Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nforce 2 och SATA skiter sig

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen jag installerade en ny SATA hårdisk har jag fått problem med distortionsliknande missljud när jag spelar in. Har inte haft problem innan jag installerade SATA(n) och snappade upp på något forum att det kan vara problem med nforce 2 moderkort. När jag kopplar bort SATA hd går det finfint att spela in men så fort jag kopplar på den så skiter det sig.
Har testat powerstrip för att justera pci latency men det har inte hjälpt.
Nån som har haft samma problem eller tips på lösning?

Har ett abit nf7s 2.0 moderkort och ett hoontech dsp24 ve ljudkort. Inga irq konflikter.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 19:29

Japp, det är ett känt problem.

ohfan.. bra att det togs upp.

Inte känt för mig tyvärr. Finns ingen lösning då eller?
Det suger rejält, jag hade väntat mig bättre prestanda med en snabbare hårdisk och moderkortet har fått bra betyg när det begav sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 19:50

...ingen känd lösning tyvärr, det finns lite "plåster-lösningar" iofs, men fan vet om de går att applicera på ABIT kort, de är ganska sunkiga imho.

  • Medlem
  • 2005-02-16 19:53

Funkar inte med att sätta in en till SATA-kontroller i burken och haka på hårddisken på den då? Eller räknas det till plåsterlösningar?

Ursprungligen av jgb:

Funkar inte med att sätta in en till SATA-kontroller i burken och haka på hårddisken på den då? Eller räknas det till plåsterlösningar?

Det borde funka ett sånt kort är inte så satans dyrt heller. Men meckigt, får se om jag hinner köpa ett innan datorn skickas ut genom fönstret bara.

Det tog ett tag innan jag fattade att det hängde ihop med SATA och nforce, trodde det var något annat. Sånna här problem kan man ju fippla med i månader innan man hajar problemet om man inte lusläser varenda forum med varenda komponent man har i datorn. Så trist. Det positiva är väl att man blir datortekniker på kuppen och kan sitta som datasupport åt svärfar på kvällarna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-16 19:57

Har ett AN7 med nforce2, en 200GB SATA och ett SB audigy, kan då inte säga att jag märkt nånting. Så bör inte vara generellt för alla nforce2 iaf..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 23:15

...det finns en X-variant av nForce2 som funkar & jbg har rätt, det funkar för det mesta med ett separat kontrollerkort.

Fixat problemet med ett billigt kontrollerkort från tradera med annat chipset. Funkar skitbra, och väntar med att kasta ut datorn ett tag till.

1
Bevaka tråden