Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

brummande mic in

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem.

En helt ny och i övrigt perfekt fungerande Dell Inspiron 9100 (P4 3.2, 1 Gig RAM, internt "Sigma Tel Audio" ljudkort osv...) Jag använder den primärt till videoklippning (Avid XPRESS) men vill kunna spela in ljud och kanske göra lite musik och ljudcollage till film. Ett stort problem: mikrofoningången är helt oanvändbar då det vid inspelning brummar väldigt tydligt och irriterande. Låter som brummandets ton påverkas av fläktens hastighet. Och jag har bland annat testat följande utan förbättring:

-att köra datorn enbart på batteriet
-testat olika miljöer för att undvika ev. strålning från annat
-testat olika inställningar i XP för ljudinspelning
-testat olika mikar
-att jämföra med den interna mikrofonen, den brummar inte

På dells forum snackas det mycket om brum på andra modeller, och att det har att göra med konflikter med grafikkortet. Men det verkar vara vissa ägare av min modell, 9100, som har liknande problem som jag, och där får de rådet att köpa ett separat (och bättre) ljudkort. Det må vara hänt att man får räkna med lite störningar när det gäller laptops tydligen, men det brum jag hör är inte litet!

Jag tänker nog ändå skaffa ett separat USB-ljudkort, men det vore kul att i nödfall kunna använda mikrofoningången över huvud taget. Förstår inte vad den ska vara bra för annars.

Någon som vet något om detta?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-02-17 04:56

Vilken typ av mikrofon är det? modell och märke fattas. Drivs den på batteri osv...? Tror att problemet ligger lite där och i ljudkortets s k mic-preamp. Mikrofon-ingången på medföljande pc-laptops är oftast till för enklare saker som att driva små mikrofoner som följer med headsets osv.

Nu har du ju inte beskrivit brummandet så mycket i detalj, men det skulle kunna vara rundgång mellan högtalarna i laptopen också som orsakar brummet. Vet som sagt var inte så mycket om mikrofonen. Pröva att stänga ned ljudet eller att köra med hörlurar och se om det försvinner.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-17 08:37

Skulle faktiskt gissa att det bara är att byta ljudkort. Inbyggda ljudkort är satan själv, dom fungerar i det närmaste aldrig bra om man ska spela in eller ha bra latency.

  • Medlem
  • 2005-02-17 09:30

PÅ ett inbyggt ljudkort så prioriteras sällan bra ljud IN, utan det mesta krutet läggs på bra ljud ut.

Undantaget de senaste åren har varit Mac som har haft alldeles utmärkt ljud in. Sedan fick Apple för sig att ta bort den möjligheten. Har jag för mig. Någon äpplist kan säkert fylla på med de exakta detaljerna.

Ja, iBookar och Mac Mini saknar ljud in.

Men en Powerbook har ljud in, likaså Powermac, och eMacar. Och iMac G5 också.

mikrofonen

Mikrofonen är en Sony ECM-MS907 stereo, drivs av batteri.

Jag tror inte det har något med mikrofonen att göra, jag testade att bara sätta i en mini-teleplugg med samma brum. Det är främst med hörlurar jag har testat, men resultatet är exakt samma med laptopens inbyggda högtalare. Om jag stänger av mikrofonen med sladden i upphör inte brummandet alls. Så fort någonting sätts i mic-in börjar brummet, så fort jag drar ut något kopplas automatiskt den interna mikrofonen igång och brummet slutar.

Själva missljudet vet jag inte riktigt hur jag ska förklara i ord, men det är en jämn signal (så länge fläkten går jämnt). Jag tror det beror på hårdvaran.

1
Bevaka tråden