• Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-05 12:49

Hej,

Jag införskaffade igår en ny liten trevlig Ididgo II där det knappast är någon brist på ljud att få tag i. Så glaf i hågen tänkte jag att det är npg läge att dra igång Sounddiver igen. Har inte kört det på ååååår. Senast var någon OEM version till någon hårdvara.

Hur som helst, jag laddar ner den version som finns på Emagic's hemsida (3.1.0 public beta 2) såväl som den som finns på Access hemsida, som ifos enbart hanterar deras synthar.

I Macen kör jag i princip enbart Cubase för midi så jag har inte brytt mig om att ställa in Audio Midi Setup i operativsystemet på en högre nivå än att tala om att det finns två USB midi interface, en i M-Aduio Radium 61 klaviatur och en i en M-Audio Midisport 4x4. De utgångarna heter i Cubase 1 (Radium 61), A, B, C och D. De fyra sista i Midisport interfacet. I Cubase har jag inga problem att styra vare sig in eller utsignal till de två hårdvarusynthar jag kör, Yamaha CS6X och Access Indigo II. Det fungerar precis som tänkt. Alla kan styra alla så att säga.

Mitt problem är dock att Sounddiver ej hittar någon hårdvarusynth alls. Den hittar de fem midiingångarna och jag kan tala om att Yamaha'n ligger på midiport A samt att Indigon ligger på midiport B. Den spelar tom upp toner när jag trycker på de syntharna. Så långt ok. Däremot så kan den kommunicera med syntharna. Jag testar att köra Sounddivers testläge och drar midikabeln direkt från in till utgången. Inte heller detta fungerar. Detta, i kombination med att ingen hårdvarusynth fungerar i Sounddiver, får mig ganska säker på att det är någon inställning för midiportarna som jag ej har tänkt på, eller gjort fel.Det skumma är ju att dock Cubase får signal från syntharna.

I nämnda Audio Midi Setup (I Macens OS) så har jag testat att speca upp både med och utan de externa syntharna. Båda syntharna arbetar på midikanal 1 och som Device ett och det är också inställt i både synthar och Sounddiver.

Så, jag är helt låst nu. Är det någon här som har erfarenhet av Sounddiver på OS X? Jag vill så gärna komma ingång med den och de ljud som finns tillgängliga.

D.