- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej!
Någon som har erfarenhet av Jupiter-4? Har bara sett den på bild men jag har hört att filtret ska låta bättre än Juno-60, Jupiter-8 och det är ett fint betyg. Synd att den ser ut som en 70-tals orgel men det är insidan som räknas.
\\Gnutten
Jag hade en kompis som ägde en Jupiter-4. En riktigt skön synt. Den låter jätte bra, varm, fet och levande. Visst den ser inte vacker ut med sina kontrollers under tangenterna men som du säger "det är insidan som räknas".
Jag tycker ett 4pole basic ljud låter muffigare på JP4 än Ju60/SH2/JP8. Jag tycker Sub oscillatorn blandar sig bättre än t.ex. SH101. Synd att den inte har CV/GATE som Promars. (Det ska tydligen vara ganska lätt att modda)
God natt...
Demokid
Jag har en JP-4. Visst, det är en helt OK synth. Den låter som Demokid brukar säga: "muffigt" i bemärkelsen varmt och skönt. Den har några sköna specialiteter, bl.a. ett vrålfett chorus och en mycket snabb lfo som kan modulera oscillatorn till fräsiga oväsen. Filtret är bra, men envelopen känns lite trög jämfört med Promars t.ex.
Men den låter som sagt ärke-retro. Gillar man tidiga Human League, DM och Yazoo så gillar man JP-4.
Gillar man att mecka ljud och inte är analogtaliban så gör man säkert en bättre affär genom att följa Volantiz råd här ovan.
PF har väl en också om han inte sålt den redan. Det finns en till salu på Vendolin för 7900:-!!! Det är ungefär 5000:- mer än vad jag skulle ge får en sådan.
Är nog lite mer intresserad av att köpa nått analogt. Har fått musarm att jobba med pluggar och så har jag blivit lite kär i "muffet". Hmm hur tröga är envelopen? Klarar den inte att göra basljud? JP4 har väll en kul arpeggiator?
\\Gnutten
Tack för tipset om Kenton, har inte kollat deras sajt på år och dag.
http://www.kentonuk.com/products/retro_kits.shtml
- dyrt men man investerar ju i en klassiker. Jag köpte JP4:an framför
allt pga att Human League håller den som en av favoriterna genom
åren... och Human League är ju en av favoriterna genom åren här med.
Jag har en Jupiter 4 och jag tyckte att Sawtooth beskrev den ganska bra. Om man lyssnar på lite äldre syntmusik så känner man igen ljuden.
Jag har lite ljudexempel ifall någon vill lyssna:
http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/jupiter4_sweep.mp3
http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/jup4_string_1.mp3
http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/jup4_pwm.mp3
http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/jup4_voice_1.mp3
http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/jup4_voice_2.mp3
http://www.maaki.com/thomas/sas/jupiter4/jupiter4_blipp.mp3
Det är ingen svår maskin att förstå sig på och om man öppnar den så sitter där 4 riktigt röstkort (inga små chip här inte). Den har varken MIDI eller CV/Gate per default, men man kan enkelt koppla in CV/Gate genom att ansluta brytande jack som ligger mellan klaviaturet och moderkortet. Det är ett projekt som jag ska ägna lite tid åt i sommar är det tänkt.
Jag har en också, då blir vi en kvartett
Jag har tänkt sälja den, men man får ju så lite för den. Den är roligare än det man får tycker jag iaf därför blir den kvar.
Jag håller (med mycket assistans av de elektronikunniga på SAS) på att designa en CV/Gate-lösning som är lite snyggare än den som finns på nätet (http://www.synthservices.com/jp4/jp4.html). Det ska t.ex. vara möjligt att styra alla 4 röstkort med endast ett CV/Gate signalpar. Jackar man in ett andra signalpar ska varje signalpar styra två av röstkorten var osv. Eftersom man gör kopplingen mellan klaviaturkortet och moderkortet i Jupiter 4:an så vill jag även ha en switch så man kan välja om man vill om synten ska ta styrsignalerna från CV/Gate-ingångarna eller direkt från klaviaturet. Den ska också vara buffrad så man inte grillar sin Jupiter 4 i onödan.
Vi får se hur det går med detta. Tid att pyssla med sånthär är inte något jag har gott om nuförtiden, men fasiken vad kul det är.
Ok, jag kör också en variant uppfunnen av killarna på SAS och den kallas Grönbergstrigg - bra på så vis att man slipper ingrepp!
Det blir faktiskt inga smärtsamma ingrepp i detta fall. Den tiopoliga kabeln som går mellan keyboardkortet och moderkortet sitter i två socklar och går att koppla loss. Så går man till sin favorit elektroniknasare, t.ex. Kjell & C:o, och köper två kabelsnuttar med likadana tiopoliga kontakter. Man plockar bort den gamla kabeln och tejpar fast den på insidan av locket och sedan kopplar man bara in de nya. Alla jack och switchar kommer jag att montera i en extern låda som man kan ha stående ovanpå synten (med gummifötter under förståss).
Jag är inte heller mycket för att "slaktmodda" gamla fina analogsyntar.
Här kommer galenskaper från en av aftnarna vid rattbordet.
"Beatet" är JP4 på Arpeggio med tweakar. Bas och trumpetsektion är grönbergstriggad JP4. Viskningar och vrål är en PF. Effekter är Behringer DDX3216. Planeringen gick ut på att... REC trycktes ned.
Redaktörn, det här var var väl ändå inte riktigt tajt? Som redaktör förväntar jag mig att dina alster är musikaliska fulländningar och inte mindre! Måste säga att det var grymt sköna 80-talsljud dock. Fast dina sensuella stön fick mig att känna mig lite konstig till mods..
OMG...gråter nästan av skratt när jag hör låten. Fick samtidigt följande vision framför mig. Året är 1978 och PF står och demonstrerar en Jupiter 4 på årets namm-mässa. Naturligtvis har han massor av JP4 i bakgrunden, matchande flannelskjorta och tajta vita byxor på sig som är så vida nertill att han har 4 små gossebarn ständigt följande efter sig för att hålla uppe detta släp. Frisyren är som rippad från Travolta's disco-filmer och PF var lite rädd att hans head-set skulle förstöra håret ("man vill ju inte tappa stilen"), men det verkar gå bra. Och ja...inför denna publik som samlat sig i Rolandmontern börjar PF lira loss och sensuellt säga jupitah flera gånger i mikrofonen samt jucka med skrevet i takt med musiken. Någonstans i publiken börjar ett spädbarn gråta...