Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden mellan Roland JP8 och JP8A?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 00:03

Hej!

Jag har en fråga angående skillnaden mellan Roland JP8 och JP8A. Jag vet att JP8A har starkare lysande display och att den har 14bit DAC som gör att den håller stämningen bättre.
Grejen är att jag har en JP8 utan DCB så den har troligen 12bit DAC. Jag tycker den håller stämningen bra och auto-tune (om man nu behöver) går riktigt snabbt. Min display lyser också riktigt starkt.
Hur mycket bättre snabbare är JP8A när det gäller att hålla stämning och auto-tune? Någon som har erfarenhet av båda?

MVH
Demokid

Godkväll!

Jag tror inte den senare håller stämmningen bättre 12-bitaren
utan skillnaden är att när den stämmer sig så stämmer den sig noggrannare.
(4096 nivåer mot 16374)

Jämför det med att du vill hälla upp 3.75l vatten i en skål.
Det är lättare/blir mer exakt med ett deciliters mått än med ett liters mått.

Om de har samma processor kan det ta längre tid med 14-bitar men det kan hända att skillnaden är omärkbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 21:53

Hej,

Liknande saker diskuterades på AH häromnyligen, om du söker på jupiter och 12-bit här:

http://www.retrosynth.com/ah/

så lär du få veta det mesta som finns att veta.
De olika revisionerna med skillnader och vilka som har DCB, 12/14-bit och variabel split-point hittar du i diskutionen som var nu i december, där står det hur man kollar vilken PROM-version det sitter i också. Kort så kan man säga att om du inte har variabel split-point så är det en tidig 12-bitars, annars finns det 12-bit med DCB och 14-bit utan...

/F

Läste nånstans att någon version av Jupiter har CV-out istället för DCB, nån som vet nåt om det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 11:17

Min JP8 har CV/Gate out och MIDI. Jag tror även en JP8 med DCB har CV/Gate out.

MVH
Demokid

Är det en (1) CV-gate som kör högsta tonen som spelas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 13:47

Japp 1 CV/GATE, högsta tonen som spelas. Jag använde den som ett enkelt MIDI/CV interface för att styra Pro~One, Prophet~5 m.m. Tyvärr blir Prophet~5 monofonisk men det funkar.

MVH
Demokid

Jupiter på g på engelska ebay förresten. Han har dock 0 ebay-poäng:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7302454564&ssPageName=STRK:MEWA:IT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-22 15:39

Jag skulle inte våga köpa en Jupiter, OB8 eller någon annan avancerad och dyr polyfonisk analogsynt på Ebay. Det är mycket som kan gå sönder under transport eller så ljuger säljaren. Visst man kanske tjänar några kronor men jag testar hellre synthen innan jag köper den.

MVH
Demokid

Japp det är nog en ganska stor risk man tar, speciellt från utomlands. Köper lite billigare moduler om jag köper nåt.

1
Bevaka tråden