Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Designa en synth...

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-27 18:16

Jag tänkte bygga en tabeltopsynth/seq/whatever i samma storlek som en 909a samt göra en 4H variant. Än så länge är det bara chassi jag tänker bygga.

Någon som har några förslag eller rentutav en skiss över layout/design? Alltså bara målningen av den.

Vore det inte coolt med en flowerpower-målad sådan? Gärna klarlackad

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-27 18:29

Du kan ju snegla lite på MIDIbox SEQ.

• Medlem
  • 2005-02-27 18:35

Flowerpower?! :kaaaka!: ... eller så går jag till närmaste dagis/förskola

Makari : Joo. jag har faktiskt kollat lite på den sidan. Specielt under gallerisidan.

"eller så går jag till närmaste dagis/förskola"

det var ganska precis vad jag tänkte på

Kan säkert bistå med något förslag. Har provat på liknande förut ...

protoplasma_teaser.avi

• Medlem
  • 2005-02-27 20:32

Han inte se så mycket ju. Har du ingen vanlig bild? Men annars så va den fräck.

"tabeltopsynth/seq/whatever"

svårt att designa layout till ett instrument vars funktioner är okända, en whatever kan ju iofs bli hur bra som helst med en förutbestämd layout. Men om du vill ha tips på layout är det bara att surfa runt på tillverkarnas sidor och välja någon du gillar.

Min personliga favorit bland syntar är Modcans nya modulserie, galen-professor-i-hemligt-lab-faktorn går mot oändligheten.

Hittade bara den här bilden just nu. Håller på att bygga om hemsidan... och installera om min dator

web poster

Har någon nåt tips på online referensbilder för riktig Tjernobyl-look? Eller kanske 60-tals dator-på-film?

Det blir inte mer Tjernobyl än så här: http://www.modcan.com/page2.html

glömde länken i förra inlägget.

Bionik: njae, jag vet inte jag... De där rattarna gör att man tänker Moog. Jag söker snarare nåt med svarta pilrattar, glimlampor och radar

går säkert att beställa utan rattar om du frågar snällt

• Medlem
  • 2005-03-01 17:07

Grymt snygg oberfunker. Känns dock lite för "clean"

Ursprungligen av 18db:

Grymt snygg oberfunker. Känns dock lite för "clean"

Jo det skulle liksom bli en "proffsgrej"... Men det kan nämnas att det inte alltid var lika sansat på vägen

• Medlem
  • 2005-03-02 18:19

hehe.. ok.

Ang. designingen av synthar. Tänkte jag skulle köpa mej en Paia 9700 (Joo. Jag funderar på det igen) och bygga den i ett snyggare chassi. Tänkte även bygga in ett klaviatur. Tanken är att det ska bli lite mer ms-10/20 över den.

Nu undrar jag. Visst borde det kunna gå att byta ut de små kontakterna till patchkablarna?! Vill ha 1/4". Jag skulle även vilja bytta ut rattarna. Någon som vet vad det är för diameter på axeln? Tommyc? Lasselu? Har inte ni 9700? Om ni har lust och ork så får ni gärna kolla upp det till mej.

9700 går väl att tjacka utan rattar och io's? Det bör väl gå att löda dit i stort sett vad man känner för.

• Medlem
  • 2005-03-02 18:52

Jo men hadde varit bra att veta vad det är för diameter på axlarna så att det inet krävs någon udda typ av ratt. låter visseligen lite långsökt men endå. IO är ju inga problem. Bara att byta ut.

Går det så köper jag utan paneler med. Bygger rubbet själv. Då kan man sätta IO vart man vill. (MS-stylee kanske?!)

Bionik: Jao, men nu är jag inte ute efter att tjacka en modular utan vill mest ha lite kärnreaktorpaneler att dräggla över Vore trevligt att ha lite inspirationsbilder om jag skulle få tummen ur att bygga klart min filterbank också...

Johannes: ok

18db: Lasselu blev av med sin 9700, den står hos mig nu. Jag funderar också på att bygga in den i annan låda. Pottarna är 6mm tror jag, ska kolla ikväll.

1
Bevaka tråden