Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-ljudkort till Ibook

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja tja

Jag har precis skaffat ibook 12" och stormtrivs utan pc. Men jag skulle rackarns gärna vilja kunna spela in enkla demosar på min dator med gitarr sång och lite allt möjligt. Midi behövs inte.

Jag har inte uppgraderat RAM-minnet än, men tänkte göra det till sommaren. Musikinspelning står för tillfället högst på listan. Jag har kikat på M-audios Mobile Pre USB. Den verkar vara bra för mig då jag även behöver fantommatning till min A51e. Nån som har nån åsikt om den? Är den rätt för mej och mina behov? Funkar den överhuvud taget bra med bara 256 i RAM?

Andra förslag?

Köp inte Mobile Pre.Den har bara 16bit.Dyk hellre in på Tascams US-122 (kanon) eller Edirols UA-25 (ännu mer kanon,faktiskt RIKTIGT apkanon för de pengarna).Dessa två rullar som Yokohama-hjul på din iBook och klarar instrumentingång samt fantommatning utan att behöva väggström.

Ursprungligen av dalachriser:

Köp inte Mobile Pre.Den har bara 16bit.Dyk hellre in på Tascams US-122 (kanon) eller Edirols UA-25 (ännu mer kanon,faktiskt RIKTIGT apkanon för de pengarna).Dessa två rullar som Yokohama-hjul på din iBook och klarar instrumentingång samt fantommatning utan att behöva väggström.

Jag hade väl tänkt mej att betala så lite som möjligt, gärna under 2000kr.

Satsa på 24 bitar säger du?...Gör det verkligen skillnaden. Det är ju viktigare med bra pre-amps eftersom dom sitter fast i boxarna här.

Sen blev jag lite misstänksam på Tascam som bara kostar typ 2500kr med alla sina features. Jag måste betala för saker jag inte använder, midi, cubasis (ej OSX-kompatibelt).

Nån som provat nån av de nämnda pre-amps med kondensatormic?

Kan även tipsa om Novation Speedio. 24/48kHz, 2in 4ut, fantommatning. 1600:- på jam.

Ursprungligen av bartez:

Kan även tipsa om Novation Speedio. 24/48kHz, 2in 4ut, fantommatning. 1600:- på jam.

Okej..men det är väl en vanlig pre-amp?
Jag måste ha firewire eller USB koppling eftersom jag inte har någon ljudingång

Har inga direkta förslag på ljudkort, men rekommenderar att du så snart som möjligt uppgraderar minnet. 256 fungerar väl, men ska du hålla på med musik kommer du få en mycket trevligare upplevelse om inte hårddisken spinner igång och vill swappa minne hela tiden. 512MB räcker finfint, men har du råd med mer så är det bara bra, speciellt om du tänkt använda stora samplerbibliotek. Jag har 768 i min, och det räcker mer än väl för det jag gör.

• Medlem
  • 2005-02-25 00:44

Vet inte vilken prisklass du tänkt dig...

Jag använder ett Lexicon Omega som jag tycker om. Kostade tre tusen.
http://www.lexiconpro.com/Omega/index.asp

Mycket schysst låda med med fyra kanaler (2 mick, fyra line), fantommatning, schysst gränssnitt. Använder den som mixer när inte datorn är på.

Jag har haft problem med att få ner latencyn dock, men det tror jag beror på min ibm-laptop som är allmänt slö och jag kan inte påstå att jag gjort någonting seriöst för att försöka fixa problemet. Kortet verkar ha en del konstiga effekter på windows som gör att bootningen ibland tar lång tid, det har bråkat lite med amplitube-pluggen... men jag tror att med ett rent system och ok med ram är det skitbra. Eller med mac, förstås

Det är ett ljudkort som kör via USB.

1
Bevaka tråden