Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt 8-kanalskort till PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag inleder min 99musik-karriär med risk att bli hänvisad till sökfunktionen, men jag har sökt och inte lyckats finna. Here goes:

Jag är ute efter att smidigt kunna spela in trummor på min dator och har sneglat på Presonus FirePod. Den kostar dock rätt mycket i Sverige (i förhållande till min budget) så jag var inne på en annan lösning. Om jag köper en billig mixer (från Alto S-8 kan jag få ut sju separata förstärkta kanaler med lite kreativitet) och ett ljudkort på 8-kanaler kan jag nog komma billigare undan.

Två stycken "Audiotrak Maya 44 MKII" skulle ge mig åtta kanaler i 24 bitar men jag vill egentligen ha en portabel lösning. Den externa usb-varianten "Maya 44 USB" spelar bara in i 16 bitar, vilket känns lite i minsta laget.

Mixern + två maya skulle kosta mig 4-5 tusenlappar och det känns rätt ok.

Finns det något externt usb- eller firewirekort som har åtta line-ingångar i 24 bitar utan att kosta skjortan?

Ursprungligen av Jetboy:

Hej!

Jag inleder min 99musik-karriär med risk att bli hänvisad till sökfunktionen, men jag har sökt och inte lyckats finna. Here goes:

Jag är ute efter att smidigt kunna spela in trummor på min dator och har sneglat på Presonus FirePod. Den kostar dock rätt mycket i Sverige (i förhållande till min budget) så jag var inne på en annan lösning. Om jag köper en billig mixer (från Alto S-8 kan jag få ut sju separata förstärkta kanaler med lite kreativitet) och ett ljudkort på 8-kanaler kan jag nog komma billigare undan.

Två stycken "Audiotrak Maya 44 MKII" skulle ge mig åtta kanaler i 24 bitar men jag vill egentligen ha en portabel lösning. Den externa usb-varianten "Maya 44 USB" spelar bara in i 16 bitar, vilket känns lite i minsta laget.

Mixern + två maya skulle kosta mig 4-5 tusenlappar och det känns rätt ok.

Finns det något externt usb- eller firewirekort som har åtta line-ingångar i 24 bitar utan att kosta skjortan?

Tänk bara på att om du köper ett billigt mixerbord så får du även med billiga mickpreampar, som kanske inte låter så jätteroligt. Satsa hellre på något som är litet mer highend, typ en Soundcraftmixer för 2-3000:-

Ursprungligen av bartez:

Tänk bara på att om du köper ett billigt mixerbord så får du även med billiga mickpreampar, som kanske inte låter så jätteroligt.

Jo jag vet, men jag var lite inne på att jag kan byta ut mixern senare om jag vill uppgradera ljudet. Å andra sidan kan jag ju lika gärna spara pengar ett tag och köpa alltihop lite senare. Det är ju bara så kul att köpa grejer, nu!!!

Egentligen tittar jag ju bara på mixer för att få tillgång till mikrofonförstärkare. Det kanske finns nån billig 8-kanals preamp utan mixerns övriga funktioner? Jag behöver alltså ingen eq, effekter osv. Åtta mikrofonförstärkare med åtta separata utgångar är vad jag är ute efter.

Förutsatt att jag hittar nåt åttakanalskort att köpa, alltså. Annars är jag väl tillbaka på firepoden...

Behringer har en billig 8-kanalare som går direkt till ADAT.. den kan man senare använda som en vanlig konverterare från line -> adat sen om man tröttnar på dess preamps (mycket prisvärd enbart som det). Kort med ADAT finns det många av.. vet dock inte vilket som är det billigaste för firewire.

Tror faktiskt att Firepod ar det vettigaste alternativet i den prisklassen trots allt. Du borde kunna pruta ned det till runt 6 lakan hos en vettig musikaffar. Sen kan man ju alltid handla begagnat ocksa. Presonus tycker jag har overtygat valdigt mycket vad galler prestanda per krona. Justa preamps, bra konvertering, stabila och snabba drivrutiner (bortraknat deras bedrovliga M-Lan kort)

/Rob

Ursprungligen av Volantiz:

Kort med ADAT finns det många av.. vet dock inte vilket som är det billigaste för firewire.

Är det samma sak som Lightpipe? Någon som har tips på kort? Jag behöver i så fall bara ADAT, inte midi, audio m.m. Detta naturligtvis för att komma så billigt som möjligt undan.

• Avstängd
  • Malmö
  • 2005-03-05 00:40

Lightpipe är namnet på det format för optisk överföring som Alesis utvecklade till sin ADAT. Lite slarvigt kallas det ofta för ADAT-interface, men korrekt benämning är nog egentligen Lightpipe. Kärt barn har många namn...
Om man bara säger ADAT (till skillnad från ADAT-interface), så menar man normalt den 8-kanaliga digitala bandaren från Alesis, som heter just ADAT...

Vill du ha ett riktigt bra kort och komma billigt undan, så leta efter ett begagnat RME Hammerfall 9636 eller 9652 när någon går över till HDSP i stället och vill bli av med sitt gamla kort...
Jag har själv haft mitt Hammerfall9652 i 5-6 år - och det håller fortfarande måttet!

1
Bevaka tråden