Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångel med Powercore och UAD-1

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-24 22:00

Stoppade nyligen in ett Powercore element bland de andra korten i datorn, och efter det är inget sig likt. Cubase beter sig skumt och hoppar och hackar med jämna mellanrum - gärna om jag solospelar en kanal - precis som om jag skulle överbelasta systemet, vilket jag inte gör enligt VSTperformancemätaren. Först trodde jag att Powercorekortet inte mådde bra av att dela IRQ med nätverkskortet så jag flyttade det utan resultat. Nu är jag mer inne på att det är mitt UAD-1 som protesterar eftersom CPU-stapeln i Performance Meter studsar omkring (dock en bra bit från 100%) i takt med hackningarna och hostningarna från Cubase.

Är det någon som stött på något liknande? Mitt ljudkort, Echo Layla, har skött sig exemplariskt hittills, och jag tror inte att det är det eftersom hackningarna gärna uppkommer när jag solospelar eller när projektet är pausat...

Det låter som att PowerCore kortet delar IRQ, jag tror Layla borde fixa IRQ delning och även UAD-1, men PoCo är lite kinkigare på den fronten.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 14:11

Ok, ska försöka flytta det igen. Tack för hjälpen!

Antar att du testat att sänka MIN_GNT till "64" i UAD performance meter? annars kan det vara värt ett försök.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 22:47

MIN_GNT är dessvärre redan satt till 64 (har inte rört den tidigare) så det blir nog till att försöka flytta runt lite i lådan... Är det någon som har några bra tips på hur man ska gå till väga när man jagar lediga IRQnummer? Enligt handboken ska de platser korten sitter på nu vara fria, men det verkar inte riktigt stämma så hittills har det mest blivit trial and error för min del.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 07:40

Fortsatta besvär. Powercorekortet sitter nu på egen IRQ. Problemet kommer i projekt där jag använder Powercoreeffekter, och då rör det sig inte om att jag överbelastar systemet utan det kan börja hacka bara av att jag previewar enstaka samplingar i ReDrum (Reason).
Blir lite tokig av det här och börjar tänka i banor om att format c: och reinstallation av rubb och stubb. Några andra idéer innan jag blir drastisk?

Lita inte på irq som win xp uppger. Sätt in en diskett när du bootar om så hinner du läsa villka irq:er som är delade.

Kolla manualen till moderkortet hur dom olika PCI-platserna får IRQ, så kan du se vilka som delar med vad. Det är lättare att få till det om man tar med det i beräkningarna från början. Precis som Timothy skriver så är inte WinXP's IRQ-delning mycket att förlita sig på.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 13:32

Jag har kikat i manualen men det skumma är att det inte verkar stämma mellan hur manualen uppger IRQdelning för PCIplatserna och hur det sedan ser ut i Windows maskinvaruhanterare där de ändå hamnar tillsammans med USB/nätverkskort/whatever. Tror att jag bara har en PCIplats som har helt egen IRQ (och där sitter nu Powercorekortet).
Jag har också försökt att styra specifika IRQ:er till några av PCIplatserna i BIOS, men inte heller det höll när Windows laddat. Då såg det ut som vanligt igen.
Hur går ni tillväga för IRQjakt? Trial and error mha manual eller kan man bråka mer med Windows?

Jag måste nog erkänna att jag deaktiverade Windows IRQ tilldelning och körde i Standard PC läge när jag körde PC för 2 år sen med PoCo/UAD-1/Hammerfall. Läste manualen och slängde in korten på dom PCI-platser som jag trodde skulle ha minst problem med IRQ-delning, typ USB-port uttag som jag inte använde på moderkortet och sånt.

Enda nackdelen jag upplevde var att man var tvungen att stänga av PCn manuellt (men jag tror det går att komma runt).

Du kan alltså inte lita på de irq:er som du ser i windows - de stämmer inte. Kolla på så sätt som jag föreslog så ser du riktiga irquer.

Har du nyligen installerat en SATA-disk?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 14:04

Tack för all hjälp!

Nix, ingen SATA disk installerad. (Moderkortet är ett Asus P4T533-C, en av de sista modellerna utan SATA.) Jag hade ett tag ett "IDE-PCIkort" för att få plats med fler hårddiskar, men det plockade jag ut när jag satte in Powercorekortet för att inte ha för mycket jox på plats och igång samtidigt. Ska kolla IRQdelningen vid bootning för att se vad den säger.

1
Bevaka tråden