Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Vad är det för människor som säljer på ebay egentligen? Oftast ser man annonser som t.e.x) ? I do not own this; it belongs to a friend of mine. He does have a reserve on this item.?, ?I hooked this up to a little amp I have. It seemed to play ok. I have no idea what all the switches and knobs do for sure other than change the sound.? eller "I believe that this synthesizer is in working order-it powers up and will communicate via MIDI to external devices, but I am not an expert on analog synths so I do not know how it works." (Detta är vad som skrivs i många annonser)
Vågar man köpa från dessa snubbar? Jamenar hur många musiker/folk äger en Matrix-12 utan veta hur man använder den??
Klart att man inte ska köpa från sådana snubbar. Känns det konstigt så är det ofta det. Sen så skall det inte blandas ihop med att göra fynd. Det behöver faktiskt inte vara skumt för att en pryl går för lite pengar, även om man kanske skall vara extra uppmärksam.
Jag tror det är ett sätt för dem att "friskriva" sig för fel och brister på mojängen de säljer. När köparen sedan hör av sig och klagar över att varken LFT och röst 6, 7 och 8 fungerarn kan säljaren säga "det hade jag ingen aaaaaaaaaaaaaaaaaning om". Att de sedan vart fullt medvetna om detta, och att köparen misstänkter detta också, kan ingen göra något åt. Säljaren behöver bara spela dum huvudet och inte fatta något, och tyvärr är det inte straffbart att vara dum i huvudet.
Är nog mest ett sätt att få ut högre pris. Om dom skriver att dom inte begriper hur det funkar så tror väl en del automatiskt att dom gör ett fynd, oavsett pris...
Fast det skulle väl innebära att köparen vet ännu mindre än säljaren? Skulle jag se en annons där någon annonserar ut en Minimoog och skriver att han (eller ännu hellre en hon) att inte vet ett smack om den men ändå vill ha 20000:- för den, så betraktar jag den inte som ett fynd.
Jo, men i gitarrförstärkarfallet tex är det nog inte alls omöjligt.
Man får en lite sned världsbild när man hänger för mycket på såna här forum tror jag. Man får intrycket att alla är grymt pålästa, och att världsmarknaden för gamla analogsynthar är enorm!