Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim OB-XM en Expander/OB8 ?on steroids??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 12:59

Oberheim OB-MX verkar som en rolig synth som dessutom inte tar upp så mycket plats. Frågan är om OB-XM försöker efterlikna en Matrix Expander eller OB-8? Är OB-XM en OB-8 eller Matrix Expander ?on steroids??

MVH
Demokid

Är inte OB-MX något av det absolut sämsta Oberheim tillverkat? Någon påstod att det bästa ljud han hört från den var det ljud som uppstod när han sparkade ned den för en trappa. Den har bra specifikationer, men det lär ju vara det enda också. Don Buchla var inblandad i projektet men fick väl mer eller mindre sparken innan den var klar. Oberheim (tror det var Gibson som ägde dem då) satte den i produktion ändå. Resultatet lät inte vänta på sig.

Ursprungligen av Real Parakeet:

"Någon påstod att det bästa ljud han hört från den var det ljud som uppstod när han sparkade ned den för en trappa."

En så skön kommentar, den får mig att le stort varenda gång jag läser den
Och då har jag ändå läst den förut men...

  • Medlem
  • 2005-02-02 10:00
Ursprungligen av Real Parakeet:

Är inte OB-MX något av det absolut sämsta Oberheim tillverkat? Någon påstod att det bästa ljud han hört från den var det ljud som uppstod när han sparkade ned den för en trappa. Den har bra specifikationer, men det lär ju vara det enda också. Don Buchla var inblandad i projektet men fick väl mer eller mindre sparken innan den var klar. Oberheim (tror det var Gibson som ägde dem då) satte den i produktion ändå. Resultatet lät inte vänta på sig.

Jag hadde en Ob-Mx'a ett tag. Det bästa ljudet jag fick ur den var när jag tryckte ner en tangent på mitt midi klaviatur och vred på rattarna. Själv tycker jag att synthen var kul och lät inte så illa som många påstår. Synthen har en mod-matrix med 12 slots. Man kan x-modulera Oscillatorerna. Oscillator chipparna är samma som Oberheim xpander och när man Fm den ena Osc. med den andre så låter det som ett riktgt argt monster. För ambienta bakgrundsljud funkar den också bra, men ska man göra en remix på en av Carolas låtar så skulle jag nog välja ett annat synth alternativ. Däremot rekomenderar jag att man testar den innan man köper en. Finns en bra review på:
http://www.soundonsound.com/sos/1994_articles/sep94/oberheimobmx.html?session=318d2dee89dbc96cae64986c11bab68f

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-02 08:35

Det är maskinen som Buchla inte vill låtsas om att den finns...:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-02 08:47

Jag förhåller mig snarare till vad jag läst i Keyboard Magazine - och det är att det är en fantastisk synthesizer med SEM-känslan på exakt rätta stället. Nine Inch Nails använde den på The Downward Spiral där den var bassynten nummer ett - och då som prototyp.

har för mig att den introducerades som OberMoog...
Har en polare som skall sälja sin X-Pander om nån är intresserad.

1
Bevaka tråden