Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sequential pro one som bassynht

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker ni att sequential pro one är en bra synth för att göra basgångar med?

Annars, förslag på bättre bassynthar.

Vill också gärna ha tips på sidor med bas-patchar till Pro one samt patchar i stort till denna synth.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 08:29

Hej, kolla in min sida http://www.unease.se/proone.htm . Där finns en review med samples och några patcher också.

Jag tycker Pro-One är bra på en viss typ av basljud. Den funkar bäst till torra basljud utan resonans eftersom filtret tunnar ut basfrekvenserna mycket så fort man vrider på lite resonans. För riktigt blöta basljud ska man nog hellre använda något annat, tex nånting med ett Moog-typ filter eller nån Roland SH.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-21 09:11

Per definition finns möjligen - läs: möjligen - bara en "bättre" / alternativ bassynt om vi talar om monofona analogsyntar. Enligt min mening då. Och det är Minimoog. Men sett till pris osv samt ljud och snabbhet, ja allt... Pro One är * den * bassynten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 09:20

Jag lånade en Super Bass Station av Rydan. Den är grym på basar tycker jag. Dova, mörka, mullrande trance-basar. Mums!

  • Medlem
  • 2005-02-21 09:37

Jag gillar P1 som bassynt. Helt klart. Vill jag ha mullerbasarna så ställer jag ner osc B i lfo-läget, men i högsta "oktaven". Då kan man stämma den som en redig suboscillator för den där extra lågfrekventa mysigheten.

Vissa bassljud fixar den dock inte så bra, där är t.ex. en SH-09 mycket bättre. P1 låter ibland lite för rent när man gör basar, precis som Mono/Poly. Vill man skita ner så kör FM på filtret utan resonans, och lägg på lite brus också.

Svårt att ge patchar eftersom jag aldrig skriver ner några. Bara att ratta och lära sig synten istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-21 09:59

Man får väl citera Madonna - "Patcha don't preach".

Papa I know you?re going to be upset
?cause I was always your little girl
But you should know by now
I?m not a baby

You always taught me right from wrong
I need your help, daddy please be strong
I may be young at heart
But I know I'm sequencing

The one you warned me all about
The one you said I could do without
We?re in an awful mess, and I don?t mean maybe - please

Chorus:

Patcha don?t preach, I?m in trouble deep
Patcha don?t preach, I?ve been losing sleep
But I made up my mind, I?m keeping my Mini, oh
I?m gonna keep my Mini, mmm...

He says that he?s going to marry me
We can raise a little family
Maybe we?ll be all right
It?s a sacrifice

But my friends keep telling me to give it up
Saying I?m too young, I ought to live it up
What I need right now is some Miami Vice, please

(chorus)

Daddy, daddy if you could only see
Just how good he?s been tracking me
You?d give us your blessing right now
?cause we are in love, we are in love, so please

(chorus)

Patcha don?t preach, I?m in patching deep
Patcha don?t preach, I?ve been losing sleep
(repeat)

Oh, I?m gonna keep my Ody, ooh
Don?t you stop loving me daddy
I know, I?m keeping my Ody

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-21 10:03

Var det inte "Pappa don't patch" hon sjöng, hon hade ju en modulargalen far?

vad jag hört/läst/lyssnat om/på pro-one så är det en alldeles fenomenal bassynth! Skulle gärna äga en själv

Är inte OSC Oscar en elak liten bassynt? De kan dock vara lite jobbigare att hitta än den relativt vanliga Pro One.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-21 10:25

Jodå, den är fin den med! Fantastisk design, särskilt IRL, men det där var en riktigt bra bild. En lustig detalj är att Oscar är digital. Är det världens första VA?

PS: Käre syntdoktorn, jag stör mig ofantligt på såna som ställer modulationshjulet i mittenläget i tron att det ska vara så. Ont, det gör ont!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-21 10:29

Pro-One verkar nice och står på min önskelista. Det är ingen Pro-One ägare, med midi->cv, som finns i Skåne/Småland/Blekinge som är sugen på en samplingsdag mot en rimlig ersättning? Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan sysselsättning en dag eller så.

D.

Ursprungligen av Dee:

Det är ingen Pro-One ägare, med midi->cv, som finns i Skåne/Småland/Blekinge som är sugen på en samplingsdag mot en rimlig ersättning?

Är det vanligt att ProOne-ägare har midi->cv?? :kaaaka!:
*sorry*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-21 10:31

Varför Midi > CV om du ska sampla?

  • Medlem
  • 2005-02-21 10:33

PF: VA på samma sätt som Juno-2 i sådana fall.
http://www.soundonsound.com/sos/sep99/articles/oscar.htm är en bra genomgång av OSCar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-02-21 11:00
Citat:

Varför Midi > CV om du ska sampla?

Då kan man göra lite mer avancerade samplingar med mitt nya favvoprogram Autosampler. Slipper man allt det tråkiga arbetet med layers, velocities, editering och mappning. Lysande program. Satt och samplade av mina gamla Emaxljud till Halion i förra veckan. Mums, som att spela på Emaxen igen. Att sedan en ljudbank som gick in på en diskett på Emaxen tar 1.4gb i datorn får man ta

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-21 15:03

Remember DOF - Departement Of The Future © Telia, ca 1996

1
Bevaka tråden