Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skillnad på kabel och kabel?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kör ni med för audiokablar till era synthar?

Är det egentligen någon skillnad på kabel och kabel, blir det skillnad i ljudkvalitet?

Hausbendt: Patch. Nån normalkvalités-variant skulle jag tro och ja, vad du använder för kabel spelar roll.

jag kör kablar från Biltema... grön och fin.
Det verkar vara helt OK kvalité på den. trots att den kommer från Biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=546&iItemId=78704
Man får löda lite själv. men det kan det vara värt för att komma billigt undan.

  • Medlem
  • 2005-02-23 08:43

De billiga kablarna man hittar i 6-pack på jam/musikbörsen för det mesta. Billigt. Går någon sönder så köper man nya.

Citat:

De billiga kablarna man hittar i 6-pack på jam/musikbörsen för det mesta

Samma här, fast jag brukar alltid passa på att slänga med några paket när jag beställer nåt från Music Store eller dyl. Löjligt billiga där.

Av ren princip kör jag skitkabel, alltid retar det nån audiofil. Folk som hävdar att man måste ha guldkabel med platinakontakter borde tvångsomhändertas...

Okej, tvångsomhänderta mig då... nää inte platinakontakter då...

Men vi körde en hel studio på dom där buntarna med mjuka tele-tele i teletubbies-färger man kan få på börsen och hade problem med halvkassa signal/brus nivåer, glapp, störningar från trafos, störningar från D/A omvandlare...tills vi bara tröttnade på skiten.
Köpte Mogami kabel i olika parformationer och en hel spann Neutrik kontakter och lödade i två veckor - fy satan vilken skillnad. Inte nog med att nu kunde vi köra hela studion med balanserade stereotelekablar, men allt brus var bortblåst och då också ett MYCKET större headroom i hela anläggningen. Där var mycket mera krisp i diskanttoppen, vilket märktes på att vi inte behövde toppa EQ'n i mixarna så mycket som innan. Reverbens stereobilder gick igenom på ett annat sätt - allt var bättre med bättre kablar.

Jag är rätt så säker på att de förändringar man kan göra vid sin hemmastereo som, bara består av kanske 4 signalvägar, inte gör så stor skillnad som att byta ut 40-50 signalvägar i en studio. Sen får ni diskutera hur ni vill, men det gör skillnad på ljudkvaliteten.

Ursprungligen av charliecrash:

Okej, tvångsomhänderta mig då... nää inte platinakontakter då...

Men vi körde en hel studio på dom där buntarna med mjuka tele-tele i teletubbies-färger man kan få på börsen och hade problem med halvkassa signal/brus nivåer, glapp, störningar från trafos, störningar från D/A omvandlare...tills vi bara tröttnade på skiten.

Håller med Charliecrash, Jag fick problem med stereobilden som kantrade både hit och dit efter ett par patchningar, om man då tog tag i bunten med "tuttifrutti" kabel och bara knuffade till lite så blev det anorlunda ljud direkt. Tröttnade och köpte bättre kabel så var det problemet ett minne blott.

Ligger nog något i ditt resonemang, Charliecrash. Men jag köper hellre syntar för pengarna än kablar. Kablar är så j-vla tråkit och osexigt som det bara kan bli.

  • Medlem
  • 2005-02-23 11:52
Ursprungligen av Real Parakeet:

Kablar är så j-vla tråkit och osexigt som det bara kan bli.

Kablar är visst sexigt

Kör med kabel fr http://www.hosatech.com - men i o m att jag flätar mina till "bulkband" så är det väl "TELEtubbies" nivå i signlarena på dem

Hm, eftersom man mäter utrustnings duglighet efter hur många rattar, reglage och knappar det finns för varje betalad krona (RPK-värde, Rattar/Reglage Per Krona), ligger kablar väldigt dåligt till.

Men visst är det skillnad på kabel och kabel även om det ofta kanske inte spelar jättestor roll.
En gång när det spelade roll var dock när jag för många år sen temporärt hade tappat bort kabeln mellan top och låda för min gitarrstärkare. Jag använde då en vanlig standardtele och nivån jag fick ut ur högtalaren blev nästan halverad.

Jag använder skitbilliga kablar från tyskland (saturn.de) en del riktigt dyra kablar (märke proel, snake??)
Den enda skilnaden jag märkt av är egentligen bara diskanten, den trubbas av helt med skitkablar.
Jag tror inte på enorma skillnader som vissa beskriver....inte med vanliga slutsteg och högtalare under 20.000.

  • Medlem
  • 2005-02-23 18:04

Så vad är då "bättre kabel"? Några tips på märken? Så att man vet när man tänker ta tag i det sura äpplet och lägga pengar på saker som inte låter.

Generellt sett så har jag sett få bra kablar med gjutna kontakter, lödda kontakter brukar vara bättre, men man får ändå hålla lite koll på både kabelkvalite och kontakter samt hur allt är monterat.
Jag köpte ett helt gäng av märket "Hot line" och dom krånglade aldrig, Dom finns i alla möjliga längder (alltifrån 0,3 - 6 eller 10 meter). Dom längre längderna har dessutom spiralfjäder avlastning medans dom kortare längderna har krympslang. Kontakten är guldplätterad vilket minskar risken för dålig anslutning pga oxider. Inuti så är allt snyggt lött med en gummislang som skydd emellan lödning och kontaktchassit.

Om dom är billigast eller inte vet jag inte, men jag köpte iallafall mina hos Dlxmusik i Stockholm. Jag har ju även sålt en hel del av dom begagnat till andra 99:or oxå.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2005-02-24 00:08

Jag har hållit på att samla på mig ett gäng olika kablar (dyraste hittills är nog HOSA's silverkabel och tvåa är någon variant från Monster...) och kommer snart att göra ett test där jag kör diverse signaler igenom dessa, för att se om det verkligen blir någon skillnad. Det blir både färdiga kablar och kablar som är köpta i lösmeter och ihoplödda efter konstens alla regler (jodå - jag fick lödcert i lumpen för 100 år sedan och har jobbat som hårdvarutekniker sedan dess, så lödningarna blir garanterat inget annat än perfekta... ).
Ut från datorn kommer jag att gå genom min Benchmark DAC-1 och in genom min RME ADI-96 Pro - så att inget lämnas åt slumpen.
Tiden ska bara räcka till så mycket...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 01:38

Monster cable släppte för några år sedan en jubileumskabel.. ett enlkelt kabelpar med rca i båda ändarna avsett att kopplas mellan cd och försteg i audiofilanläggningar. Priset på denna 60cm stump låg på runt $100,000!!! Och det sjukaste av allt är att de faktiskt sålde typ 150 st av dem. I Audiofilvärlden är kablar väldigt sexiga....

Det störiga är att de som köper dessa kablar ändå har en massa fina bilar, snoffsigt hus och allt annat en annan inte har råd med. Om man ändå inte skulle ta och bli rik...

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=25382&artno=131983

Dom kör jag med, funkar hur fint som hellst.

  • Medlem
  • 2005-02-24 10:55

Jag är inte audiofil men tycker endå det är sexigt med kabel. Då i stora mängder. Inte beroende på kabelns kvalite utan kvantitet

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-24 11:41

Ordentliga kablar för hemstudiobruk behöver inte alls bli dyrt. Vill man komma billigast undan gäller det dock att löda själv vilket tar en hel del tid. Det gäller också att köpa kabel och kontakter på rätt ställen och helst hela rullar med kabel på en gång och minst 100 kontakter åt gången. Prismässigt blir det en oerhört stor skillnad.

De patchkablar jag kör med hemma ser ut såhär:

De har kostat 10-12 kr/st att tillverka, men i butik skulle de säkerligen kosta flera gånger mer. Fast även om man är världens snabbaste kabellödare så tror jag inte timlönen blir så bra för det är ett antal steg som måste gås igenom för varje kabel så tid, det tar det och tråkigt, det är det.

På baksidorna kör jag en del med ovanstående typ, men där det är möjligt använder jag multikabel istället. Jag har dels köpt en massa småstumpar och dylikt och lödat dessa själv, men jag har också köpt nedanstående kabel från Tyskland. Med tanke på att den bara kostar ett par hundra kronor tycker jag den håller klart bra kvalitet. Har inte haft några som helst problem med dem.

Man måste inse vilken nivå man befinner sig på ibland. I och med att jag i princip har allt i studion utpatchat skulle jag hur lätt som helst kunna lägga tiotusentals kronor på kablar, men eftersom jag är en glad amatör så tycker jag det får räcka någonstans.

det viktiga e att man hittar de dåliga sladdarna o sätter gränser där det behövs

Ursprungligen av peter ripa:

det viktiga e att man hittar de dåliga sladdarna o sätter gränser där det behövs

Instämmer helt klart.

Har länge haft ett knastrande ljud i mina monitorer vilket jag hela tiden har trott varit pga sprucken diskant. Men efter lite testande idag kom jag fram till att det var en dålig kabellödning, så nu jädrans blir det till att skaffa ett par rejäla monitorkablar.
Jag har ett par tannoy active monitorer som har både xlr och 1/4trs ingång.

Vilka monitorkablar kan ni rekommendera att köpa? Det skall helst vara xlr kontakt i ena änden som kopplas till monitorerna och en vanlig 1/4trs som ska in i mixerns control room. Helst ska det vara balanserad, då jag ska köra allt balanserat i kabelväg.

  • Medlem
  • 2005-02-25 10:26

Bra kablar är A och O.

Har du skitkabel spelar det ingen roll hyr dyr utrustning du kopplar i mellan det kommer ändå att låta skit..

Det fungerar enligt denna principen..

Bra ljud in> skitkabel färgar och förvränger ljudet > betydligt sämre ljud ut.

Mitt tipps:

1.Gå en lödkurs på vuxenskolan eller nått.

2.Köp in Kabel från Supra och kontakter från Neutrik och bra lödtenn löd själv...
Annars kommer du bara att bli irriterad över fel längder och varierande kvaliter som försämrar ljudet..

3.Njut av hur mycket jobb du sparar på att inte behöva kompensera din ljudbild pga av skitkablar.

peter ripa: Lol.

1
Bevaka tråden