Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställa in multimode?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 11:59

Hej!

Använder Live 4, till det, en virus B.

Om jag har ett midispår i live, är det enkelt, precis som i cubase att välja bank och patch via sequensern. I singelmode.
Då finns det ju bara en patch, och den går på midikanal 1.

Men hur gör jag om jag ska ställa in så att det hela fungerar i multimode?
Att midikanalerna är 1, 2, 3 osv vet jag.

Men hur ställer man in i sequensern så att multimode-patchen konfigureras?

Så att när jag öppnar Live, cubase eller vad man nu använder, "blippar" synten till, och allt är nu inställt!

Men ja, hur?

  • Medlem
  • 2005-03-07 13:32

I multi-single mode (tryck på både multi och single samtidigt) så kan du ställa in vilken midi kanal respektive ljud ska reagera på.

Har inte testat att välja ljud via Cubase i Multimode så det kan jag inte svara på. Brukar välja för hand på Virusen.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-08 08:37

Tror du missförstod mig... i virusen kan jag göra allt.

Men grejen är att, när jag öppnar en låt, ska det "blippa till" och allt är som jag ställde in senast... alltså, via sequensern styr jag det hela, inte via virusen.

  • Medlem
  • 2005-03-09 10:21

Ok, har inte testat själv men det kan bli knepigt om du inte sparar multiljudet+singleljuden innan du stänger av virusen.
Om du inte kan göra det direkt så finns det ju CC kommandon för att välja ljud/bank etc. (kolla längst bak i manualen).

Sen har jag för mig att man kan göra en arrangement dump så att man spar ner informationen i midi filen. Men det har jag inte testat så här får någon annan hoppa in.
Eller fråga på virus-mailinglistan.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 10:33

Alltså... ljuden ska sparas på virusen.

Grejen är såhär:
När jag startar en låt, kan jag välja att virus bank D, ska spela upp ljud 056
Detta blir i singlemode. så jag kan bara göra så på en kanal.

Jag vill att:

Öppnar en låt, talar programmet åt virus att plocka fram multimode patch 021.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 11:10

Läs i manualen hur du byter ljud i en "multi", det måste stå där.
Haplo är inne på helt rätt grej. Det går att göra med en förbaskad hög CC-värden, där man först får välja bank och sedan ljud och så vidare. Minns att det var ett jäkla bök för att kunna nyttja ljuden på ett AWE-32 när den tiden begav sig.

Jag jobbar på ett helt annat sätt. Ingen av syntharna (förutom JV-2080:n) går i multi-läge, utan jag hårddiskinspelar och sedan byter jag ljud till något annat skoj

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 11:49

Jo, att det står i manualen vet jag.

Menade bara att i live 4 har man färdiga rutor:
Bank
Subbank
Patch

Bank världet och patch världet fungerar som sagt i singlemode... men äsch.. får pröva mig fram helt enkelt

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 13:11

Live 4 kanske gör fel och förutsätter att det är single mode du vill använda synthen?
Ställer du synthen i multi och sedan skickar värdet så slår den om till single igen? Kanske.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 13:44

ska testa!

1
Bevaka tråden