Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om den (Teisco 100P) inte vill trigga ny ton då?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 22:59

Impulsköpte en ganska sliten Teisco S-100P (<- Här finns en sådan på bild -> för ett tag sedan. Nu har jag fått hem den och är ruskigt nöjd med hur den låter - men inte riktigt när den låter. Den vill nämligen inte trigga en ny ton när jag fortfarande håller ned den förra tangenten - vilket gör det lite svårt att spela snabba saker och helt omöjligt att spela med portamento.

Det känns som om den struntar i att skicka en ny gatesignal när jag trycker ner en ny tangent och inte hunnit släppa den förra. Jag har skrivit ut ett serviceschema jag hittat och börjat felsöka, men tänkte höra om jag kan få lite tips om vad jag ska titta lite närmre på eftersom det här inte är riktigt min hemmaplan...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-27 23:17

Är du säker på att den ska göra det då? Vad jag vet så är klavaturen på en del gamla analoger (minimoogen bla om jag inte är felunderrättad) bara enkeltriggade så att envelopes och annat bara triggas om om man släpper upp tangenterna emellan.

Jag tror inte den struntar i att skicka en ny gatesignal, om du inte har släppt den förra tangenten så hänger ju gatearna ihop. Gaten är ju på så länge som en tangent är nere.

Jag tycker också det där låter bekant.
Hade en likadan för länge länge sedan.

Skit samma, den var ju snygg! Vill också ha en sådan.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 09:21

Kan det vara så enkelt/illa. Men det fina portamentot/glissandot som de skryter om i annonsen då? Är det kanske så tänkt att man måste slå på "hold"-läget för att tonen ska klinga vidare när man släpper upp den första tonen och trycker ner en ny...?...

Det låter alltså som att det blir till att lära sig stackatospel istället för det orgelsläp mina fingrar sysslar med nuförtiden.

1
Bevaka tråden