Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synt i solot?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet vad det är för synt Trans-X använder i det där underbara solot mitt i låten "Living on video"? Enligt skivan använder de sig av Elka Synthex, Roland Jupiter-6, Korg Polysix och Oberheim OBXa.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 22:25

Ljudexempel?

OB-Xa tror jag men det skulle lika gärna kunna vara Jupiter 6 då det inte är ett vidare speciellt (och/eller karaktäriserande) ljud. Vet inte så mycket om Syntexen. Polysix kanske kan göra ett sånt ljud men tycker att Polysix-karaktären saknas i de högre tonerna.

hehe börjar låta som en vinprovare

Ljudexempel kommer HÄR (klickbart)
Att trummorna är en 808 hörs, men vad spelar solot? Kan det vara en Jupiter-6 eller är det en OBXa? Det är inte varje dag man hör ett tvåkanals syntsolo.

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 23:41

Basen är garanterat Elka Synthex, men sen vete fågeln...
Jag ska jämföra lite mer imorgon - återkommer.

Kan inte hjälpa dig i synthfrågan, men nu när jag lyssnade så hittade jag trummor från Casio VL-tone VL-1 som jag aldrig lagt märke till innan skojigt..... synd att jag aldrig använder min kanske

Leadljudet kan väl inte vara så svårt att skruva till, låter ganska standard ändå? Tycker det låter rätt mycket som dina egna lead, Pippin.

VL-1 och TR-808, rätt duktigt av dem att synka ihop det hela. Casion har väl ingen som helst synkmöjlighet väl? Plus fills med riktiga pukor dessutom.. Rösten borde gå att härma genom att sätta ett riktigt tajt gummiband runt bollen och sedan sjunga lite?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-01 08:46

I videon så har han en blå roland sh-101 som han spelar på

En helt annan sak: När kom den där låten (vilket år)?

-83?

Jäklar vilket vco-svaj på basen Eller är det crossmodulation som gör det?

Låter en Synthex sådär distat mongo av sig självt? Helt fantastiskt ju!

Fast nu är det så att en Elka Synthex inte har några VCO - den har DCO.

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 12:07

Lyssna på Jarre(exempelvis Laserharpan!) eller Magnums "On a storytellers night" för mer Elka Synthex.

Vet vi vad vi skall lyssna efter då (förutom laserharpan som låter "twaaaaaaannnnnnng")?

Men! Vad är det som får den att falska iväg så dant då?

• Oregistrerad
  • 2005-03-01 15:04

Vansinneschoruset + detune mellan 16 DCO!

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 00:49

För lite mer Synthex - lyssna här: http://www.fsgdc.at/download/Synthex_workshop.mp3
...& här: http://www.bluesynths.com/3Soundfiles-e/synthex.html
...sorry för sidospåret i din tråd Pippin...

Helt okej, jag blir också upphetsad av Synthex.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 09:00

OT: Nu har jag GAS på en synthex.

1
Bevaka tråden