Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bort med hårdvara - in med mjukvara?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag snart blir student på universitetet och flyttar in i en pyttig etta, har jag troligvis inte längre plats för någon hårdvarubaserad hemstudio. Inom ett par månader ska en ny burk inhandlas, troligtvis AMD 64 (Ja, jag vet att Mac är bra för musik, men jag kan inte skaffa nya licenser av all icke musikrelaterad programvara) med 1Gb minne och bra ljudkort.

Vad jag undrar är om en sådan maskin kan matcha min nuvarande hårdvarusetup på två samplers, Yamaha CS1x, 16 kanals mixerbord, 4-kanalskompressor och tre rackmultieffekter i mjukvara utan att gå på knäna? Kommer förmodligen forsätta köra Cubase 5.1 eller uppgradera till SE.

Är det rimligt att köra tex 16 spår mjukvarusynt/samplers i Cubase på en sådan burk?

/Dalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 15:49

Om det går trögt så går det ju alltid att mixa ned mjukvaran till ljudspår.

Jag vet inte hur många mjukvaru synthar jag kan köra på min P-IV i 2.8GHz med 1GB RAM .. men det är rätt så många. Ska se hur många Monologue jag kan ladda när jag har kommit hem från jobbet.

Lätt. Sälj hårdvaran och använd eventuellt överskott till antingen en bra synth eller ett UAD-1/tc Powercore att avlasta processorn med. Förutsatt att du har mjukvaran vill säga. Annars skulle jag rekommendera Cubase/Logic och Native Intstruments Komplete. Där får du allt man egentligen behöver.

De prylar du räknar upp här är saker som en dator inte bara matchar utan vida överglänser om du väljer rätt mjukvara. Kapacitetsmässigt blir det inga problem.

Edit: jag hade nog däremot rekommenderat en uppgradering av Cubase, eftersom dynamikprocessorer och eq etc är klart bättre i moderna versioner.

  • Medlem
  • 2005-02-03 16:56

Jag skulle rekommendera att ha något kvar som du kan spela på utan att slå på datorn.

Jag kommer behålla min CS1x som klaviatur, är väldigt fäst vid den. Sedan har jag en massa blåsinstrument som fungerar alldeles finfint utan dator och ström.

Vet att jag borde uppgradera Cubase, men det kostar ju. Mitt nuvarande Cubase lyckades jag få ut som arbetsmateriel hos min förra arbetsgivare, och nu när jag måste betala själv funderar jag på om Cubase SE skulle räcka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 23:13

På min P-IV i 2.8GHz med 1GB RAM så har jag nu petat i gång 10 Monologue som alla spelar rappa 16-delar. Alla 10 instanser åker sedan genom ett (1, inte 10) RoomWorks och ett (1, inte 10) Double Delay och CPU-mätaren ligger stadigt på 40-45% ..

.. så nog går det att pressa ur en ännu vassare burk massor med VSTi:er och så.

(Jag kör Cubase SX3 (3.0.1))

2 samplers, enkel rompler/analogsynt och lite effekter på en ny PC? Klarar du lätt. Sen vill man ju alltid köra tyngre pluggar än datorn klarar av, men det är ju en annan sak. Den enda nackdelen jag kan se är problemet med att få över hårdvarubaserad musik (tex samplebibliotek osv) till datorn utan att slita ihjäl sig.

Rent allmänt så är sampleuppspelning, enklare delayeffekter och kompression utan anspråk på analoglikhet nästan gratis ifråga om processorkraft. Det som tar mycket processorkraft är framförallt reverb, bra EQ och nyare syntpluggar.

Verkar som om hårdvaran kommer räcka alltså. Finns det någon mjukvarubaserad trumuppspelare där jag kan använda mina egna ljud? Gärna gratis/billig.. Har skapat ett litet bibliotek med trumljud över åren som jag gärna skulle vilja kunna fortsätta att använda.

Om jag köper E-mu's 0404 och använder de medföljande pluggarna skrivna för den inbyggda DSP'n, så lastar dessa inte processorn alls vad jag förstår?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-04 07:20
Ursprungligen av Dalleponken:

Om jag köper E-mu's 0404 och använder de medföljande pluggarna skrivna för den inbyggda DSP'n, så lastar dessa inte processorn alls vad jag förstår?

Så har jag förstått det...
Ett tips...lägg till ett par hundringar och köp Proteus X istället...

  • Medlem
  • 2005-02-04 00:34

Köp Reason och plugga den till det Cubase du har (om det inte räcker med Reason). Du får rätt mycket, inklusive två samplers, för en spottstyver. Smaken är olika, men jag förstår inte varför man inte skulle välja Reason. I see no reason, skulle jag kunna sagt ...

stfm: Jag tycker Reason är jättebra och kommer köra det på min laptop. Däremot så har jag kört Cubase sedan det kom till Atari, och jag vill inte byta arbetssätt eftersom jag verkligen trivs med de bra editeringsmöjligheterna som finns. Arranger- och Drum edit-fönstren i Cubase vill jag inte byta bort för allt smör i Småland.

Se också till att behålla någon sorts preamp och hård kompressor (RNC-kompressorn är ju att föredra om man har dåligt med plats. Den är ju jätteliten). Vore trist att inte kunna spela in...

axe: Jag har en sån liten Behringer rörpreamp (med limiter) och en del hyggliga mickar (dynamiska och konding), de funkar så länge. Och ett par pedaler till Les Paulen. Men utöver det så hade jag tänkt att köra resten i datorn för att spara plats.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-04 01:38

(Man behöver inte byta arbetssätt. Cubase har ReWire och kan styra Reason som då agerar som ett rack med väldigt processor-effektiva syntar, effekter, samplers, etc.)

PF: ReWire låter intressant om det är resurssnålt. Fungerar det med VST 5.1 så ska jag testa i helgen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-04 02:04

Gör så, det funkar ypperligt även med 5.1.

Proteus X är alltså ett 0404 med medföljande synth? Värt att kolla upp!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-02-04 11:06

Absolut! 1400:- hos Thomann...funderar på det själv...

Satan, vad billigt! Och jag kan använda mitt befintliga samplingsbibliotek med! Nu är jag så gott som övertygad om att det blir ett sånt!

1
Bevaka tråden