Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att synka flera DIN Synk-maskiner med MIDI?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, vilken apparat rekommenderas för att kunna synka flera DIN Synk-maskiner (t. ex. tr-606 etc.) från en MIDI-enhet?

  • Medlem
  • 2005-03-07 21:17

Jag kör Doepfer MSY2, liten fiffig sak med midi in samt thru och dubbla sync24-utgångar (dinsync). Behöver jag haka på fler än två sync24-enheter tar jag fram den tjocka synksplittarkabeln som då ger totalt fyra stycken synk.

Enkelt att bygga en synksplitt är det också. Om man har t.ex. midikabel där alla fem ledarna är kopplade så är det bara att klippa den på mitten, stoppa samman rätt tåtar i en sockerbit från clas-i-sjön och skruva åt. Behöver man fler synk ut så klipper man fler midikablar.

Ok, det låter ju intressant - förutom den där delen med "ledare" och "klippa i kablar". Det hade du lika gärna kunnat skriva på grekiska Som tur är finns det annat folk här i studion som kanske kan hjälpa mig med det.
Vart köpte du din Doepfer MSY2.

  • Medlem
  • 2005-03-08 08:18

Fick med den med inköp av en 303:a. Sök här på forumet så hittar du en annan tråd som nog tar upp samma saker. Billigast var det tydligen att köpa från Tyskland (inte helt oväntat...).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-08 10:05

Jag splittar min synk med MC-202:an.
MSY2 > 202 > 606 ser det ut nu (Det blev så av kabelskäl, korta kablar ), men om jag införskaffar mig fler DIN24:a prylar så går det att driva upp till 4 saker så iaf.. Eftersom 202:an har 2 ut och MSY2:an 2 ut. (202:an är ju upp en, men den använder jag ju också )

  • Medlem
  • 2005-03-08 21:59

Jag splittar med min splitter. 707->splitter->whatever

har man löst MIDI->sync24 e jgb/18db´s variant det enklaste en passiv split med parallellt sammanlödda DINjack-pinnar i en ask - eller en sockerbit på en splitkabel.

1or (start/stop)
2or (gnd)
3or (sync clock)

dem yttersta e 1 & 3 och den i botten 2.

1_______3
__.____.
____2

"." pin4 o 5 används ikke, och det spelar ingen roll från vilket håll man ser detta från (bakifrån eller framifrån på jacken) det går inte att göra fel hur man än gör

1
Bevaka tråden