Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Divied down teknologi hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 14:44

Tidiga polyfoniska analogsyntar/stråkmaskiner använde sig av nått som kallas divide down teknologi. Vad är det egentligen? Hur funkar det?

\\Gnutten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 14:57

En eller flera topposcillatorer (oftast fyrkant tror jag för att det är enklast) med en väldigt hög frekvens, sen så körs de genom kretsar som delar ner frekvensen för att få alla tonerna på ett klaviatur. Fördelen är det är lätt att göra full polyfoni eftersom det inte krävs femtioelva oscillatorer.

Femtioelva... Så lustigt, det är ju sextioett, precis som många tangenter man har på ett 5-oktvers klaver. Polymoog borde var ett av de mer kända exemplen på denna teknik. Den lämpade sig bäst för långsama ljud som på stråkmaskiner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-07 16:12

Jo, det stämmer ju faktiskt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-07 16:28

Nackdelen med "divide down" är att ljudet inte låter lika levande då varje röst ente har en eller föer VCO. (sägs det) Personligen tycker jag stråkmaskiner och Polymoog låter riktigt levande.

MVH
Demokid

  • Oregistrerad
  • 2005-03-07 16:43

Polymoogen använde inte "ren" divide down teknologi, utan ett gnöligt(Linköpings uttryck!) schema med faslåsning mot ett par VCO:er.
Personligen har jag för mig att det är sågtandsvågformer(på grund av sitt övertonrika innehåll) som används vid "oktavdelningsteknik", som det borde heta på svenska.
Men jag tänker inte karva nått i sten...

...dessutom hade i princip alla gamla stråkmaskiner någon form av analog fasförskjutningsenhet(läs phaser, flanger, chorus), som bidrog till att göra ljudet mer levande.

1
Bevaka tråden