Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

inspelningsdator

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, jag ska titta lite efter begagnade datorer att ha till inspelning nu eftersom folk i en annan tråd berättat att det är den mest ekonomiskt sunda lösningen. Vad krävs för, säg åtta kanalers samtidig inspelning? CPU-kraft, ram-minne, hårddiskhastighet, ljudkort osv...

Priset får inte bli högre än 3000-3500,- allt som allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-15 19:09

Du spelar ju in på tjejens iBook så klart!?

Njä, hon använder den till allt möjligt och har den med sig på resor så vi måste ha någonting annat som kan stå i studion jämt.. min dator duger inte för den är mongo och jag använder den till för mycket annat.

Jag har spelat in 8 kanaler 24bit samtidigt på en Powerbook G3 (Pismo) utan några problem, så runt 400MHz om det inte ska vara allt för plågsamt och segjobbat skulle jag säga är minimikravet. Något snabbare om vi pratar PC.

Hårddisk beror på hur många spår ni tänkt ha rullande samtidigt, men på den tidigare nämnda datorn fick jag ut 16-17 spår + pluggar innan det tog stopp, och det var på en 4200-varvare. Allt snabbare än det lär vara en förbättring. Minne beror på vad ni tänkt köra för system - XP och OS X vill ha mycket mer minne än äldre operativ. Nånstans runt 256MB-512MB är kanske smärtgränsen?

Själv skulle jag sikta på en gammal stationär Mac i såna här sammanhang, men du känner väl till mina preferenser. Även om man kan få en PC för inga pengar alls så skulle jag sikta på en märkesdator och inte något obskyrt märke eller hemmabygge. Ska ni ha datorn för att spela in på kan det vara värt att lägga lite extra för att få något som funkar och går att bygga ut något så när lätt (mer minne + hårddisk) och där ni inte sliter ert hår varje gång ni ska använda den..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-15 20:28

Jag har sett paket med Digi001 och Mac G3 jävligt billigt(neråt din prisklass), då har du 8in eller 16 med adatbapparat, det borde kunna snurra på rätt bra, Digi001 med Pc har jag sett nån gång ibland PT går inte alls bra om man inte har moderkort.etc som är av bättre kvalisort.

Det finns massa skumma 8kanals-kort som är billiga, typ med rötna drivisar från 90talet, kanske svårt att hitta nått och ändå ha råd med en dator.

Tack för riktlinjerna, fm. Jag tänker bara spela in och mixa (volym, eq) kring tio kanaler på sin höjd så en Mac på 400MHz, 256mb ram och 4200varvs hd är alltså betydligt mer än jag behöver? Intressant. Det borde bli billigt alltså..

enapa: Digi001 är ljudkortet alltså? Jag kan ingenting om sådant som detta.

alles: Vilka ljudkort med minst åtta in duger (till Mac och PC)?

EDIT: En sak till, vilken är den bästa (största) annonssidan inriktad på datorer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-15 20:36

Om du köper en av de mest sålda G4:orna, den heter G4/400 (för Mhz) så har du onekligen en väldigt väldigt bra burk för ändamålet. De är riktigt billiga idag. Det går nog att hitta en sådan med t ex Emagic Audiowerk 8-kortet (som har 8 in) för de priser du nämner som rimlig nivå.

Okej, tack för tipset PF. Snygg burk, för övrigt.

Minimigränsen för vad du vill göra är väldigt låg, så det handlar mer om hur stor tolerans du har för smått ålderdomliga datorer och seghet i största allmänhet, men visst, 400MHz G3 räcker till det du vill göra. Fast kanske inte så värst mycket mer.

Sen skulle jag säga att cdbrännare, nätverkskort och antingen hyggligt stor hårddisk eller möjlighet att bygga ut är stora plus, och då vill man inte ha hur gamla saker som helst. Hårddiskutrymme försvinner snabbare än man tror när man spelar in, speciellt på datorer med hårddisk runt 4-10GB (som det brukar vara på så pass gamla datorer).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-15 21:09

Nätverkskort har dock suttit som standard i alla Mac-modeller från 1995 och framåt.

Appletalk var väl standard innan dess?

Jag pratade mer generellt - Powermacar har generellt bra utbyggnadsmöjligheter (ethernet, oftast Firewire, USB, hyggligt med plats) - men köper man en begagnad PC för en tusenlapp är det inte lika säkert och därför värt att påpeka.

Det jag vill göra är enbart att köra något äldre inspelningsprogram, upp till 10-12 ljudfiler allt som allt per låt, lite enkla effekter, kompression och mp3-kodning. Jag vill absolut inte använda den som musikdator i övrigt (vill egentligen inte ha en dator i studion alls).

Bygga en Mini-ITX dator? De är pyttesmå och har inte en enda fläkt = knäpptyst. Borde gå att bygga en sån för 3500 tycker jag..

Jag förstår vad du är ute efter, men jag tror du underskattar hur irriterande det kan vara när datorn jobbar på gränsen av sin förmåga. Till skillnad från dedikerad hårdvara så börjar datorer bli jobbiga att arbeta med när lasten börjar gå över 50-60%, och det kan gå ganska snabbt om man vill ha lite enkla effekter, 10-12 spår osv. Det är i mina ögon värt att lägga en smula mer pengar (dvs runt 2000kr snarare än 1000kr - fortfarande innanför budgeten) för att få något som funkar smidigt och som man slipper hålla på och bråka med.

dalle: inte så dumt, förutom att det blir svårt med budgeten när du räknar med ljudkort med 8 in...

fm: Då förstår jag. Det är viktigt att inget strular, hackar eller så. Jag vill ha en helt smärtfri inspelningsmiljö, även om det kostar mer.

Kanske dags för mig att fråga vad datorn PF föreslagit kan gå på med det nödvändiga ljudkortet (vi tänker oss att jag får tag på ett äldre program av någon gratis).. jag har noll koll.

Har tittat lite på vendolin efter dator och ljudkort nu. Digi001 finner jag inte billigare än 3200,- (!) och på Mac-fronten är det lite snårigt men ganska billigt på sidna håll. http://www.vendolin.se/annons.php?161654 skulle behöva mer ram men kan alltså på gränsen duga annars?

Finns det ingen vendolin-motsvarighet för datorförsäljning?

Tack!

Kolla på Macskroten, där finns en del beggade macar i alla fall.

Emagic Audiowerk 8 som PF nämnde går att hitta för ~500:-.. så det är ju ganska så prisvärt. Nästa steg är väl m-audio 1010lt som man ibland kan hitta för ~1300:-.

Men vad tänkte du köra för sequencer? Sånt kostar ju också.. Det är väl mer det som säger om du ska köra pc eller mac..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-16 10:29

AW8 har väll 2in 8ut eller så har jag missat nått under de åren jag haft sånnt, mitt får du för 400 om du vill sis.

Tack alla.

apan: Ja, det kan vara intressant om det nu är åtta in det har.

Volantiz: Sequencern heter rm1x.. ingen dator till sådant, alltså.

sis: "audiosequencer" eller rent "porta-program" då?

enapa: jooo.. det stämmer ju.. endast 2 analoga in är det. ..det var väldigt länge sedan jag körde med ett sådant :rolleyes:

Citat:

"audiosequencer" eller rent "porta-program" då?

Tja, säkert. Jag har ingen aning om vad de kallas.

m-audio 1010lt är alltså vad jag bör leta efter i ljudkortsväg?

hittade just den hår powermacen på blocket

http://www.blocket.se/view/4524988.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

# G4 processor 450 Mhz- 1 Mb level 2 cache.
# 256 mb ram-minne SDRAM.
# 40 Gig Hårddisk
# intern Superdrive- DVD-R-RW brännnare - Pioneer 105- 100 % Apple kompatibel.
# 100 base ethernet för bredband
# 3 X firewire portar
# 2 X USB portar
# 3 stycken PCI kortplatser

för 3500

Tack greg. Tyvärr är den för dyr. Ska jag köpa ett m-audio 1010lt också blir det samma pengar som för en fet porta och då är mitt val, som sagt, lätt...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-17 13:48

http://www.vendolin.se/annons.php?149812
+
http://www.vendolin.se/annons.php?161774
= ???

Fattas bara programmet att spela in i, men själva hårdvaran går ju att hitta för 3,5tusen.

"700 mhz ram minne."

Tack för tipsen apan, ser lovande ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-17 14:59

Kör MacOS 9 så är ProTools Free fortfarande en gratismöjlighet. Men då måste du köra datorns eget ljudkort. Som iofs är bra men bara har 2 in å 2 ut.

6-8 in är ett absolut krav. Program bör jag dock kunna få tag på gratis.. många har ju köpt och sedan köpt upp sig samtidigt som jag inte behöver det senaste.

1
Bevaka tråden