Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra en MMT-8?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 23:08

Tja!

Då hämtade jag min MMT-8:a på posten idag. Den var i fint skick (förre ägaren hade inte använt den på 12 år!) men hade, förståss, problem med knapparna!

Efter att ha läst på www.mmt8.com så står det att man kan rengöra kretskorts sidan med "propyl alcohol". Men vad är det? Min kemi är inte riktigt vad den brukade vara ;).
Ska jag köra på GIn, T-sprit eller gå till apoteket och köpa något skumt som jag aldrig har hört talas om?

Jag har putsat baksidan av gummiknapparna med fint sandpapper, men det hjälpte bara lite. hoppas på att komma hela vägen fram med hjälp av att rengöra kretskortet (för det ser smutsigt ut när jag tittar på det).

Tacksam för alla råd och tips!

Gå till apoteket och köp isopropylalkohol. Förmodligen går det lika bra med vodka, men det är betydligt dyrare i längden! Köper du isopropylalkolhol vet du iaf att det funkar.

T-sprit luktar illa och dryckessprit innehåller ofta socker eller någon annan tillsats vilket INTE alls är kompis med elektroniken. Aceton löser upp plast.

Jag vet inte hur MMT-8 ser ut och är kopplad men jag har med viss framgång lagat Nintendokontroller genom att superlimma fast aluminiumfolie på gummiknappen, där det svarta kollagret brukade sitta. Rekommenderas bara som sista utväg dock. YMMV.

Går det inte att byta ut knapparna mot helt nya "riktiga" knappar från ELFA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 23:52

Coolt! Tack då ska jag innhandla det under veckan! Jag läste om det där trixet med aluminiumfolie på nätet, men då ska man vara bra despo känns det som

Jag tror inte det går att köpa knappar på elfa, för det är liksom gummimembranknappar. Efter att ha mjukat upp dem nu i en timme så fungerar de flesta knappar ganska hyfsat! Förutom stopp och erase, men med lite isopropyl så ska nog det gå fin fint också!

Ursprungligen av zthee:

Coolt! Tack då ska jag innhandla det under veckan! Jag läste om det där trixet med aluminiumfolie på nätet, men då ska man vara bra despo känns det som

Minns inte var på nätet jag har sett det, men det finns nåt kolgummireparationsmedel som man målar på de gamla trötta gummiknopparna. Problemet är nämligen att kolgummit torkar och tappar ledningsförmågan efter ett tag. I början räcker det att tvätta ytan från orenheter, men efter ett tag ger knapparna upp och måste renoveras.

/Ricard

Var försiktig bara så att du inte pillar bort kol-mönstret på kretskortet.

Jag menade f.ö. att byta ut knapparna helt; att löda dit "riktiga" tangent-strömbrytare, något i stil med http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=124098.htm
Förhoppningsvis kan man få plats med någon platt variant som får plats under gummibitarna. Det skulle förstås bli ett jäklar pill...

Får man försiktigt fråga om det är värt besväret?
En MMT-8 har ju inte ens swingkvantisering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 08:43

Swingkvantisering? Jag har så dålig taktkänsla att det blir swing efter att jag har kvantiserat :kaaaka!:

Sen tycker jag att allting ska gå hårt och rakt, är det mekaniskt så är det mekansikt

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 09:05

Lånar tråden.

Någon som kan tipsa om en kul sequenser?

- Realtid och step-sequensing
- Billig
- Inte omöjlig att få tag på
- Lätt att använda/lära

Vore kul att ha en sequenser när man har små musik-gatherings och alla bara leker med sina trummaskiner och syntar

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 10:45
Ursprungligen av Patbos:

Lånar tråden.

Någon som kan tipsa om en kul sequenser?

- Realtid och step-sequensing
- Billig
- Inte omöjlig att få tag på
- Lätt att använda/lära

Vore kul att ha en sequenser när man har små musik-gatherings och alla bara leker med sina trummaskiner och syntar

Yamaha QX5. Den är kanske inte så självklar från början. Men när man väl fått in en vana går det fort som tusan.

Ursprungligen av Patbos:

Någon som kan tipsa om en kul sequenser?

- Realtid och step-sequensing
- Billig
- Inte omöjlig att få tag på
- Lätt att använda/lära

Kawai Q80 är lätt att komma igång med, har steptimeinmatning (i motsats till MMT-8), har 32 spår och inbyggd diskdrive (3.5"). Jag sålde min dock, tyckte den var lite besvärlig att göra nåt mer patternbaserat på. Men den brukar vara billig, kan vara något att prova på om du hittar nån.

/Ricard

RM1X

Ursprungligen av Patbos:

Lånar tråden.

Någon som kan tipsa om en kul sequenser?

- Realtid och step-sequensing
- Billig
- Inte omöjlig att få tag på
- Lätt att använda/lära

Vore kul att ha en sequenser när man har små musik-gatherings och alla bara leker med sina trummaskiner och syntar

Yamaha RM1X.

Nej, jag är allvarlig. Man ser dem för runt 1500:- till 2000:- ibland, vilket är absurt lite pengar för en mojäng som man kan ha väldigt mycket musikaliskt skoj med. En väldigt kompetent och spontankreativ sequencer i en blå låda med rattar och en lite-burkig-men-inte-så-illa ljuddel - och allt går ned i en liten aluminiumväska från Clas Ohlson.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 09:17

Patbos, http://www.vintagesynth.com/misc/sequencers.shtml De är väl de som finns. Men man kan liksom inte få allt känns det som. Antingen så är det realtid och billig eller lätt att använda och omöjlig att få tag på osv. En ASQ-10 hade ju varit det ultimata (eller varför inte en MPC1000), men då kostar det ju också

  • Oregistrerad
  • 2005-03-15 09:52

mjo.... lite det jag trodde... men hoppades på att nån skulle ha ett "no1" svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 10:37

Det har jag hoppats på länge
Man borde bygga en själv, men det brister på kompetensen.

Det är föresten ingen som har ne EPROMS-brännare? Som kan tänka sig att uppdater mitt lilla chip mot en slant? Så man kan få senaste OS:et i MMT-8:an?

((-> hmm, den där elfa switch-länken, undra om inte de funkar som suplement till 808an...?
((-> MPC2k classic alt. MPC2kXL kostar väl inte mycket idag, om de inte är helt utbyggda vill säga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 11:30

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2018964.htm
woho!

Fast 160:- + moms :hmmm: :eek: Det är ju nästan mer än vad jag betalade för MMT-8:an :rolleyes:

Ursprungligen av zthee:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2018964.htm
Fast 160:- + moms :hmmm: :eek: Det är ju nästan mer än vad jag betalade för MMT-8:an :rolleyes:

Ja i så fall kan man ju se det som att du har råd att lägga några hundralappar på att få den i toppskick.

Tack för länken förresten, hade inte tänkt på att kolla på Elfa, tänkte att det skulle vara en alltför udda produkt för att de skulle ta in den.

/Ricard

men kan du inte få igång grejjerna genom att sitta och tappa som en dåre på de knappar som glappar?

ungefär som att sitta och slita med postgummisnodd fram och tillbaka på knastrigapottar - man känner sig inte klok någon stans men det funkar...

Har haft problem med min MMT-8 och jag brukar använda kemisk-ren-bensin som man kan köpa på ICA eller elektronikrengöring. Det funkar fint att rengöra både plastknapparna och kretskortet med en tops.

Dock så fungerar mmt.8an bäst när det inte är så kallt. Alltså värm upp den med kroppsvärme från händerna, det blir ju något naturligt när du jobbar med den.

Knapparna blir som mest svårtjobbade när den stått i garderoben ett tag och inte använd på länge.

Så bästa tipset: använd den

1
Bevaka tråden