Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

synthar för psy

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken synth skulle ni hellst se i er samling för att skapa psy.

Funderar på om Roland JUNO-D är lika bra som sina föregångare. :hmmm:

  • Medlem
  • 2005-02-20 14:18

Galna ljud? Ge mig FM vilken dag som helst.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 14:19

Såhär spontant utan att ha större koll på synthen så känns det inte som den går att jämföra med Juno-serien,men däremot är det jäkligt kul att styra filter m.m med ljuskontrollen.Det ser jäkligt tufft ut iaf när man höjjer & sänker handen

Måste skaffa mej någon synth med det i framtiden.

/Jonas

  • Medlem
  • 2005-02-20 16:39

Audible: Menar du psy-trance ? Personligen har jag fått för mig att access virus syntharna ska vara utmärkta för sånt, om jag körde hårdvara (nu kör jag endast Reason) så skulle jag definitivt ta en titt på nya Virus|TI syntharna.

Själv tycker jag iofs att Reason's Malström är grym för att göra sjuka ljud och balla leads med.

Jag tycker nästan vilken synth som helst som man kan bra och kan leka lite med passar utmärkt till vilken typ av psykedelisk musik man än vill syssla med. Många rattar och bra gränssnitt känns som det viktigaste faktiskt... Men det beror också på vad du är ute efter: Är du ute efter att kopiera andras sound eller att leka dig fram till något eget? För det första ska du definitivt titta på t ex Virus och NordLead som är väl etablerade i genren. Annars funkar nästan precis vad som helst som går att skruva på. Vi sitter på en Juno 106, en BassStation och en Yamaha AN-200. De funkar bra för lite olika saker och har tillräckliga möjligheter för att man ska leka utan att det kostar 25000.
Men vad jag verkligen verkligen tror på är NordModular G2.

  • Medlem
  • 2005-02-20 17:12

Slår ett slag även jag för Juno 106 som är en billig och bra synth och funkar väldigt bra för just tranceljud. Det är inte för intet som Juno Reactor heter just så.

När Juno-106 kommer på tal, och det är en förbannat trevlig synt, vill jag alltid slå ett slag för Roland JP-8000. Visst, den är någon spänn dyrare, men det är tusan så mer flexibel. Dessutom kan den låta som en Juno-106. Den ger mer för pengarna helt enkelt.

Juno D är en upphottad XP-10, den har inget gemensamt med äldre Juno-syntar mer än att de också var billiga när det begav sig. På sätt och vis är nog en Juno-D roligare i och med att den är multitimbral. Så den funkar nog perfekt till psy trance. Rattarna för filtersvep sitter ju där också. Som läget är idag så har jag nog allt i syntväg som behövs för att skapa psy trance. De där små urflippade slingorna hade nog min JP-8000 och Nova fått ansvara för. Skumma bakgrundsljud hade Microwaven regerat på. Så... kolla efter en multitimbral VA-synt. De ger mest för pengarna och låter nog ballast till psy trance.

Om du inte har externa effekter så är det ju bra om synthen har inbyggda sådana. Delay är nästan oumbärligt, så det bör den ha. Då går NordLead1 bort (vet inte om 2:an har effekter).

Access Virus är fantastiskt bra på feta, skumma, sliriga ljud som utvecklas kontinuerligt. Filtren är väldigt "transiga".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 22:29

Nord Lead 2 har inte heller delay. Inte 3:an heller väl?

Håller med Sawtooth om Access Virus. Allt du behöver då är schyssta trumsamplingar, sen är du hemma.

När jag och en polare glider omkring och lirar trance live (så live det nu kan bli) så använder vi oss av en Nord Modular (G1), en Nord Lead 2 och en Novation Supernova II (rack, mest till effekter dock). Nu har jag själv gått och skaffat mig en Modular G2, och är helt över öronen kär i den, så på nästa spelning blir det helrött på scen

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 22:32

Virus är grym till det!

Angående juno 106, den är tyvärr inte så tajt på 16dels-toner... så ska man göra snabba grejor kan den ibland ha svårt att hänga med...

men en virus A får du billigt idag, en virus b om du har lite extra cach...

en virus C är lite mycket pengar jämfört med den lilla skillnadne på B och C...

såvida du inte får ett bra pris på den!

Massa att kolla in alltså. Jo, med både subtractor och malström i Reason går det riktigt bra att göra psy-trance-ljud, men ratta på för full halls på hårdvara. Mer känsla i det. Och btw, ja. Har en synth midikopplad till Reason så vet att man kan göra så med, men ändå inte lika kul. Vill ju kunna köra live så småningom också.

Ska kolla in dom grejerna ni tipsat om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 08:53

Nyfiken fråga: vad har du för budget?

Många idag använder en MIDI-klaviatur och en laptop när de spelar live.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 08:58

Ett tips annars om du vill ha både synt, och en bra kontroller.

Köp en billig VA synt. tex Nordlead 1, Virus A eller dyl.

Sen tankar du ner gratisprogrammet "miditranslator".

Ställ nu in allt, så att cutoff på virusen, styr cutoff på subtraktorn, lfo.. ja, allt.

Gör så med min virus, ska bygga en "miditranslator"-patch till det mesta mjukvara.
Blir som en grym midi-kontroller...

hur var det nu.. var inte subtraktor mappad som default efter nord leadens kontroller?

Synt till psy.. vilken VA-synt som helst känns lämplig som grund tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 13:44

Möjligt att NL och subtraktor stämmer överens. men inte till 100%.
en kompis kör via midi-translator han med, och har en NL1.

Alltså, har inte funderat på budget än. Tänkte mer frammåt sommaren, vad man ska testa fram till dess. Kör en del VSTi's för tillfället faktiskt.

Jag flyttade tråden till forumet "syntar och sånt" istället för recensions-forumet då deetta inte är en recension.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-23 13:41

Jag skulle säga Polyvox, gud vad jag saknar denna råa lilla ryska synten. Får nästan försöka hitta en sådan igen.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 13:48

AudibleBeauty: Som sagt, kör man vsti är det gött med en bra kontroller för att hålla känslan länge!

Personligen tycker jag att virusen kan du hoppa över.. Istället för att låta som alla andra tråkiga Psy-trance artister idag så föreslår jag att du inhandlar lite analoga prylar..
Virusen har alla använt till max..
Sen så beror det ju på vad för psy-trance du har tänkt göra.. Om du vill låta som pop-psy artisterna (astrix, alien project och resten av den högen) så kör på Virusen. Om du är mer inriktad på dem gamla dagarna så rekomenderas:
MS-20, SH-101, Mono/poly, BasStationen, 303:an, pro-1:an etc. Av V/A syntharna så skulle jag rekommendera Waldorf Q, nordlead 2 samt Korg MS-2000.. En annan utmärkt synth för psychedelisk trance är JD-800/JD-900 (tänk transwave, etnica/pleiadians och UX/Slide)

Rizzo: Vad är ditt/erat artistnamn??

Jag tror fortfarande starkt på Nord Modular. Leka med ljud i den är bara fööör underbart. *vill ha*

Haha, har inte pillat på min Roland MC-303 på hur länge som hellst. Satt och pillade en del med den idag, eller ah, idag och natten som är nu. Har fått till en del sköna psy-ljud med den faktiskt, tro det eller ej. Men ska kolla över ett annat klaviatur att styra mina VSTi's med.

Kör väl en egen stil tror jag, lite av varje inom den psy som finns över huvud taget och egna influenser och trix.

Tack för allas synpunkter, alltid kul att se att folk ser olika på saker och ting.

1
Bevaka tråden