Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har använt en dylik i musiksammanhang? Hur funkar den och räcker den till? Spelar det någon roll att den inbyggda hårddisken är långsam som Skalman om man kör en extra firewire- eller USBhårddisk? Är det för få firewire- och usbportar?

Kom igen alla ni som har en (för det måste ju finnas några)! Tyck till nu!

ps. Den är fin, den är liten. Så där, då kan vi hoppa över den diskussionen.

  • Medlem
  • 2005-03-11 20:04

Jag kör en iBook g4 1,2Ghz, den är rätt lik en mini i specen.
Funkar alldeles utmärkt till musik för mig. Kör Tracktion utan problem, lite softsyntar och effekter tickar på bra.
Hårdisksfarten har jag inte haft problem med men kör inte så många audiospår.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 20:04

OT:

Kör på en bra segare iBook som verkar vara samma "typ" av maskin & det funkar hur bra som helst. Ska du ändå ha en extern disk så lär det rulla ännu bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 21:45

Läs nya Mac world där står det lite om musik o Mac mini.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 21:55

Jag tror att Motif här på 99'an numera använder sig av en sådan, kolla med honom!

Mac Mini är söt, men knappast en dator för ens halvproffsanvändare.. Skulle nog inte köpa den som mer än en inredningsdetalj..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-12 11:18

Nej då, den funkar bra till kreativa ändamål som musik och grafikskapande. Det är en komplett Mac helt enkelt och den är faktiskt ganska rask i både GUI och känsla. Stoppa in en gig RAM så blir den ännu piggare. Givetvis är det inte burken man använder till sitt största och mest pluggbaserade Logic- eller Cubase-arrangemang genom tiderna, det är heller inte idén med datorn. Men den klarar förvånansvärt mycket för både pris och storlek!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-12 11:23
Ursprungligen av PF:

Nej då, den funkar bra till kreativa ändamål som musik och grafikskapande. Det är en komplett Mac helt enkelt och den är faktiskt ganska rask i både GUI och känsla. Stoppa in en gig RAM så blir den ännu piggare. Givetvis är det inte burken man använder till sitt största och mest pluggbaserade Logic- eller Cubase-arrangemang genom tiderna, det är heller inte idén med datorn. Men den klarar förvånansvärt mycket för både pris och storlek!

Precis.

Det är snarare tvärtom, lyckas man i n t e skapa schyssta projekt på den & man måste ha fetaste G5an kanske man inte "full koll" s.a.s. En snabbare hårddisk skadar inte dock...

Likaså får man kanske se upp med SX/SL3, det suger processor så det inte är sant...

"Det är snarare tvärtom, lyckas man i n t e skapa schyssta projekt på den & man måste ha fetaste G5an kanske man inte "full koll" s.a.s."

eller så har man höga krav

De problem jag kan se med den är dels den inbyggda hårddisken. Jag vet inte hur det påverkar Logic och dylika program att ha en slö hårddisk? Självklart får man ju ha en extern ljudhårddisk, med tycker programmen att det är jobbig att ha en trött hårddiskt?

Nästa problem som jag kan se framför mig är att den bara har en firewire och 2 usb portar. Det kan ju bli lite jobbigt när man vill koppla in lite tillbehör, t ex ljudkort, hårddisk, tangentbord, m.m. Hur fixar man detta på bästa sätt? Sätter ett firewireljudkort i firewireporten och kör den externa hårddisken genom usb porten (det är ju trots allt usb 2.0)? Tips?

usb adapter

usb adapter

Det är bara att länka efter varandra på Firewireporten (upp till 15 enheter efter varandra klarar Firewire har jag för mig).USB-hub köper du om du vill ha fler USB-ingångar.Hårdddisken (den interna) klarar lätt 16 kanaler,till och med 24 (har provat).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-13 19:09

Ska man sitta hemma i lägenheten och spela in lite schyst vispop med ett par tre gitarrer, fyra-fem sångspår, kanske en kanal med virtuella stråkar och några najsiga bongos och en trevlig tamburin så borde minin vara det perfekta valet.

Så om man skall sammanfatta så är alltså en minimac en dator som är ok att skissa ner låtideer men ingenting att ha om man skall göra något mer "avancerat"? Jag tycker det låter konstigt, för det är ju trots allt minst en 1,25GHz i den med upp till en gig minne. Visst, hårddisken kunde varit snabbare, men ändå: Folk har ju gjort plattor med 400MHz-datorer.

"men ingenting att ha om man skall göra något mer "avancerat"?"

Det beror ju på helt.. ska man köra de nyaste och ballaste mjukvarusyntarna till precis allting.. och sedan en massa effekter på det.. då räcker det helt enkelt inte. Men det räcker helt klart till en väldans massa ändå.

Säger som Volantiz: beror helt på vilka behov man har. 1.25GHz var top-of-the-line för inte allt för länge sen, så nog finns det kraft nog i minin för tämligen avancerade saker. Men eftersom man jämför med en G5/2.5DP känns den nog långsammare än den egentligen är.

Sen har ju pluggarna växt i takt med processorkraften, men håller man sig till lite äldre pluggar eller är lite sparsam med de fläskigaste nya pluggarna så kan man nog göra vansinnigt mycket med den. Folk har ju gjort plattor med 7MHz-datorer liksom...

Pluggar blir ju allt mer krävande, så ska man köpa en ny burk för musikproduktion som man vill ska hålla ett tag framöver så är det lika bra att ta i i överkant.

Men om man inte tänker köra 100% moderna mjukvarupluggar/synthar funkar en Mac Mini säkert hur bra som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-14 23:07

Reason för bövelen.

Reason är ett undantag. Om alla skrev mjukvara som Propellerheads skulle det inte säljas några nya datorer..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 19:26

Har någon testa minin med Reason o cpu andvändingen i t ex Tillanders demo
så vi kan jämnföra?

Följdfråga om minin: Är det väldig prestandamässig skillnad på 1,25 och 1,42 modellerna?

1
Bevaka tråden