Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rave-pianon

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag undrar om någon vet något om vilka pianon som användes i den tidiga "rave"-eran i UK, samt om dom bearbetades på något specifikt sätt?

Märker att det ofta rör sig pianoackord insamplade i en akai som går alldeles för snabbt när tonen blir för hög men även en del låtar har osamplade digital(?)-pianon.

Tänker alltså på saker som Altern8(och diverse annan breakbeatrave, bleep, UKhouse och jungle) tidiga Prodigy, strings of life av Derick May.

Har märkt at pianona ofta hade ett ganska rått, rytmsikt och metaliskt sound(kolla på strings of life tex). EQ? Compressor?

Vorre kul om någon visste vilka pianon som används på tidiga chicago-houselåtar.

T.ex:
Marshall Jefferson - Move your body
Farley jackmaster funk - love cant turn around
Curtis MC lain - lets get busy

Någon som kanske själv var med back in the days och kan berätta.

P.s: <-- Aciiid

Ingen koll på genren, men brukade de inte använda ganska mycket D50, M1 och 4op-FM? Cheesy orglar och (e-)pianon finns det gott om i tex TX81z.

jo, låter bl.a samplat som du beskriver det... kanske finns det med på någon original QuickDisk till någon gammal sampler ( ? ) Kan kolla/lyssna igenom de QuickDiskar jag har någon dag efter ju de ljuden...

False jag tror också på M1, det låter misstänkt likt på några äldre rave låtar.

Jag är ruggigt förtjust i gammal house och breakbeat och jag märker att de där ljuden kommer tillbaka i mina egna låtar...fast jag försöker låta bli!

Jag brukar använda Roland JX3P eller Korg Polysix.
På Polysix finns en funktion som heter "Chord Memory", man håller nere ett ackord och trycker på knappen så kan man spela hela ackordet genom att trycka ner endast en tangent och spela mycket "räjviga" melodier, man transponerar hela ackordet upp och ner!

/d

daniel303>> Ha ha, vad coolt. helkul livepryl. Tycker många av ljuden antingen låter grand piano eller honky tonky dock.. så JX3P känns lite konstigt...

Någon som vet en bra sida för att tanka ner ljud från dom synthar som false messiah pratade om?

Ganska sjukt att jag jagar efter ljuden överhuvudtaget, brukar ju vara dom dära pianorycken som sabbar låtarna(typ som en smurfvokal) men nu börjar dom bli till nått jag saknar när jag sitter och bygger

Vänliga jättar: Jx3p:ns standardljud är ju inget att hurra över men för bövelen, man har ju två hela banker att programmera egna ljud i! PG200 underlättar...

/d

  • Medlem
  • 2005-03-16 21:34

Vad gäller The Prodigy gissar jag på Roland U-20/220... många av ljuden i G-Force (energy flow), som t.ex. pianona och saxofonen låter exakt som i min U220, och enligt vintagesynth.org så använde Prodigy just en sån också....

Hollow Sun har ljud från både D50 och M1, och ett par samplingar till.

Ladda in ett rått pianosample och sträck ut det över flera oktaver, strunta i velocity och andra försök att härma verkligheten.

edit: såg just att du letade efter "osamplade digital(?)-pianon", då är det nog precis som fler sagt en gammal korg som gäller....eller någon annan gammal snusksynt.

Roland D-5 är det som gäller för detta ljud. Inte D-50, utan D-5. Men det borde gå lika bra med D-10, D-20 eller D-110.

Jag backar upp kadas och pippins svar

Roland MKS-20 var det som gällde för house/techno-piano kring 1991 när jag byggde min första studio. Riktigt kasst ljud så här i efterhand..

Dalleponken. Låter bra. : )

Strings of Life tror jag var Ensoniq Mirage. Det var den enda sampler Derrick hade om jag minns rätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 17:11

Hmmm, jag hade för mig att det som användes på 80-talet som house-piano var Yamaha DX-7.
Jag borde kolla upp det...

/F

Ursprungligen av Frebrik:

Hmmm, jag hade för mig att det som användes på 80-talet som house-piano var Yamaha DX-7.
Jag borde kolla upp det...

/F

Ah cool. Så då var dom flesta piano-ljud alltså hembyggda? kan ju förklara varför dom skiljer sig så mycket från general sounds-pianon.

  • Medlem
  • 2005-03-22 21:31

Vad som helst som var billigt är min gissning.

1
Bevaka tråden