Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motu 2408 mkII

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-10 17:38

Hej alla på 99:an

Undrar om motu 2408mkII Är bra???.

Jag kör på ett hammerfall le i dag men saknar möjligheten att spela in i 96-khz.
visst man kan köra s-mux om man vill bli fattig på att köpa ad-omvandlare.

Motu 2408 mkII har allt som rme hammerfall har plus lite till.

Vad har jag för krav på ljudkortet:

16-in 16ut analogt i 24-bitar 96-khz helst med balanserade ingångar
24-adat in,ut adat sync.

En sak som är bra med motu är att man kan bygga systemen som man vill med samtliga enheter.

Om man köper två stycken 2408mk-II har man alltså 16 in ut analogt. plus 48 adat in ut.

Att man dessutom kan hitta 2408 mkII för ca 4000-5000 begagnat gör inte saken sämre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-10 17:43

Absolut svinbra ljudkort, men jag tror 24/48 är "taket", dock ej säker.
Sålde just mitt till Rizzo här på forumet, pga att jag blivit icke-PC(I)-musiker. Igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 20:23

2408:an är kalas! Ett suveränt ljudkort. Det jag stör mig lite på är att jag inte kan köra både 2408 mkII och mitt Hammerfall samtidigt i Cubase, men det går icke.

Lurar på att sälja det då jag inte har någon större användning för det längre .. men man vet ju aldrig

  • Medlem
  • 2005-02-11 13:01

Info motu 2408

Hej Rizzo

Vet du någon bra site med info angående Motu 2408 mkII

på Motu´s hemsida finns bara info angående den nya mk-III.

Har hittat en kille på vendolin som skall sälja sin för 3700:-kr
komplett med 324pci. :kaaaka!:

Vad skall du ha för din????

Det jag undarar är följande:

Går det att spela in i 96:-khz på dom anloga ingångarna???

Kan man köra dom analoga ingångarna samtidigt som adat ingångarna.???

Har 2408 mkII adat sync ingång skall sitta på pci-324 i så fall??

Sker koppligen mellan rackenheten och pci kortet med: audio wire :eller: fire wire???

Skall tydligen vara svårt att få tag i audiowirekablar fall man köper en begagnad enhet som saknar kablage.

vad jag har förstått så arbetar 2408 i block om 24 det är alltså möjligt att
spela in på dom åtta analoga ingångarna samtidgt som man kör 16 adat in
om jag fattat det rätt.

Tackar för svar på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 13:23

Sök på Google. Jag hittade manualen någonstans där alla specifikationer stod. Det har riktigt bra mätvärden, om man nu är kåt på sånt.

3700kr är billigt. Slå till. Det jag skulle vilja ha nu är en Motu 24i. Den passar till 324-kortet (24i/o passar till 424) och den skulle vara riktigt praktisk att ha tycker jag.

Jag syftade på att sälja mitt RME-kort, inte min 2408. 4.2k gav jag för 2408:an inklusive 4 ADAT-kablar av helt okej kvalisort.

Så vitt jag vet är det bara mkIII som har stöd för 96kHz.

Baksidan på mkII och mkIII skiljer sig inte nämnvärt, så där kan du kika på Motus hemsida för att få en bra överblick.

Vad jag har förstått så är det en vanlig firewire-kabel till 2408:an, men jag kanske har fel? Den ser helt vanlig ut i mina ögon. Vad har de ändrat, om den inte är standard?

Jag har synthar i 20 av de 24 kanalerna och jag kan monitorera alla samtidigt i Cubase. 16 av ingångarna (2xADAT) är kopplade till mitt Creamware A16-interface där de flesta av mina synthar är kopplade och de kan jag monitorera/spela in samtidigt som synthar som är kopplade direkt i de 8 analoga ingångarna.

Hoppas det besvarar dina frågor. Trevlig helg!

  • Medlem
  • 2005-02-11 17:25

Tack för alla svar rizzo

Lägg gärna in en länk till sidan med manualen.

såg att du gillade mitt tips om xplite.

Kolla gärna om det finns någon inställning för 96-khz i inställningarna för ljudkortet, finns inte det stödjer inte 2408 mk-II 96:-khz

vad skall du ha för ditt hamerfall???

Är det en 9652 dvs 24 in 24 ut+ wordclock?

om inte 2408 stödjer 96:-khz så får det bli ett Mk-III

borde väl finnas en liten begagnad marknad för det.

är creamware´s a-16 bra ????

Den är i allafall väldigt prisvärd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 02:30

Jag ska se om jag hittar manualen på nätet igen.

XPlite verkar jättetrevligt till musik tycker jag. Iaf det lilla jag läste om det lite snabbt.

2408 mkII har inte stöd för 96kHz, precis som jag skrev i mitt förra inlägg. 96kHz-stödet introducerades först i mkIII-serierna. Allt står på Motus hemsida.

Jag har inte bestämt mig vad jag ska har för mitt Hammerfall 9652. Tror nog att jag behåller det, för man vet aldrig när det kan komma till användning.

Creamware A16 är helt okej till att jacka in synthar i. Jag har inget att klaga på.

1
Bevaka tråden