- peter80
- Medlem ●
Har ni något tips på om man kan vrida till så att man får de mera smutsiga,skitiga distade ljud...kan tänka mej att det är lite svårt med tanke på att den bygger så mycket på snygga samplingar...Distarna är väl kanske inte de bästa, då det låter ganska digitalt om de ...
Importera samplingar går ju dock , är det nån som har lite tips på bra samplingar med mörka, skitiga, distade pads leadljud eller övriga ljud.
Ljud som kan användas för att föra in lite smuts i kanterna i vackra ballader ller nåt...
Har ibland kopplat in en POD till Nord Elektron och exprimenterat med distar;flanger och annat kul och det har blivit jäkligt bra ibland...går ifrån grundljudet helt.
Men ibland behöver jag kunna använda elektron som den är och då skulle det vara kul göra sånt med tritonen istället.
Förstår att en triton inte är den bästa synten för sådant, men nån kanske har mer erfarenhet än jag på området...
Ha de bra
Köp en Bitrman eller två..
Kostar 350,- plus frakt från www.musicstorekoeln.de ..
Garanterat nog för att på många kul vis skita till din Tritons output.
OOOOOOOOO jäklar! mums jag kommer att ha så kul med dom här grejerna!!!! kann knappt vänta på månadens slut! metavox e helt klar min grej... tack föR adressen sis! shit vilken offert! det är ju renarama paradiset!
mjo, ang gamla "skäpsamplers" -det e nog fler som hyllar dessa gamla low bit/Hz-rate samplerna, och borde kanske finnas gratis second-hand idag:
AKAI S-serie: 612, 700, 900
Roland S-serie: 10, 50, 220, 330?
Ensoniq Mirage
Vissa e ju fullt användbara idag, men andra inte pga det går lite väl fort att köra torrt på minne!
Men nog borde mjukvara idag ändå vara enklast att konvertera i, även om bitterman e naiis bitKRZCHer + more!
En tredje röst på Bitrman. Kan trasa sönder det mesta till oigenkännelighet. Men varför inte använda Poden på Tritonen eftersom det gav lyckade resultat med Electron? Billiga gitarrpedaler är annars en klassiker.
Jag vet inte var man kan hitta trevliga smutsiga samplingar på nätet, men det finns ju ett par samplingscds med trasiga ljud i olika varianter och sånt finns ibland på Vendolin och liknande om man inte vill betala fullpris. Annars är det bara att sätta sig med valfri ljudeditor och leka tills det låter bra - pitchshift/timestretch, bitcrush, "transform multiply" (konvolvering), filter, ring/amplitud/pitchmodulering, pluggar - det finns ungefär hur mycket som helst att göra.
reSet:
Det är så små pengar att du ju kan testa men jag köpte Metavox och sålde den igen.. trist tyckte jag. Svår att foga in i sin musik då modulationen enbart kan editeras hastighetsmässigt när man väl valt vågform.
Funderar dock på att köpa en Bitrman till för den är underbar och jag blir rädd att min ska gå sönder när man inte kan få tag på dem nya längre.
Jag måste nog säga att jag tycker att disten i Tritonen är klart användbar,
och många andra effekter.
Tritonens filter i kombination med t ex den inbyggda bitreduceraren (som Lemon nämnde) räcker långt tycker jag.
Att köpa fler externa burkar tror jag inte i första hand är lösningen till problemet.
Vad exakt för typ av ljud är du ute efter?
Att jobba med enklare samplingar istället för tritonens inbyggda vågformer är också en klart bra idé.
...1 ex. på mitt skräp kan man ju alltid pitcha upp ljud någon oktav eller 2 och sedan resampla och dra ner det hela igen och då tillkommer en hel del skräp .. men jag vet inte hur pass bra tritonen e, det kanske inte blir någon skillnad, hehe...
kan även peta en del med farten på samplingsrate om tex tritonen fastlåses på ett fast uppspelningsläge på Hz-rate...?
Jag brukar lita fullt ut på vad du säger Johan men den här gången måste jag ifrågasätta; varför skulle det inte vara en bra lösning att köpa en extern effekt som gör diverse åt det hållet Peter frågat efter i tanke på att han också blivit "blir jäkligt sugen på en Bitrman"? Det rör ju sig bara om hundralappar (som man för övrigt får igen via vendolin hur lätt som helst).
[QUOTE="sisältää"]Jag brukar lita fullt ut på vad du säger Johan men den här gången måste jag ifrågasätta;QUOTE]
Ok, jag menar inte att stöta mig med någon eller säga att någon har rätt eller fel (för ljud och synthar är fanimig subjektivt) men så här tänkte jag:
Korg Triton kan faktiskt göra det mesta både i syntes och effektväg, och samplings/synthdelen är definitivt inget skräp utan snarare en av de vassaste motorerna som finns, likaså är effektdelen rätt så tuff i mina ögon, iallafall jämfört med de som sitter inbyggda i andra samplers/workstations.
Att en extern bitman skulle vara lösningen för att få feta experimentartade ljud när man har en triton, som förutom att kunna sampla igenom sina effekter i all oändlighet för att trasa sönder ett ljud också har massor av bra inserteffekter såsom exciter, bitcrusher, ringmodulator, phaser, dist etc (den har över 100 olika typer av inserteffekter om jag inte minns fel) med mera tror inte jag.
Jag tror lösningen i det här fallet i första hand är att Peter 80 fördjupar sig i maskinen och lär sig de olika möjligheterna som finns, de är faktiskt enorma i sammanhanget.
Jag säger inte detta för att vara gnällig,
men jag tycker personligen att tritonen har oförskämt dåligt rykte (både i sådana här sammanhang och andra),
det finns inte speciellt många synthar som klarar av allt det som den gör,
och vill man experimentera med ljud kommer man väldigt långt med den.
Anledningen till att det är så är att merparten som har en triton enbart använder presetljuden, trots det rätt så inbudande interfacet med touchscreen etc.
Dessutom tycker iallafall jag att det är rätt skönt att kunna spara ett ljud med alla effekter i kedjan och kunna ta fram det igen på ett enkelt sätt i en setup.
Har man inte så bra koll på tritonen men vill lära sig mer är en annan bra idé att besöka www.tritonhaven.com och kolla in FAQn med mera.
en gammal site som funkar bra om man jobbar mkt med samplingar - så slipper man tänka ihjäl sig med kalylatorn... http://mp3.deepsound.net/eng/samples_calculs.php
bara att spara ner HTMLsidan så behöver ni inte vara uppkopplade - då scripten följer med ner för offline bruk.
Hansson här på forumet har lyckats klämma ur ett vansinnigt skönt distat ljud ur sin triton som jag faktiskt är rätt så imponerad av. Det är lixom inte enbart "distat".. utan även en massa känsla i ljudet tillsammans med disten. Ingen sån där grovt plastig lofi-känsla som man för det mesta får av bitrman.. utan rent men ändå lite tillbakahållet vansinne.. och sånt är rätt svårt att få till utan hjälp av brusiga självsvängande filter genom transistorfuzz. Jag tror att en triton räcker väldigt långt till sånt iaf om man kan den ordentligt.. men visst.. lite externa saker gör det väldigt mycket lättare.