Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC komponenter och ljudkort

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-16 07:10

Hello!

Ska köpa bärbar PC och vore jättglad att höra era åsiker och tips om följande funderingar:

1) är det någon som har erfarenhet av intels nya chipset 915 än? Det talas mkt om det men har nån jobbat med det i musikproduktion?

2) Vilka program kan man frysa effekterna i för o spara kraft? Jag har hört att det funkar i logic och nya cubase..

3) Hur mkt kraft behöver man för att kunna mixa en platta med typ 35 kanaler audio och en massa pluggar igång..? (om man kan frysa dem är det väl lugnt men om man inte kan..)

4) Jag tänkte skaffa ett m-box och protools le, men funderar på fler ingångar - vad är nästa steg? Till vilket pris?

5) Slutligen står mitt val av bärbar mellan de här om nån har nån synpunkt

ZEPTO 4200 (19600kr inkl allt) eller Frost Network Mobile Pro (23900kr, vet ej om försäkring etc ingår)

Skickar med specarna här, hoppas det är ok att breda ut sig så mycket här i forumet! :rolleyes: /aniah

SPECARNA:

ZEPTO 4200:
Display
- 15" SXGA-TFT 1400x1050 dpi Znote 4200
Processor
- 1.8 GHz Intel Pentium M Dothan 2 MB Cache 745
Chipset
- Intel 855PM (Odem-B) + ICH4M
Hårddisk
- 60 GB 7200 RPM 8MB Cache Hitachi/IBM - 2,5" Ultra ATA-100 support
Optisk enhet
- DVD-RW Dual +/- (DVD-brännare) 4xxx (8x4x2/24x16x8)
RAM
- 1 GB PC 3200 (2x512)
PCMIA
- PC Card 95 supported with one type II card sockets only
Grafikkort
- ATI radeon mobility 9700pro 128 MB
Video
- VGA skärmutgång / S-video TV-out
Anslutningar
- 3xUSB 2.0, Parallellport / LPT1, 1 x firewire IEEE 1394 (VIA), Headset / SPIDIF ugång 3,5 mm minijack, Plats till kensingtonlås
Modem/ LAN
- V.92/56K fax/modem RJ-11/10/100Mbit nätverkskort RJ-45
Trådlöst LAN Intel
- Pro / wireless 802.11b/g
Ljud
- Realtek ALC250
Strömförsörjning
- Upp till 5 timmars batteritid Li-Ion batteri 65 W kapacitet, Universal AC adapter
Dimensioner
- 333,6 x 276,3 x 31mm, vikt 2,6-2,8kg
Övrigt
2 års garanti (6 mån batteri)
SE Tangentbord Znote 4xxx
MS Windows XP Pro Svensk (Inst + CD medföljer)
Helförsäkrad 4 år samt stöldförsäkring
Dustbag o standardväska ingår, 120 kr frakt
Rabatt 1000 inkl moms

Totalt inkl moms 19 602 kr

Frost ACM-Mobile Pro

Pentium M 735 2MB Cache (1.7 GHz)
1024 Mb PC2700 RAM (2x512)
DVD brännare
60 Gb 7200 varvs hårddisk 8Mb
15.1" SXGA skärm i 1400*1050 upplösning
Dualview ATi Radeon M10 grafik 64 Mb GRAM
Super VHS-ut
100 Mbit LAN
Firewire, 3xUSB 2.0
Audiooptimerat Windows XP Home

De finns på www.frostnetwork.se resp www.zepto.se

1. Om jag inte minns helt fel så sitter det i min Dell, och den funkar bra... Kan kolla när jag är hemkommen.

2. *Tror* Sonar är på G också. men det vill du nog dubbelkolla...

3. "Massa pluggar" är ju väldigt relativt begrepp. Beror helt på funktion och kvalitet. Men 35 audiospår ska inte vara något problem för någon nyinköpt PC. Laptops kan dock vara lite luriga med hårddiskarna, dom är ofta långsammare än en vanlig 3,5", för att spara batter och värmeutveckling. Se till att få en snabb, minst 7200RPM. Annars borde en extern Firewire funka, men då tycker jag man tappar lite av vitsen med en laptop...

4. LE fixar väl inte 35 audiospår?

  • Medlem
  • 2005-02-16 10:01

Hm, ja det är lite komplicerat.. Jag ska nog inte spela in så mycket i taget egentligen. Men å andra sidan skulle det va juste att kunna mixa i datorn, alltså sånt som e inspelat nån annanstans, och det är då det blir mycket kanaler. Vet inte hur många audiospår man kan ha i PT LE, vet inte nåt om det programmet faktiskt, har jobbat i Cubase innan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-16 10:22

Vad beträffar komponenter osv, överlåt det då till t ex Frost, jag är säker på att de väljer optimalt bland det minst sagt digra komponentutbudet. Fördelen med Pro Tools är att det är klockrent ihop med hårdvaran (Digidesigns egen hårdvara alltså). Nackdelen är att det kan kännas lite Rysk Volga över dess gränssnitt innan man vänjer sig. Mindre mjuka växlar än Cubase och Logic men bara två rutor att se ut (in) genom vilket gör att synintrycken minskar och fokuseringen ligger på just 1) inspelning och 2) mix. Kul med ProTools idag är att massor av kul kryddprogram ingår; läs - bantade men effektiva (samt uppgraderingsbara) versioner av Reason och Live som synkar klockrent med PT. Törs jag med tanke på föregående tråd fråga vad det var för andra, specifika PC-program du kommer köra?

  • Medlem
  • 2005-02-16 10:29

Jo jag har just lagt på luren med frost faktiskt. Det var bra o snacka igenom grejer där. Nu lutar det åt ett Presonus Firebox för 4495 som lät bättre enligt dem och något extra plus för då får jag cubase som jag är van att jobba i sen innan. cubase le som jag sen kan uppgradera till (frysbart!) sl för typ 3000. Men jag vet inte om jag får roliga reasonpluggar och sånt.

De rekommenderar att dualboota, för jag ska sitta på ett företag ibland också och jobba med adobes tyngsta svit, finale och sedvanligt skit som office o internet etc.

Jag har dock fortfarande inte fått klarhet i varför jag ska betala 4000 mer för en frost än för zepto 4200 för zepto verkar ha mer o komma med där, och jag måste ju ändå göra om xp installationen så deras audiooptimering ryker ju ändå... Här är den heta frågan för mig så har nån ett argument för frost verses zepto - speak gärna now

Rysk volga verkar jobbigt. Vad betyder mjuka växlar? /a

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 10:45

Vill man ha det bekvämt, frost...

Kan man en del själv, samt vill lägga lite tid på att söka och jämföra... annat märke...

en sak jag reagerade på "4200" datorn:
"1 x firewire IEEE 1394 (VIA)"

Inte via på firewire! eller ja, inte via på nått helst?!

nej, men via´s firewirechipm nej

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-16 10:45

Kantutjämnad, lyxig godisgrafik såsom i Reason, Logic, Cubase, Live etc. Att jämföra med den rätt karga grå "arbetsvänliga" men kanske lite ubåts-militär-stela designen i PT-GUIt!

Du behöver inte pajja Frost installationen för att göra en dualboot, det är bara att använda PQmagic och skapa en till partition sedan bootar du på winXP skivan och väljer att installera en gång till på den nya partitionen och simsalabim så har du 2st XP installationer där du får välja i uppstart.
Om du vill ändra namnen i uppstartsmenyn osv så editerar du filen boot.ini med notepad så är det fixxat oxå , där kan du även välja vilken som skall vara default osv.

PT LE klarar 32 kanaler samtidigt.

Midihanteringen i PT är väl ok, men att redigera är mycket lättare i Cubase/Logic, framförallt om man vill göra stora midiförändringar automatiskt, ex transponera enbart vissa toner i ett stort sjok med mididata. Om midi är viktigt behöver man nog en sequencer till, både M-Box och Digi-002r kan ju köras med de andra programmen. Däremot har jag hittills aldrig testat något program där audioredigeringen är så enkel och intuitiv som i PT, framförallt om man arbetar mycket med att klippa och klistra i ljud.

Nästa steg är digi-002r, ett rejält steg upp: 8 analoga i/u, ADAT, SPDIF, MIDI 1 in 2 ut och körs med FireWire. Tyvärr kostar den ju tre gånger så mycket också och är inte portabel på samma sätt.

Pluggarna som följer med PT är ngt enkla, framförallt reverbet tycker jag.

RME-korten låter väldigt bra. Jag har både RME Multiface och digi-002r och Multiface låter bättre än digi-002r i mina öron, som i och för sig låter väldigt bra också. Multiface har inga mikförstärkare, däremot har fireface det - men den har jag inte testat.

Kolla först med Presonus om VIA's FireWire kan ställa till problem, vilket inte alls är ovanligt. Du bör kolla samma sak med LaCie om du ska koppla till en extern hårddisk (vilket du ska, för en laptop-HD fyller man på ett ögonblick).

Det är precis den här typen av frågor som du betalar 4k extra till Frost för att slippa. Deras maskiner är dessutom testade och garanterat fungerande.

Det enda jag reagerar på är att Frost använder XP Home. Men det är bergis genomtänkt. Hur som helst så ska du kanske kolla så att du får en återställnings-DVD så att du kan gå tillbaka till ursprungskonfigurationen om något går snett, vilket faktiskt inte är så osannolikt när man exempelvis skapar en Dualboot. Det är lätt hänt att man gör ett slarvfel och så står man där med skägget i brevlådan. Det behöver man inte ens ha skägg för att riskera.

Notera också att du kan ringa dem (Frost) och få din dator konfigurerad som du vill ha den. Vill du ha snabbare processor eller nå't så går det att lösa.

Och nej, jag har inget med Frost att göra. Jag vet bara att nästa gång jag köper en ny musikdator så blir det en dedikerad musik-PC, troligen en Frost.

  • Medlem
  • 2005-02-16 13:30

Tack, bra tips o kolla med andra delarnas leverantörer förstås, det ska jag absolut göra! Men jag håller med, det blir nog frost. Irriterar mig bara på att de inte har senaste chipsetet, att de kör home ja, och att det inte går o få nån vettig drulleförsäkring... Det är lite dyrt överlag liksom. Men visst, skönt o slippa problem absolut. (om man nu kan va säker på det...)

Du kan nog få dom att köra en XP pro oxå, Har du en egen licens på XP så går nog även det.
Kolla med Frost vetja, Sedan hur mycket dom vill ha för det får du ju oxå kolla, Dom kan nog även göra en färdig dualboot åt dig om frågar snällt. Fast tjaa dom kan ju säga nej oxå, men fråga så får du svar

  • Medlem
  • 2005-02-16 14:36

Man vill ha Pro av flera orsaker. En av orsakerna är den inbyggda backupfunktionen som automatiskt kan säkerhetskopiera utvalda foldrar. Vilket känns som en bra sak med tanke på att det gör ont när hårddiskar brister.

Så sant som det var sagt, jgb. (står "b" för Boye händelsevis? )

Har en Zepto 4200 med samma konfig du skrev ovan fast med 2.0GHz.
Kan inte annat än rekommendera den.
Skärmen skulle i och för sig kunna vara bättre. Upplever att det är dålig kontrast - det gäller att ha den i exakt rätt vinkel för att att se alla nyanser. Sen blir det ju extra kinkigt när allt är så smått i 1400x1050 (är van vid 1024).

Annars funkar allt fint och flyter på bra. Har använt den en del att göra krävande flash-filmer vilket har flytit på bra, har dock inte testat att arbeta med musik än.

jag tror du blir nöjd vilken du än väljer.

  • Medlem
  • 2005-02-17 18:56

Just ja. Pruta!

Om Frost verkar bra (vilket det synes mig) så berätta för dem att du överväger den billigare datorn, men de kanske kan göra något åt priset? Alltid värt ett försök i alla fall.

"Sen blir det ju extra kinkigt när allt är så smått i 1400x1050 (är van vid 1024)."

Man brukar kunna ställa ner till 1024x768.. om man nu skulle vilja det. 1400x1050 tycker jag annars är en lagom upplösning på en laptop med 15"-skärm.

"de kanske kan göra något åt pris"

justja.. det där skrev jag lite kort om i "den andra tråden". Det bör inte va nå problem att pruta lite på estrad som numera säljer frost.

  • Medlem
  • 2005-02-17 19:01

har lagt ner zepto... de har via firewire vilket jag hört är riskabelt.. och de verkar ha noll koll, dessutom förstår jag inte deras skånska : ) Men nu är det dags för nästa beslut.. aktiva högtalare, asbra sådana men billiga förstås:) Allt - vill man ha! O så några justa lurar. Höll på att få spel på mina förra, de knakade när man vred på huvudet (inte så bra när man spelar in sång med kondensator-mik...) Tips?

Lite märkligt att frost rekommenderar presonus firebox, visst den ser skitbra ut på pappret men den har väl knappt ens hamnat på butikshyllorna än, de första drivrutinerna brukar ju sällan vara tiptop heller. Men de kanske har prövat den och gett den tummen upp, skitbra i så fall eftersom jag tänkt skaffa en själv.

Ska lurarna vara till sånginspelning? Se då till att de är rejält slutna, kondensatormickar lapar i sig läck som ödlor lapar sol. Sennheiser DT100 är ju klassikerna till sådant. Slutna som Fort Knox. Men tyvärr blir det varmt om öronen ganska fort.

Billiga bra aktiva monitorer finns det rätt så många. Vad är billigt i det här fallet?

  • Medlem
  • 2005-02-19 13:18

Na, jag har ett par hd200 (sennheiser) som jag tycker funkar dugligt nog till sången, behöver lurar och högtalare till mixning. 4000 är nog smärtans gräns för högtalarna...

med presonus firebox får man cubase. tycker cubase är ganska lättjobbat, men vissa tycker det är amatörvarning, alltså att ingen professionell studio kör cubase så man kan inte komma med sina filer.. vad tycker ni om det?

Lurar:

det där är ju samma tjafs som med monitorer. Jag har ett par Philips SBC-HP1000 som jag mixar med ibland. De är långt bättre än sitt pris på 1500-2000:- och har en fantastisk klarhet som gör dem väldigt bra när man ska sätta saker i stereobilden eller göra småjusteringar i mellanregister och diskant. Nackdelen är att de är stora, fula och basen är så clean att man frestas att spela lite för högt.

Cubase:

Det där beror ju på vad man ska göra. Mjukvaran är alldeles utmärkt, lättjobbad och fiffig. Men det är klart att ProTools låter bättre med sina dedikerade DSP-farmar, grymma plug-ins och lyxiga A/D-D/A-omvandlare annars vore det svårt att motivera det tiofaldiga priset. Men det finns nog en anledning till att de flesta kör PT via Logic Audio, nämligen att PT-interfacet inte är så himla kul.

Att däremot köra ProTools med ett vanligt ljudkort (dvs utan DSP Farm och allt det där) verkar helkonstigt tycker jag.

Ska du vara PT-kompatibel med Cubase så är det ju bara att exportera filerna i rätt format, typ 24/96 aiff, så kan man ju alltid jobba vidare i PT om man så vill, så länge det bara handlar om audio. Och MIDI är ju alltid MIDI, även i ProTools.

Å andra sidan kanske du ska överväga Logic istället för Cubase? Då blir du mer "proffskaompatibel". Haken där är ju då att Logic slutade utvecklas för PC när Apple köpte Emagic för några år sedan. Fast Logic 5 funkar fint det också om du inte behöver alla de senaste funktionerna.

  • Medlem
  • 2005-02-19 17:00

förvisso ska jag köra mac (! har ändrat mig..) så det kan funka med logic, men - vi har fått dålig kemi (jag o logic), kan inte förklara det..

skumt det här med lurar, jag menar att man måste få bra diskant men ingen bas eller tvärtom osv.. finns det inga vettiga där allt bara låter som det ska?! barnslig fråga förstås......

Jo, det finns jättevettiga lurar. Men de kostar jättemycket pengar.

Sequencer:

Jag är Cubase-fan. Men det beror faktiskt nästan enbart på att jag började med Cubase på Atari i tidernas gryning. Faktum är att jag egentligen misstänker att Logic är bättre. Det är högre inlärningströskel och kräver lite mer av användaren initialt. Men när väl allt är på plats så tror jag att det är skit samma. Eller åtminstone hugget som stucket.

I vilket fall som helst så knycker de stora tillverkarna idéer av varandra så till den grad att skillnaderna är betydligt mindre än likheterna. Så Logic verkar faktiskt mer logiskt (hihihi!) om du ska köra Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-19 20:30

Jag kör Logic (Express faktiskt, kan ju mer än gamla Logic 3 å 4 som jag jobbade mycket med för några år sen bara det) nu igen och det ser bra ut. Men så läste jag en recension av DP 4.5 idag (som också bara finns till Mac) och det verkar käka Logic till frukost, lite sådär! Digital Performer görs av Motu och har inte så många användare i Sverige, men det borde bli ändring på det.

www.motu.com

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-02-19 21:11

Cubase är hemanvändarprogrammet nr.1 eftersom det finns till pc och inte kräver dedikerad hårdvara, om du kör på Logic eller PT så behöver du inte skämmas i proffssammanhang. Jag har uppleft samma jobbighet med Logic iom att jag kommer från Cubase, inget gjorde som jag ville liksom... men det är lite jobbigare att komma igång. Personligen så tycker jag att Cubase kostar bra mycket mer än det smakar.... det är bra till midi typ...

Känner du ingen som kör nått av programmen som kan visa hur man jobbar "in action" när man ser hur folk arbetar med programmen så är det lättare att se möjligheterna. Nån från 99an demar säkert gladeligen nått program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 23:11

Jag mixade och producerade Kordons debutplatta i Cubase SX1 tillsammans med en kollega, och nu håller vi på med Spiral Motions nya skiva i Cubase SX3. När jag producerar egen musik så gör jag allt utom att mastra i SX3 ..

.. så jag visar gärna hur Cubase fungerar, både MIDI- och audio-mässigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-24 08:51

Det kom ett meddelande -

Citat:

behöver lite råd av dig
tjena tänkte höra med dig om du tror den här datorn skulle räcka för att lira in 8 kanaler samtidigt bara instrument med mitt rockband inte specciellt mycket pluggar å grejer kommer användas ....tycker alla säger hela tiden att typ alla datorer bara krånglar å inte funkar till musikproduktion behövs det verkligen en frost dator för 30000 för att få det att funka schysst utan en massa latency å krångel , ja e rätt ny på det här med att lira in via dator , så nu undrar ja lite hur bra dator ja behöver egentligen ??? Ja skriver till dig för du verkar vara kunnig på ämnet
tack på förhand //frasse

Intel Pentium 4 540 3,2GHz /800 Prescott CPU 1MB LGA S755 eller S478
P4 intel/Via moderkort support 800MHz bus & Intel Prescott processor, RAID, 2*SATA 1.5Gb/s, 8*USB 2,0
1GB DDR400 PC3200 Kingston
200GB HDD 8MB 7200r, SATA2 1.5Gb/s
GeForce FX5200 128Mb / DVI &TV out
DVD±RW 12x el.16x
Ljudkort 3D 5,1, stereo högtalare 180W
LAN 10/100 Nätverkskort
Standard miditower 350w/450w, tgb, mus m. hjul & musmatta
2st USB2.0 panel
fast man byter ut ljudkortet till ett audio delta eller echo layla och sen en schysst
omp preamp

- som kändes som att det bättre skulle passa i forumet än i min inkorg!

Hoppas du inte misstycker, Frassemannen - glad att du efterfrågar mitt kunnande, men vad beträffar komponent-PCs så finns det medlemmar som är duktigare på området. Vi ska snart se hur de svarar. Själv hade jag ju rekommenderat en Mac mini med Logic Express!

1
Bevaka tråden