Ett hett ämne förstår jag
Balkan ljud är i regel tunna och spretiga, men det är ganska orättvist och säga det ändå.
Det finns ljud från macedonien\albanien som är otroligt feta (tallava ljud).
Ljuden låter inget vidare att spela på om man spelar sakta och utan rätt känsla.
Det går egentligen inte att sammanfatta balkan ljud, allt från orgel till sexsträngad gitarr är "balkanljud" däremot skiljer sig speltekniken helt från andra delar av världen, det är egentligen "balkan ljud".
Anledningen till att många använder fm synthar inom balkan ljud är pga det var enkelt att göra helt unika klanger, "terce" var också en anledning, samt klaviaturen (såsom dx 11,21,27 osv).
Skalorna är också en viktig grejj men vi spelar skalorna med pitchen, dvs den not som skall tunas ner till en kvartston (-50 cent) drar vi ner pitchbendern istället.
Para har rätt i vad vi prioriterar mest, det är speltekniken, samtidigt är flertalet av oss balkan\mellanösternmusiker inte alls intresserade av tekniken i syntharna.
http://www.yumidi.com/samples-dx11.php detta är en bekant som säljer samplade fm ljud, hör gärna lite på demos så förstår ni mer vad jag menar.