Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pip i MBox

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter här nu med en Digidesign MBox och testar att spela in lite..

Just nu så är det en clavia nord lead 3 som går via en tc electronic d-two och som sedan är inkopplad till MBoxens 2 line-ingångar. Det irriterande är att jag hör ett konstant pip som kommer från de utgångarna när allt är inkopplat. Pipet förstärks "såklart" när jag vrider upp volymen på MBoxens frontpanel.

När jag drar om sladdarna till motu 828mk2 så är det precis som det ska vara.. inget pip.. så det kommer inte ifrån nl3/d-two.

Just nu så rullas Pro Tools LE 6.4.. upplösning 44.1 kHz och 24 bit.

Har någon här någon aning om vart pipet kan komma ifrån?

..det verkar vara hörlurs-förstärkaren som piper

Pc eller mac? Jag hade ett ruskigt brus inklusive pip när jag först kopplade in min Mbox. Man ska tydligen se till att ha en ny version av firmware och använder man win xp så är sp1 ett måste.

Justja.. OSX 10.3 kör jag på.
Nytt firmware.. ska se om jag hittar nåt sånt.. tack för tipset!

blä.. pipet hänger även med på inspelningarna.. och det är ju väldigt synd

Jag testade igenom pro tools le på kul eftersom det var så länge sedan sist.. typ såhär kan det låta: www.bitcrushed.com/pt_test.mp3
Genom hela inspelningen så ligger pipet där.. mycket irriterande.

Det verkar vara nyaste firmwaren i.. det stod nånstanns att man inte kan köra med OSX om man inte har nyaste.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-02-10 08:40

Jag tror inte att PT stödjer allra senaste osx 10.3 .7 kolla ifall det är så, men det vore lustigt om det skulle medföra ett pip istället för krashar... Det finns nått forum hos digidesign sök där om du inte lurar ut det, annars kan jag ringa en snubbe som är bra på PT-problem.

Citat:

System Software

* Pro Tools LE 6.7 is officially supported on Mac OS X 10.3.2, 10.3.4, 10.3.5, and 10.3.7 (Panther)
* Mac OS X 10.3.3 and 10.3.6 have not been fully tested with Pro Tools and are not recommended

Nu är det iofs 6.4 som körs här.. men ändå. Pipet är kvar även efter att jag uppgraderade till 10.3.8.

Jag hittade ett par updates där på forumet till 6.4 som jag ska testa om en stund.. men det stod ingenting om nå pip

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 17:01

Har pipljud i min MBox när fantommatningen är igång. Följer inte med på inspelningarna tror jag, och hörs bara när det skickas ström till micken. Har testat med en dyr Sennheiser och då var det (nästan) tyst, men med två identiska StudioProjects-mickar piper det som fan efter ett tag (när de blivit varma förmodligen).

Fantommatningen har inte varit igång nu när jag testat.. enbart kört med line-ingångarna. Jag håller nu på att installera om allt igen.. ska se om det blir någon skillnad.

update..

När man nu lirar utan att ha någon sequencer igång så är ljudet som det ska.. men så fort pro tools le eller digital performer startas så börjar det pipa
Hjälp? ..någon?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 21:48

vad har du för maskin?

quicksilver 733

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 15:23

blir tyvärr inte klokare på ditt problem, men mitt eget driver mig vansinnig. ska jämföra med en annan mbox innan jag skickar tillbaka den. ingen annan med "fantommatningsoljud"? har en del psykoströmproblem i min lägenhet, men det lutar mot hårdvarufel. har du ngn annan mbox tillgänglig du kan jämföra med?

Tyvärr inte.. om ingen här har en i närheten av stockholm/södermalm? Jag funderar på att ta en sväng över till estrad och fråga ut grabbarna där imorrn.. iaf någon där borde ju ha koll. Jag ska ta å testa köra det på ibooken idag.. se om det blir någon skillnad.

1
Bevaka tråden