Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt säljargument???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är detta nya säljargument man läser överallt "den har Balkanljud"???
Vad exakt är ett "Balkanljud"?? så om jag skapar ett ljud i min synt så är det ett "Linköpingsljud" då?? Man kanske skulle använda det nästa gång man vill sälja nåt.

Skriv att synthen har Balkanljud när du säljer den så får du väl se... Annars har ju keyboardister från Balkan en förkärlek för tunna och spretiga leadljud från 80-talet..

  • Medlem
  • 2005-03-09 22:37

Kolla lite efter postningar av drdreas och FM-syntar. I korthet så är det så att Yamahas FM-syntar har "rätt" ljud för musik som har sitt ursprung i länderna kring Balkan.

Ursprungligen av jgb:

I korthet så är det så att Yamahas FM-syntar har "rätt" ljud för musik som har sitt ursprung i länderna kring Balkan.

Du menar plinkigt och plonkigt??

Tunna och spretiga leadljud har väl inte jag nån kärlek till direkt, fett och fläskigt ska de va. Jag kan nog inte räknas som en "Balkankeyboardist"

Ta ditt fläskiga 3 osc "Mooglead", stäng av två osc, och döp om ljudet till "Falafel-lead". Sälj sedan synthen till Boban!

Låter nästan som Fråga Syntdoktorn: "Hjälp! Min synt är full med balkanljud! Hur får jag ut dem?"

Förutom rätt ljud så har ju en del yamahasyntar möjlighet att använda andra skalor än den vanliga västerländska. Vet inte hur mycket sånt det är i balkanmusik, men det finns ju inslag från tex arabisk musik så det borde inte vara omöjligt.

Äh, det finns väl en scen med balkanmusiker som har sina egna referensramar (möjligtvis med vattentäta skott mot vad som är coolt inom synthesisternas värld). Sådant här rasistiskt gnäll måste jag sätta ner fotten för!

Fast det ser iofs rätt roligt ut med sådana annonser tycker jag med. Men konstigt är det ju inte

Ursprungligen av altemark:

Äh, det finns väl en scen med balkanmusiker som har sina egna referensramar (möjligtvis med vattentäta skott mot vad som är coolt inom synthesisternas värld). Sådant här rasistiskt gnäll måste jag sätta ner fotten för!

Fast det ser iofs rätt roligt ut med sådana annonser tycker jag med. Men konstigt är det ju inte

Vem har pratat om rasism??? :confused:Jag menar jag kallar ju inte dig för analfabet bara för att du inte kan stava till "foten"

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 23:43

Min personliga reflektion är att om någon skriver att en synt har "kyssta balkanljud"(citat ur annons!) så blir den genast tre gånger så mycket värd som i en annons där en likadan synt utan ovanämnda epitet utannonseras?!?! :hmmm: :rolleyes:

Jag har fått höra av säkra källor att många "Balkan-keyboardister" har låg teknisk kompetens vad gäller att ladda ner nya ljud i sina synthar, så de ljud som medföljer är därmed ett väldigt bra försäljningsargument. Keyboardspelare från andra länder är nog inte tekniknördar på samma nivå som oss här på 99..

Altemark... snälla... bara för att man är lite kategorisk på ett lite ironiskt plan så behöver det inte ha med rasism att göra. Jag tycker att du är trångsynt och fördomsfull som skriver så. Vet du över huvud taget vad rasism är förutom att det är ett ord man tar till för att framstå som politiskt korrekt i alla möjliga och omöjliga sammanhang?

Jag fick en laddning balkanljud till min V50 av drdreas. Det som slog mig var att dessa ljud var... spelbara. Ljuden var rätt ointressanta ur en teknisk synvinkel, men det är inte alla som ser modulering som ett självändamål. Alla kan göra tekniskt avancerade (o)ljud som låter som något som kommer från yttre rymden. Det är bara att ställa in lite extrema parametervärden. Att göra verkligt spelbara är dock en konst. Lyssna på presetljuden från en Korg MS2000 så förstår ni vad jag menar. De är avancerade men fullkomligt oanvändbara till något. Många av balkanljuden var dessutom monofona för att på så vis vara extra spelvänliga. Jag tror att man i sydligare länder blir mer imponerad av musiker som kan spela än tekniksnubbar som kan allt om hur man modulerar ditten med datten och får det att låta rymdmonster. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, det är bara olika sätt att se på musik och vad man värdesätter i den.

Att balkanljud är "tunna" och ploinkiga kan inte det bero på att det är ljud som försöker imitera diverse stränginstrument?

Ett hett ämne förstår jag
Balkan ljud är i regel tunna och spretiga, men det är ganska orättvist och säga det ändå.
Det finns ljud från macedonien\albanien som är otroligt feta (tallava ljud).
Ljuden låter inget vidare att spela på om man spelar sakta och utan rätt känsla.
Det går egentligen inte att sammanfatta balkan ljud, allt från orgel till sexsträngad gitarr är "balkanljud" däremot skiljer sig speltekniken helt från andra delar av världen, det är egentligen "balkan ljud".
Anledningen till att många använder fm synthar inom balkan ljud är pga det var enkelt att göra helt unika klanger, "terce" var också en anledning, samt klaviaturen (såsom dx 11,21,27 osv).
Skalorna är också en viktig grejj men vi spelar skalorna med pitchen, dvs den not som skall tunas ner till en kvartston (-50 cent) drar vi ner pitchbendern istället.
Para har rätt i vad vi prioriterar mest, det är speltekniken, samtidigt är flertalet av oss balkan\mellanösternmusiker inte alls intresserade av tekniken i syntharna.

http://www.yumidi.com/samples-dx11.php detta är en bekant som säljer samplade fm ljud, hör gärna lite på demos så förstår ni mer vad jag menar.

1
Bevaka tråden