ovan - Multiface är ett kalas kort.

  • Medlem
  • 2005-02-02 10:21

Tack för tipsen.

Lutar väl åt RME, ett multiface kostar 5k från Fitzpatrick rean.
Surt att man inte har pengarna just nu.

Finns det något negativt med RME ?

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-02-02 11:15

Allt extremt billigt från Fitzpatrick-rean är nog slut vid det här laget...

Ett alternativ kan också vara Echo Gina3G eller Layla3G.
Gina räcker i ditt fall, eftersom du bara ville ha 2 ingångar - och då kommer du undan med 3990:- och har samma ljudkvalitet som RME. Skillnaden är nog huvudsakligen att RME:s "Total Mix"-mixer är mer avancerad är Echos mixer.

Själv har jag ett gammalt RME Hammerfall9652 (modellen före HDSP alltså) kopplat till min DDX3216, DAC-1 och lite annat krafs - och det fungerar suveränt bra. Man kanske kan säga att det enda "negativa" med RME (och andra kvalitetsprylar), är att du inte får "nöjet" att byta ljudkort så ofta eftersom de är så j-a bra. Jag har haft mitt i över 6 år vid det här laget och ser faktiskt fortfarande ingen anledning att byta ut det.

RME hade lite problem med drivrutinerna till OS 9 och några modeller av powerbook. Om man använde MIDI så gav det upphov till små klick i ljudet, det åtgärdades ganska snabbt. Detta berodde på en ändrad konstruktion från Apple och kan ju inte skyllas på RME.

Jag kan inte riktigt komma på något negativt annars, det låter riktigt bra, är snabbt och stabilt. Det har ju inga mikförstärkare dock, men det har man ju alltid i mixerbordet. Om du orkar så kolla begagnat.

Jag var på väg att sälja mitt eftersom jag köpte ett digi-002r för ProTools, men jag har kvar det för konserter med min bärbara. Det var lite svårt att sälja märkte jag, jag var nog för dyr, så kolla marknaden - ett ljudkort slits ju inte nämnvärt. Kolla att det funkar bara.

1
Bevaka tråden