Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra dator behöver ja?? snälla HJÄLP!!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena har tänkt kunna spela in max 8 kanaler samtidigt
å kanske 20 totalt per låt.
mest skitigt rock å pop med inte allt för mycket effekter å sånt.
hur bra dator behöver ja egentligen räcker det med ett billigare paket från nån datorbutik
eller måste man ha precis rätt grejer för att det ska funka smärtfritt??
har tänkt köpa ett lite dyrare ljudkort typ echo layla å en omp preamp
men behöver nu veta vilken dator ja måste ha , har hört att det inte funkar nå bra att
spela in musik med tec compaq å alla dom vanliga märkena som säljes ute i vanlig handel
undrar nu om ni kan gemig nått förslag på bra å billig dator helst under 10.000 kr som fungerar för mina ändamål

tack på förhand //frassemannen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-23 23:52

Tja... vet inte exakt hur mycket kräm du behöver. Så länge som du köper ett vettigt ljudkort så ska det väl gå med vilken dator som helst med en hygglig processor (och gärna mycket minne). 20 kanalers uppspelning ska inte vara nåt större problem för någon ny dator, dock kan jag inte säga hur mycket kräm 8 kanaler in tar. Viktigt att ha en snabb hårddisk också kan jag tänka mig. Men nån mer insatt i exakt vad som krävs kan ju ta över den här diskussionen

Ska du bara köra ren inspelning och ett par plugineffekter duger vilken ny dator som helst, så länge du köper till ett bra ljudkort. 512 Mb minner är det ju minst på alla nya burkar nuförtiden, men lite mer skadar ju inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 00:04

Det viktiga vid uppspelningen är att du inte har en för långsam hårddisk. Se till att du har en 7200-varvsdisk (5400 varv kan fungera, men 4200-varvare a la laptop går bort!)

Instämmer i kören. 512MB är standard idag, men 1GB skadar absolut inte.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-24 10:47
Ursprungligen av Rizzo:

Det viktiga vid uppspelningen är att du inte har en för långsam hårddisk. Se till att du har en 7200-varvsdisk (5400 varv kan fungera, men 4200-varvare a la laptop går bort!)

Instämmer i kören. 512MB är standard idag, men 1GB skadar absolut inte.

Har spelat in på sex kanaler, visserligen bara i 16 bitar och 44,1 kHz, samtidigt på min iBook från 2001 med 600 MHz och 384 MB RAM. Dagens 4200-varvare är ca. 30 procent snabbare än disken i den datorn och borde sålunda klara en hel del mer. Men jag håller med dig, vill man vara säker på att det kommer att funka så satsa på en snabbare disk.

För att spela upp och mixa 20 kanaler audio (monospår då kan tänkas?) med bara lite effekter så gissar jag att du klarar dig på en rätt risig dator och att 512 MB ram räcker gott och väl.
Man kan göra så mycket mer med sega burkar än vad tillverkare och "experter" i allmänhet säger, bara testa!

  • Medlem
  • 2005-02-24 10:55

Echo Layla 3G? PCI-baserat ljudkort med breakoutlåda (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=15941&artno=148432). Kostade ca 500 dollar om man köper från amerikat, med tanke på dollarns värde så blir det nästan halva priset jämfört med att köpa från Musikbörsen. De prutar nog glatt om man berättar lite om priset utomlands. Kolla även in priserna på det i Tyskland, lär vara billigare där än i Sverige.

När det gäller dator så lär en sådan här räcka gott och väl.
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/desktops_Q1_W4_dimen_8400_d03845?c=se&l=sv&s=dhs

Kolla bara hur det blir med garantier och sådant om man stoppar i extraprylar.

Min gamla Celeron 600Mhz med 384MB RAM borde ha klarat av det där utan problem...

*MEN*!

Då körde jag Logic 4.8 på Windows 98. Nu kör jag Cubase SX3 på Windows XP, och det gör en jäkla skillnad. SX hade nog inte ens startat på min gamla burk, för att inte tala om hur segt XP vore. Så om du vet vilken mjukvara du ska använda så det nästan ett bättre sätt att komma fram till systemkrav...

undrar nu om en dell dimension 8400 även skulle funka om man skulle vilja spela in annan typ av musik med mycket trummaskiner synthar å grejer eller skulle det suga musten ur burken ??
folk pratar så mycket om att man behöver frosts datorer eller andra svindyra märkesdatorer men ja vägrar tro på det eftersom det typ sitter i stort sett samma prylar i en betydligt billigare burk .
är lite ny på just det här med inspelning på data å så , så ja e hemskt tacksam för hjälp å svar
ha en bra dag tack på förhand //frassemannen

Kör själv en Dimension 8400, och det funkar bra. Men som sagt, det beror ju mycket på vilken mjukvara och vilket operativ man tänkt sej...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-24 23:11
Ursprungligen av frassemannen:

undrar nu om en dell dimension 8400 även skulle funka om man skulle vilja spela in annan typ av musik med mycket trummaskiner synthar å grejer eller skulle det suga musten ur burken ??
folk pratar så mycket om att man behöver frosts datorer eller andra svindyra märkesdatorer men ja vägrar tro på det eftersom det typ sitter i stort sett samma prylar i en betydligt billigare burk .
är lite ny på just det här med inspelning på data å så , så ja e hemskt tacksam för hjälp å svar
ha en bra dag tack på förhand //frassemannen

Jag kan ju inte säga exakt hur mycket kräm saker drar idag... men jag personligen klarar mig rätt bra på min AMD XP2500 och ett gig minne. Har bara en ingång på mitt ljudkort, men uppspelning går finfint. Den enda gången jag fått lite problem var när jag hade 10 kanaler med 5-8 pluggar på varje, samt 3 reverbs. Fast det beror ju förstås på vilka pluggar man kör

  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 17:29

/me bygger gärna en åt dig efter personlig spec.

  • Medlem
  • 2005-02-24 17:31

Lemon: Det börjar bli lite mycket reklam för stället du jobbar på från din sida nu. Det är inte så att du vill annonsera här istället? I sådana fall så prata med Björnström via PM.

Tror Lemon ville göra det svart..

Har fortfarande ett 8 in/ut m-audio delta1010 till salu då jag tänkt gå över till laptop, nåt som visst dragit ut lite på tiden. Har tjänat mig väl.

1
Bevaka tråden