Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juli@kort balanserade in/ut

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är en fråga som handlar om balanserade och obalanserade kopplingar.

Jo så här är det har precis kopplat klart gitarr data mixerbord dibox och alla sladd j****r när jag ser detta att rca ingången på ljudkortet är obalanserad.
Allt annat jag kopplat är ju balanserat dvs mixern, vampen och diboxen

Och om jag ska koppla balanserade 6,3 sladdar skulle jag behöva 4st till isåfall
in kanal L/R=2 out kanal L/R=2

Just nu har jag kopplat från tape out på mixerbordet till Juli in och den kopplingen är rca L/R dvs obalanserad

Samma sak gäller min Juli out den har jag kopplat till tape in på mixern

Men:
Mitt mixerbord har bara obalanserade utgångar (behringer ub1002)

Men v-ampen och diboxen har balanserade ut hur gör man då?

mixerbordet har däremot balanserade ingångar för båda mic kanlaerna samt de 4 stereo kanalerna.

Main-utgångar samt control room utgångar är ej balans står det i min mixer manual

Man blir tokig på det här varför går det inte att koppla balanserat rakt igenom alla apparater och allt, har ju hört att balanserat ger mindre brus.
En lösning kanske kan vara om jag kopplar från den obalanserade mixern till min di-box så blir iaf signalen till ljudkortet balanserad, men då har jag ändå inte gått genom alla kopplingar helt balanserat rakt igenom

Så här står det om ljudkortet:

ESI Juli@. 4 in/ut med analog stereo in/ut (RCA alt. balanserad teleanslutning) + S/PDIF in/ut. 24bit, 192KHz. PC/MAC (MAC samt G5-kompatibelt inom kort). En riktig höjdare som vi tror kommer att sälja massor. Har precis allt du behöver och med mycket hög klass till väldigt överkomligt pris. Beroende på användningsområde kan du vända överdelen av kortet för att växla anslutningar, antingen RCA eller stereo-tele balanserat. Har MIDI in/ut också. Den digitala och den analoga delen av kortet är helt separerat på två kretskort - fiffig lösning som även ger bättre prestanda - det här kortet sätter ribban högt trots det låga priset.
Stöd för DirectWIRE 3.0 (du kan köra flera olika program/mjukvarusynthar osv till virtuella drivers och mixa dem internt till stereo ut (svårt att förklara - kolla in tillverkarens hemsida!)
Högklassiga 24-bit 192kHz AD-omvandlar med 114dB dynamiskt omfång
Högklassiga 24-bit 192kHz DA-omvandlare med 112dB dynamiskt omfång

OBS!!!!! 2 anloga ingångar och 2 analoga utgångar med unik vändbar I/O design

OBS!!!!!!!! välj mellan obalanserad RCA I/O (-10dBV) och balanserad TRS I/O (+4dBu)

Inbyggd digital optisk utgång med 5.1 Dolby digitalt stöd
Digital coaxial I/O (med stöd för upp till 192kHz) - 5.1 Dolby digitalt stöd
1 MIDI IN, 1 MIDI OUT
Komplett intern digital mixer som gör det möjligt att monitorera även digital I/O
PCI compatibelt - funkar både med +3.3V och eller +5V PCI slots
EWDM driver stöd för Windows 98SE/ME/2000 och XP

En liten fråga innan den stora frågan är:
Kan man använda en 3,5mm kabel (hane till hane) med 6,3mm adapter i båda ändarna och få samma resultat som en vanlig 6,3 (hane till hane) kabel

En liten fråga till:
Billiga instrument kablar 6,3mm var kan dom inhandlas? behöver bara vara 50 cm långa ungefär. behöver ev 3st

Min stora fråga är vad detta gör med slutkvaliten på ljudet i tex cubase?
Vill ju såklart ha så bra ljud som möjligt

Länk följer till min mixers manual
http://www.behringer-download.com/UB-Mixer...1_SVE_Rev_B.zip

  • Medlem
  • 2005-02-23 21:42

Jag vet att det här är lite offtopic men jag måste fråga:
Hur funkar Juli@ för dig och har du kört Reason med det? Vad får du för ASIO2 latency isf?
Vad får du för ASIO2 Latency I andra program och eller VST pluggar?

Undrar eftersom jag är sugen på Juli@ kortet (och faktiskt tänkt skaffa liknande behringer mixer som du) Har du hunnit uppskatta mixern? verkar den bra och så i övrigt?

Jag har tyvärr inga svar på dina frågor igentligen, själv hade jag tänkt köra 1/4 Tele kablar in till mixern iaf.

  • Medlem
  • 2005-02-26 18:54

Som svar på dina frågor - Ang. Kablar, Ja men då blir det inte nödvändigtvis balanserat. men det är inte så att det inte funkar och jag sen är det säkert skillnad på slutkvalitén på papper men sen hur pass hörbart det är vet jag inte. Billiga instrumentkablar kan inhandlas på JAM bl.a.

1
Bevaka tråden