Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AutoSampler fast för Halion

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-01 08:33

Tjena,

Jag arbetar mer och mer i mjukvara hela tiden när jag gör musik. Men, jag har dock en del hårdvara som jag fortfarande använder pga en del favvoljud. Mitt mål är att dessa ljud ska finnas inne i Halion när jag är klar. Nu är det ju tyvärr så att det är en hel del ljud och en del olika synthar där jag behöver göra samplingen av varje ljud i flera velocities. Lite jobb med andra ord.

Det arbetssätt jag använder när jag samplar idag är att jag:
1. Skapar en midipart i Cubase som innehåller de antal nerslag i de olika velocites jag behöver.
2. Väljer ljud på hårdvarusynthen och spelar in det som ett ljudspår.
3. Normaliserar ljudspåret.
4. Använder extern editor för att klippa upp ljudfilen som separata filer som döps efter tonhöjd och velocity.
5. Startar upp Halion och bygger upp en ny setup med ovan ljudfiler.
6. Sparar allt som en .fpx fil.

Piuuuh. Tar ju tid med bara ett ljud ju...

Jag tycker att detta borde gå att automatisera på ett enklare sätt. Finns det ett program till Halion, på Mac, som kan göra detta? Jag vet att det finns ett som heter AutoSampler till Logic men som sagt, det är Cubase och Halion jag använder.

Är det någon som har några bra tips att komma med?

Undrar,
D.

Jag tror inte det finns tyvärr. Jag jobbar med Kontakt som jag tror är lite fiffigare än Halion, men det är i princip samma j-la trälande när man vill ha flera velocitylager.

Jag klipper upp mina samplingar med ReCycle, vilket oftast går mycket fort. Det eliminerar nästan alltid letande efter nollpunkter. Nackdelen är att det bara funkar med perkussiva ljud eller åtminstone ljud med en tydlig attack. Pads skapar total förvirring.

Autosampler till Cubase tack!

AutoSampler gör väl det till Exs24 men Halion kan ju läsa Exs24. Så det borde väl funka..hmm :hmmm:
AutoSampler

Halion Import formats: AKAI, E-MU, Roland, Kurzweil, GIGA, Kontakt, EXS24, SF2, LM4, LM4 MkII, REX, ZeroX BeatCreator, WAV, AIF, SD II (Mac only), ISO & Nero Disc Image, Toast CD-Image

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-01 16:01

Ja, jag är lite inne på den linjen också men priset är lite högt på den för att man ska kunna testa. Jag tror att om man kör trumsamplingar med en velocity så är det nog kool men vad händer ifall jag har många fina lager samt mer avancerade uppsättningar. Inget ont om min arbetshäst men importen av EXS formatet känns inte alltid 100%.

Ursprungligen av Dee:

...priset är lite högt på den för att man ska kunna testa.

Det finns en demo: http://www.redmatica.com/Site/Downloads/AS/AutoSamplerDemo.zip

• Oregistrerad
  • 2005-02-01 19:03

Enda jag kan komma på är programmet waveknife som klipper upp ljuden automatiskt utan pill i en waveeditor.

Kör du cubase eller nuendo så är jag ganska så säker på att du kan göra mkt av jobbet genom ett macro, du kanske tom kan göra allt...

• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-03 07:59

Tublence: Jag har laddat ner demon men den tar ju bara en not. Och det är jag inte orolig att inte Halion fixar bra. Det är de mer komplicerade sakerna som jag är orolig för. Men det är inte otroligt att det blir ett köp i alla fall.

Fredrik: Jag kör SX 3.01 på Mac. Jag har aldrig arbetat med Macron. Det du skriver låter naturligtvis intressant. Hur skulle ett sådant Macro kunna se ut?

D.

1
Bevaka tråden