Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa synthen del 2

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förra gången var det Kawai SX-240 som lät.

vad kan det vara nu? Ledtråd BP + HP

<klicka här typ>

Mechatronic: Säg inget låt dem hållas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 12:53

Ja, jag skulle gissa att det var en CS80/CS60..

  • Medlem
  • 2005-02-20 13:03

Ingen aning :eek:

Låter förskräckligt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-02-20 13:14

Hardsid!!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 13:19

Går inte att lyssna?

  • Medlem
  • 2005-02-20 13:21

Fungerar finfint för mig att lyssna.

Det fungerar inte för mig.. jag får upp en "den här sidan kan inte visas" efter en stunds laddande.

  • Medlem
  • 2005-02-20 13:25

Brutalsnyggt ju. Har tyvär ingen gissning. Yamaha kanske?!

Arp Odyssé

När 10 personer har gissat kommer svaret

  • Medlem
  • 2005-02-20 15:47

En tolvsträngad Gibson?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-20 15:54

Jag håller på apan! HardSID ere säkert (har aldrig hört en sån men jag minns med fasa hur en C64 lät).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-20 16:54

Jag tror också det är Hardsid, eller snarare Quadrasid med tanke på att det nog ska till minst 2 filter (och SID-chip) för att skapa det där ljudet.

Okej inte så svårt kanske, här kommer svaret: HardSID! Enapa var den första som gissade rätt.

Men jag hade Yamaha i tankarna när jag gjorde ljudet och är glad att en del gissade på det
Två gillade inte ljudet om det är för att de är ifrån skövde eller för att de är gamla vet jag inte.
Själv är jag jättenöjd och kommer använda det i nån kommande låt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-20 18:47

Jag e från Skövde men jag sa inte att det lät dåligt...jag sa:

Citat:

jag minns med fasa hur en C64 lät

Det här lät dock ok. Inte bra men inte heller dåligt. Lagom liksom.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-02-20 18:48

Jag listade ut det innan jag lyssnat.... filterkombinationen och att jag vet att GM har hardsid gjorde att jag trode det, sen hörde jag det på svajningskaraktären och den chippiga karaktären. Snyggt rattat!!

Mårre: okej missförstod dig. Men du gillar inte SID/C64?

Enapa: Tack! Har faktiskt med 2 SID chips och 4 Lfoer. Två för PWM, en för Cutoff och en för resonans som moduleras av den första PWM lfon.
Finns ingen anledning för mig att skaffa en Nord Modular igen

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-02-20 19:55

GM: jag gillar inte de mesta jag hört inom SID-musikgenren men det verkar finnas vissa ljud som e najs (minns att vi diskuterade Bastian för ett tag sedan...han har en låt med ett snygga ljud som sägs vara en SIDstation).
http://www.sidstation.com/sidsound/sidmix/Bastian-People_change.mp3

"Finns ingen anledning för mig att skaffa en Nord Modular igen" - gm

"Jag har ju en overdrive.. så det finns ingen anledning för mig att skaffa ett reverb" -

  • Medlem
  • 2005-02-21 09:09

Njaaaa....gillar inte sidstuket bara.........inget personligt

Jag gissar på Arp Odyssey...

Jahå, så det var avslutat redan, doh!

Ursprungligen av Volantiz:

"Finns ingen anledning för mig att skaffa en Nord Modular igen" - gm

"Jag har ju en overdrive.. så det finns ingen anledning för mig att skaffa ett reverb" -

Så går det när man inte är tillräckligt tydlig :rolleyes:
Vad jag menade är att jag med HardSID har tillräckligt med modulations möjligheter som gör att jag kan göra allt JAG skulle vilja göra med en Modular här. (syftar inte på G2 då ) Det finns dock ingen stepsequencer men samtidigt kan jag programmera wavetable sequncern så att den blir som en sån.

massa oscillatorer, sync, ringmod, LP, BP, HP, enveloper samt den bästa LFO sektion som den här planeten har skådat räcker för min del väldigt långt

Du är välkommen hit nån gång så kan jag visa dig
BTW. gillade du ljudet?

edit:
Mårre: Jo kommer ihåg det svagt. Trevligt ljud! Tror jag både kan få fram det och en rätt lik bas. Ska göra det när jag får tid.

Jag gillar SID-musiken skitmycket men jag har svårt att koppla de ljudet till just något annat än C64-musik.

1
Bevaka tråden