Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något ljudkort som funkar under OS X?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 12:28

...och inte kostar 10 lakan?

Har tidigare kört med MOTU 828 MK2 under OSX. Det funkade hyggligt, även om det strulade en del då och då.
Tyckte dock att det var overkill och bytte till M-Audio FW 410. Det var det sämsta jag har varit med om. Usch, fy och blä. Systemfel och panikkrasch och fan och hans moster varannan dag.
Nu har farbror Musikaffären erbjudit sig att ta tillbaka kortåbäket och byta ut det mot något som inte är Firewire. Jag undrar nu:

1. Finns det några ljudkort i samma pirsklass som funkar skitbra under OS X?
2. Är PCI-kort bättre än FW-kort på något vis, eller är det bara bullshit när affären säger det?
3. Vilka kort ska man passa sig för?

Kör Logic 6 under OSX 10.3.7 på en Dual 1Ghz G4 med 1,25 Gb Ram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-02 14:16

ESI ska funka helt OK, men framför allt: vad är målet? Vad ska göras? Kan ju säga som så att Macarnas ljudkort är klart bättre än det budgetkort som ofta snackas om på PC-sidan, dvs Audiophile-kortet. Igår lajnade en kille in en elgura in i en Powerbook och detta ljud kördes ut till ~ 200 åhörare: det lät otroligt bra. Så din Apple-dator är milt sagt väl förberedd för musikproduktion "as is".

Joe.. vad är det för problem du stött på med 828mk2?

Det kan nog vara värt att kolla in något enklare RME-kort..

"2. Är PCI-kort bättre än FW-kort på något vis, eller är det bara bullshit när affären säger det?"

det finns både fördelar och nackdelar med båda.. känns som en ganska så jämn match..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 19:12

Det fåtal strul jag haft med 828-kortet var vid omstart av kortet. Det kunde börja bete sig lite knäppt, innan det hade "funnit sig tillrätta", men efter en stund var det som att det hade acklimatiserat sig (!) igen. I övrigt ett av de grymmaste ljudkort jag någonsin använt (stort ProTools inräknat).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 17:52
Ursprungligen av glaader:

Det fåtal strul jag haft med 828-kortet var vid omstart av kortet. Det kunde börja bete sig lite knäppt, innan det hade "funnit sig tillrätta", men efter en stund var det som att det hade acklimatiserat sig (!) igen. I övrigt ett av de grymmaste ljudkort jag någonsin använt (stort ProTools inräknat).

Glaader: är lite sugen på ett beggat 828 (version 1), var det ett sånt du körde? Använde du det med Logic? Jag ser att man kan få dom för ca 4' nu och det känns mer än prisvärt!

/Patrik

brunzine: i första inlägget så står det att det var mk2 han hade. 4papp är väldigt prisvärt för en 1:a.. kööp!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 21:14
Ursprungligen av Volantiz:

brunzine: i första inlägget så står det att det var mk2 han hade. 4papp är väldigt prisvärt för en 1:a.. kööp!

Ojdå, jag hade solglasögonen på Jag skall nog kolla lite närmare på ett 828mk1 isåfall!

1
Bevaka tråden