Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Minimoog

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 18:03

Ännu en mjukvarumoog har kommit och denna gång är det Gmedia som står bakom det hela. Här är en länk med lite info: http://www.gmediamusic.com/

Den låter ju rätt så bra men nu när Arturia redan har släppt sin kan det nog inte finnas så stor marknad.

exakt.. och innan arturias så kom ju creamwares som fortfarande verkar vara överlägsen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-10 18:11

Och långt före alla andra kom Steinberg med sin, som fortfarande är bland de snyggaste, men den kanske låter som sju svåra år med Bellman. Enligt vissa iaf!

haha.. kan man verkligen räkna med den? Det är väl bara det grafiska och antalet oscillatorer som påminner om orginalet?

Arturias version är ju helt klart snyggast tycker jag iallafall.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-10 19:26

Minimonsta får väldigt bra kritik av Rick Wakeman...och han borde ju veta...

Hmmm.. Model-E låter faktiskt jättebra, använder den kraftigt mycket just nu. Dock vill jag inte påstå att den låter som en Mini..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 20:45

Ja det börjar bli trångt med plast minimoogar. Tyvärr är Rick Wakeman lite köpt av Gmedia. Nä då är det coolare att äkta Moog Music rekommenderar Arturia.

  • Medlem
  • 2005-03-10 21:05
Ursprungligen av Gnutten:

Ja det börjar bli trångt med plast minimoogar. Tyvärr är Rick Wakeman lite köpt av Gmedia. Nä då är det coolare att äkta Moog Music rekommenderar Arturia.

Och de är inte "köpta" av Arturia då eller

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-10 21:22
Ursprungligen av Gnutten:

Tyvärr är Rick Wakeman lite köpt av Gmedia.

Vad grundar du det på?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 21:24

Enligt Mr Moog blev han imponerad hur nära orginalet deras Modular lät så han beslutade att promota den på deras sida.

\\Gnutten

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-03-10 21:41

Nu hänger jag inte med...på vilket sätt innebär det att han är köpt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 21:52

Jag har bara testat Arturia Minimoog på Estrad i ca en kvart men jag kunde direkt skruva fram samma ljud som jag gör på min Model D eller Voyager. Fast det blir lite jobbigt att använda mus. Skulle vara kul att testa med en bra controller. Okej den saknar lite av den omph en äkta Model D har men visst låter det moog.

Minimonsta har jag inte testat men jag har sett videofilmen från Namm. Först gillar jag inte namnet... Minimonstra. Låter barnsligt lixom, saknar värdighet. Det jag tycker är lite synd är att dom slänger på en massa lull lull. Företag som slänger på lull lull har något att dölja. Bättre att föra en mjukis som låter 95% som en Model D än en som låter 88% och har massa lull lull. *bara min personliga åsikt*

Jag har bara testat en krackad Model E hos en "polare". Jag tyckte inte den lät övertygande likt min Model D samt den dök ganska ofta. (troligen kracken)

Nä jag fortsätter nog använda stenålders prylarna.

MVH
Demokid

Jaha då får man väl en massa skit igen fast det gör inget... min D tröstar mig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-10 22:15

Glömde lite...

Ursprungligen av Demokid:

Jaha då får man väl en massa skit igen fast det gör inget... min D tröstar mig.

Jag lovar dig. Jag har hellre en D än en E...detsamma gäller flickvännens kupa... :kaaaka!:

Har testat Arturias E ganska mycket nu, och har t o m tänkt köpa den några gånger. För att vara mjukis är den ändå kompetent. Anledningen till att jag nog bangat till att köpa den är nog för att jag klarar mig med annat minst lika bra just nu...kanske nästa version.

Gmedias impOscar är dock alldeles förträffligt rolig tycker jag. Kan hända att se sätter en fullträff ändå när jag tänker efter....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 22:37

Ahh impOscar verkar riktigt kul!! Skulle kunna tänka mig en sådan då det är så svårt att få tag i äkta vara.

MVH
Demokid

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-10 23:05

Ja, impOscar är skitkul. Bara namnet fick mig att fastna...även ifall att de stavar det lite fel. Ska ju vara med K ju... Anledningen till att jag började tro mer på minimonsta är att i alla tidningar och recensioner så säger de att impOscar är den som emulerar bäst gentemot sitt orginal, och att det ska vara riktigt lika mellan de två...kanske hade gmedia tur, eller så kan de sina grejer... Väntar med spänning nu faktiskt.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-10 23:18

Ehh, varför ska "OSCar" stavas med "k"? Heter du "Oskar"?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-11 00:09
Ursprungligen av Mårre:

Ehh, varför ska "OSCar" stavas med "k"? Heter du "Oskar"?

Jupp, and don't you dare säga Oscilator med utalet Ossilator runtomkring mig. Vem som helst vet att det heter Oskilator.

Jo, sant. Den är nog enklare att emulera, men man vet inte...de kanske är väldigt amitösa. Vill hursomhelst inte avfärda föränn jag testat och hört själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-10 23:55

Jag tror att orsaken varför Gmedia lyckas återskapa Oscar bättre är för att orginalet hade digitala oscillatorer. Dom kanske spenderade mer tid på att få filtret att låta rätt. I mini:n måste dom få oscillatorerna att muffa som orginalet, filtret och ADS att låta rätt.

Jaja, så här låter Model-E i alla fall.. Ni får väl själv avgöra hur likt det är en Moog.

http://hem.bredband.net/b102531/Erasure.wav (högerklicka, spara som)

Det är sex spår Model-E i Cubase bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 01:04

Gmedias Mtron var ruskigt bra trots några småbuggar. Oddity låter också fint men jag har tyvärr aldrig fått testa orginalet så jag har inget att jämföra med. Trots det vågar jag nog påstå att Arturias Minimoog kommer nog fortsätta låta närmast orginalet. Testade den hemma hos en god vän och blev riktigt paff över hur bra de lyckats med båda sina Moog-kloner.

..sen så är jag lite irriterande och nu påstår att högtalarna med mera spelar _väldigt_ stor roll i lyssnandet mellan olika emulatorer och även mellan olika orginal.. men det kanske inte folk bryr sig om så länge det grafiska är densamma?

jag tycker som vissa har påpekat att model e inte låter speciellt minimoog.

Volantiz - du har så rätt. Hör man bara mitten av ljudbilden märker man inte så stor skillnad på om det totalt saknas sub eller diskanten låter onormal mot en annan ljudkälla. Jag försökte fatalt mixa två låtar genom en bärbar panasonic bandspelare - jag hade gett mig jävelen på att det skulle gå om jag lyssnade in mig en halv dag innan på den. Det lät väldigt skumt när vi sen spelade upp resultatet i ett par studiomonitorer

Men ett par dyra täta hörlurar, ett stabilt försteg och en gnutta reverb, då hör man precis vad som händer. Reverbet är för att man inte ska luras och tröttas av proximity effekten då hörlurens membran är så nära örats, när man lyssnar på enstaka syntetiskt framställda monofoniska ljud som t.ex en rak enkel sågtandsvåg.

GlobalMotion: Jag personligen kan knappast höja MiniMoog till skyarna. Synthen i sig är inte speciellt märkvärdig, den fixar bra basar och lead, men inte mycket mer. Trots sin kultstatus. Väldigt lite att hänga i julgranen.

dalle: jag antar att du menar steinbergs nu va?

Nej, jag menar inte Steinbergs Moog (Model-E som jag gillar). Hade äran att innehava ABBAS vitmålade moog i studion i circa 8 år. Den blev inte särskilt mycket använd.

1
Bevaka tråden