Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motherkeyboard

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 20:21

Hallå!
Sitter med ett motherkeyboard som är totalt kasst. Vill ha mer octaver. Helst 88 tangenter. Så när jag var på Estrad så fann jag den här Keystation 61 es Och hoppades jag att den skulle finnas i 88 tangenter och det har det ju kommit nu, Keystation 88 es
MEN jag fick känslan av att 61an var för plastig i tangenterna, typ plastbestick. Nån som vet om det är samma med 88an? Dom verkar ju vara i stort sett identiska bortsett från tangentantalet!
Eller ska man satsa på en Keystation Pro 88
Vet inte om jag behöver så mycket controllers. Eller är det smäck M-Audios keyboards?
Eller ska man satsa på nåt annat? Isf VAD? :hmmm:
Tacksam för förslag & Idéer
Mvh// Kill

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-14 20:34

Behöver du verkligen USB? Det finns ju annars väldigt gott om finfina klaviaturer av det äldre snittet, med "bara" MIDI. Tänker t ex på Yamaha KX88 & Roland A-80. Frågan är bara om dessa är i bra begagnat skick idag bara eller om folk har spelat "trummor" på dem och klaviaturerna mist alla muskler.

KX88...en gammal David Paich favorit om jag inte missminner mig.

  • Medlem
  • 2005-03-14 21:45
Ursprungligen av OLW Rulez:

KX88...en gammal David Paich favorit om jag inte missminner mig.

Visst e de det!

Använder själv Keystation Pro 88. Klockrent. Kanske inget för den skolade pianisten då jag tror att anslaget inte är lika tungt som på ett riktigt piano, men för oss med nanoprecission utvecklat under år av försök till dynamik på Poly 800 och liknande är det klockisch.

/Rob

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 21:32

Ja, det skulle absolut funka med endast midi. Förstår egentligen inte vitsen med USB?
Vet bara inte vad man skulle ha, KX88 verkar ju vara nåt. Har dock inte hittat nån på begmarknaden.

Kanske en Elka MK-88 (inte min annons)? 88 tangenter. Inte världens bästa pianokänsla, men ändå skön. Och på en riktig pianovägd klaviatur kan det (åtminstone för mig) kännas konstigt att spela orgel, pads och lead-ljud, men det känns helt rätt på MK-88:an. Dess allra trevligaste egenskap är dock polyfonisk aftertouch.

Själv köpte jag en begad MK-88 i slutet av förra året. Den var i halvrisigt skick. Tack och lov är den enkelt och överskådligt uppbyggd invändigt, så det var förhållandevis enkelt att ta loss några trasiga tangenter och laga. Vidare justerade jag anslaget så att det blev jämnt. Och viktigast av allt: modifierade aftertouchsensorn så att den blev känsligare.

Nu räcker det att trycka lätt på tangenterna för att aktivera aftertouchen. Med lämpligt hopsnickrade ljud på en JV-1010 går det att låta lite som Vangelis. Antagligen skulle den funka bra med CS-80V också, men det har jag inte provat. (Är huvudsakligen hårdvarusnubbe!)

1
Bevaka tråden