Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CPU-byte?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-14 09:52

Sitter å funderar på ett ev. CPU-byte. Just nu har jag en Celeron 2.5GHz å moderkortet kan maxa P4 2.8+GHz (vad nu det kan betyda...jag hittar bara "vanliga" 2.8GHz). Frågan e bara: E det värt att plöja ner 970 surt förvärvade CSN-riksdaler i en sådan uppgradering? Mer pulver under huven hade varit trevligt men jag vill inte pröjsa för en "fis i universum"-förbättring.

Kan givetvis ha med helt andra saker att göra, men jag tycker mina burkar har rullat på bättre sen jag slutade köra med Celeron, och kostade på mej "riktiga" Pentium.

Celeron 2.5 till Celeron 2.8 känns däremot fullständigt poänglöst om du frågar mej...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-14 10:14

Pentium 4 2.8+GHz ska det bli isåfall (fast när jag kikar på ASUS hemsida står det först 2.8GHz max men sen 3.0GHz max på en annan sida). 970kr gällde Pentium 4 2.8GHz FSB533 på Komplett men den billigaste Pentium 4 3.0GHz FSB533 jag kan hitta kostar 1695kr (å dessutom på ITParadiset som ligger på Prierunners "observationslista").

  • Medlem
  • 2005-02-14 10:22

Låter inte som några väl investerade pengar om allt snurrar som det ska. Köp mer minne istället och överklocka litegrann. Vet inte hur gamla dina grejor är men oftast kan man hitta temperatur på systemet i BIOS. Blir proppen inte för varm är det klart billigare än att köpa ny.:) Kolla sweclockers.com för tips om du inte vet riktigt hur det funkar. Deras forum innehåller rätt mycket info.

/Mein

Jag tror inte heller du vinner så mycket kräm på att byta processor. Som Mein sade, lägg pengarna på minne. Så snabbt som möjligt, så mycket som möjligt och gärna i matchade par. Mer minne gör anmärkningsvärt stor skillnad.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-14 11:06

Har redan 768MB RAM å det jag tycker segar mest e pluggar (= CPU-kraft?). Ska kolla sweclockers å se vad de kan tänkas ha för matnyttigt i sina fora.

Om datorn inte orkar spela upp en låt med massa mjukvarusynthar och effekter så beror det oftast på för lite RAM minne. Och skillnaden mellan en 2.5GHz processor och en 2.8+GHz processor är ju obefintligt, du kommer inte märka någon skillnad.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-14 11:24

Inte ens om man går från Celeron till Pentium 4 samtidigt? Jag har fått för mig att det e lite som dåtidens SX vs DX-CPU:er.

  • Medlem
  • 2005-02-14 11:29

Se om du inte kan hitta något som förklarar arkitekturskillanderna mellan Celeron och Pentium, utifrån det kanske man kan bilda sig en uppfattning. Att bara gå på GHz hit och dit gör ju ingen glad, bara att jämföra Mac-GHz kontra Windows-GHz så inser man att det inte ger något.

Processorarkitektur. Fina grejer det.

Jaha, du ska byta till en Intel P4. Då har jag ingen aning. Intel är väl stabilare om inte annat(?)

Skillnaden mellan Celeron och Pentium är väl mängden L2-cache? Det är större skillnad i kapacitet mellan en Celeron och en Pentium med samma klockfrekvens än mellan Celeron 2.5 och 2.8. Men det är fortfarande inget jätteskutt. Andra flaskhalsar är mycket värre, t.ex. för lite minne, låg busshastighet, långsam hårddisk osv. Om bara alla delar kommunicerar så fort som möjligt och med minimal inblandning av pagefiler så går det absolut fort nog med en Celeron.

Sedan är det ju klart att man kan optimera helt vilt och få en osannolik prestanda om man orkar och har råd, men var tar det slut? Då tror jag helt klart att det är bättre med ett stabilt och pålitligt system.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-14 11:53

jgb: jo, jag har försökt hitta ngn smidig jämförelse men tyvärr inte hittat ngt än.

Stefan: mja, men Intel gör ju både Pentium 4 å Celeron så då e de båda "stabila" då elle?

sawtooth: visst handlar det om att jaga flaskhalsar. Hade moderkortet hanterat FSB800 hade det blivit än mer "boost". Ju mer man funderar desto mer pekar det åt att man bör köpa en ny dator istället.

1
Bevaka tråden