Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

V-synth XT rack

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

..den är ju riktigt snygg ändå. Synd bara att man tappar helikopterplattan med mera..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 13:51

Det ser ut som om de spelar patiens på skrämen

Men jag håller med, den är riktigt snygg! Synd bara att den ska kosta rumpan och en kamel

Har den inte en "touchscreen". om inte hur trycker man på knapparna längst ner på skärmen så att säga?

Jag har för mig att jag läste någonstans att man skulle kunna använda skärmen som helikopterplattan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-09 17:14
Ursprungligen av agoraph0bia:

Har den inte en "touchscreen". om inte hur trycker man på knapparna längst ner på skärmen så att säga?

Jag har för mig att jag läste någonstans att man skulle kunna använda skärmen som helikopterplattan

Bådadera stämmer, kolla in videon här för bevisning, ca 03.30 in i videon

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-07 14:03

Njae, handtagen ser inte kul ut och jag förstår inte vad färgskärm ska vara bra för...

en virus c under vore nog rätt snyggt också.. och ett gäng av tc electronics svarta rack-effekter till det..

"jag förstår inte vad färgskärm ska vara bra för"

det är lättare att göra mer överskådliga grafiska gränssnitt med flera färger

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-07 15:36
Ursprungligen av Volantiz:

det är lättare att göra mer överskådliga grafiska gränssnitt med flera färger

Jo, förvisso...men det jag har sett hittills är bara en färglad variant av det nuvarande gränssnittet på V-synthen...och det är bra nog utan färger...
Att de har satt färgskärm i racket känns bara som bling-bling...

Fyffan vad kool. Hade den vart lite grövre tillyxad så hade jag svimmat av upphetsning. Jag är svag för sådan här industriell design.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-07 15:55

Fjolligt med färgskärm. Jämförde fantom-x med min fantom-s å förstår fortfarande inte vad man ska med färgskärm till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 16:53

- "Modular G2:an editerar jag på min laptop som har färgskärm. Det är riktigt praktiskt att kunna skvätta olika nyanser av färg på olika moduler", sa Bill.
- "Riktigt praktiskt", sa Bull.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-07 17:15

Så funkar inte V-Synthen, sa Elake Måns...;)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-07 18:06

Håller med om att det är helrätt att sätta lite färg på vardagen. Vaddå? Gillar ni inte att bli bortskämda?

Bortskämda? Alltså.. räkna med att man får pröjsa rätt saftigt extra för färgen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-07 23:19

Jag trodde färgskärmar blivit billigare med åren. Jag hade nog fel antar jag. sorry.

Jorå.. visst har de blivit billigare.. men det tvivlar jag stoppar en synttillverkare från att lägga till så nära orimligt mycket som möjligt på priset för just en sådan detalj. Fast så kanske det inte är? .. nu bara gissar jag på att det är så.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-07 23:58

V-Synth rack är faktiskt riktigt...svindyr den med men... prisvärd jämfört med klaviaturmodellen. Jag tror den kommer kosta runt 18' och då ingår D-50-expansionen liksom den nya vocal-expansionen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-08 00:04

PF: Varför sålde du din v-synt förresten? (lite ot, tajgvet, men jag är nyfiken...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-08 00:16

Pengar, tid, tålamod, pengar, tid... är pengar. Jag lyckades aldrig införliva den i skapandet på det sätt jag trott / tänkt. Har gjort ett par V-Synth-grejer som kändes lite kul sådär, men för att verkligen använda den synten måste man (iaf jag) ändra nästan hela sitt skapande till att kretsa mer kring V-synth. Om man vill lära sig den & utnyttja den fullt ut i alla fall. Tycker den är alldeles för intressant för att bara ha den som simpel syntljud-alstrare.

Med andra ord så passar liknelsen "Fairlight IV" på fler än ett sätt. Rolands mest makabra skapelse & verkligen något annorlunda från syntar i övrigt. Jag saknar den inte direkt heller, konstigt nog, men Malström i Reason kan ju egentligen göra mycket av vad V-gurra gör, förutom att tvista egna samplingar.

Det vore ångestladdat att köpa en ny eftersom då skulle man få börja på ny kula. Hade gjort ca 150 egna ljud och sorterat dessa ihop med det bästa från www.v-synth.com och det arbetet vill man inte gärna behöva ge sig på igen.

Men om köparen inte dykt upp hade jag dykt ner längre in i den och fortsatt pula...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-08 00:23

Hmm. Det där lät nästan lite för positivt också ska tilläggas. För med tanke på hur dyr den är så borde den även kunna mosa syntar som JV/XP/XV men det kan den inte. Jag tycker ofta att 1080 & kompani låter mer musikaliskt och... fett. Har en XP80 nu och den är på många sätt trots allt en ballare synt. Lättare att förstå sig på och låter hur spännande som helst om man programmerar lite.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-08 00:32

Ok, jo jag förstår. Det är synd när man inte använder kapaciteten nämnvärt i sina syntar, helt klart. Därför är jag på sätt och vis glad att jag bara köpte en micromodular och inte den större expanderade versionen... Själv är jag väldigt nöjd med vad jag har nu.

Annars så tycker jag om looken på den, men jag tycker alltid det är synd när man klämmer så mycket kompetens och kraft in i rackformat. Det känns aldrig riktigt lyckat. Tur att de gjort den möjlig till att kunna fungera som tabletop dock, så de kommer undan lite med problemet.

XP-80 är fin. Riktigt fin, men ser lite tråkig ut. Brukade spela på en regelbundet och klaviaturet känns bättre än v-synt om jag kommer ihåg rätt.

1
Bevaka tråden