Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp med syncing av MONO/POLY arp.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena..
Har ett problem med syncning av min korg mono/poly.. problemet ligger hos arpegiatorn (eller säkert på mig .:D).. För att den ska "få" midi har jag kopplat den med Syntechno Teebee med Trig in och VCO FM In..
Med vilken maskin kan man synka den? provade med min TB-303:a, men icke..nån som kan hjälpa?

  • Medlem
  • 2005-02-14 22:03

Jag hänger inte riktigt med?! :hmmm:

Jag är alltid lika bra på förklara

Ok, så här ligger det till.. Finns ingen midi på Mono/polyn som dem flesta känner till..
Jag har kopplat den via CV/gate (trig i detta fall) med en syntecno Teebee så att den ska förstå sig på midi signaler.. Detta funkar fint.. Problemet är att jag inte kan använda arpegiatorn när jag använder mono/polyn på detta sätt..
Så jag undrar, hur kan jag synca arpegiatorn till midi så att den får rätt tempo..

Jag har en TB-303:a som jag syncar med Teebee:n (Din 24 sync).. och använder sedan gate out från 303:an till att synca Jupiter 6:ans arpegiator.. Tyvärr så har detta inte funkat med mono/poly:n.. undrar om nån har en lösning på arpsync problemet för mono/polyn.. hoppas jag gjorde mig förståd denna gång..
Jag förstår att den måste få en trig singal från något, men från vilken maskin ?? och är det nån inställing man bör göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 22:23

Arp in på Monopolyn är S-trig. Så då måste fixa en gate till s-trig konvertera..

  • Medlem
  • 2005-02-14 22:25

Har inte M/P en switch så att den accepterar både posetiv och negativ trigg? Har du någon roland X0X trummis? Trigga med den isf.

Jag har ingen M/P men därimot polysixer som jag triggar från X0X. Tyvär så fördröjs triggsignalen pga olika triggstandarder och du inte har en converter. Därav undrade jag om den acceptera både possetiv och negativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 22:33

CV/Gate: ins and outs, 1V/8va (as opposed to Korg's hitherto standard - Hz/8va), gate in is very usefully switchable between +15 and s-trig. Also a portamento in (?).
Clock: arpeggiator in, S-trig (to ground)

Så ser spec:en ut på Hyperreal (http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Korg/MonoPoly/korg.MonoPoly.specs.txt).

Så arpeggion är bara s-trig, men själva cv/gate är ställbar mellan s-trig och +15v gate (roland).

  • Medlem
  • 2005-02-14 22:48

Ok.. Blandade ihop triggen med cv/gaten.. Men triggen ska gå att syncas även med V-trigg.. bara det att den lär släpa efter. Beskrivningar på hur man gör converters finns på nätet.

  • Medlem
  • 2005-02-14 22:53

Ahaa.. så du ska styra arp-tempot till/via MIDI?! Har du 707 eller 909 som du kör via midi så ska det nog funka.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 23:08

Tjena snubben !

Så här funkar det :

MP-4:ans arpeggiator kan klockas av en extern källa. Du ska använda en S-Trig puls som du kopplar till ARP CLOCK IN.

Men..........

MP-4:ans arpeggiator får sin not information via tangentbordet som sedan omvandlas till CV och går via CVIN-jacket till MP-4:ans Oscillatorer. Om du ansluter något i det jacket så kommer oscillatorerna att följa den signalen och inte arpeggiatorns CV !

VCO FM In är inte tänkt för extern Keyboard CV utan mer som en modulationsingång ( tänk extern Pitch Bend, LFO etc. Den är iofs oct/V skalad........

L

  • Medlem
  • 2005-02-15 08:52

Teebeen kan skicka S-trig utan problem (kör mina MS-syntar så), så det är inte problemet.

När jag kör M/P och arpeggiot så låser jag (latch) t.ex. ett ackord eller så på M/P, slår på arpeggiatorn och triggar arpeggiatorn. Just den triggen går _inte_ att slå om till vanlig Roland-trig, därför funkar det inte med trigpuls från 303:an.

externa signalen in på CV jacket - TELEpluggen ska vara _intryckt_halvvägs_ då ska det funka att köra CVmod i ARP/memCHORD-läget har jag för mig... // Tror inte TBn släpper GATEsignalen ända till GND var vid inte MP4 retriggat sin ARP...

1
Bevaka tråden