Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hardcore-sirener/lead/stabs

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Någon som vet något hur dom hardcoresirener/ trasiga leads gjordes?

Det låter typ som en analogsynth med portmanento och nått som skruvar till pitchen men jag har inte helt satt fingret på det än.

Några typiska synthar.

Jag har hört ett rykte om en samplingsbaserad synth som skulle ha användigts på typ alla hardcorelåtar under en period men det låter skumt

Exempel: Underground resistance - Punisher eller Riot EP
Alec Empire: Hetsjaug auf der nazis

Har inte någon vidare koll på den genren heller, men där är det väl Juno-1/2 som gäller? Mentasm-ljudet (om det är det du tänker på - dvs det typiska hooverljudet) är en lätt modifierad preset. Jag hade något väldigt liknande i min MKS-70, så Roland är nog det du vill ha.

Hoover-ljudet är väl det där snedstämda ljudet? Jag tror han menar de där ljuden som brikar användas i tysk gaphals-techno. Vill minnas att man kan höra det i introt till någon låt av 2 Unlimited.

juno-1/-2/ mks-50....tryck ner några tangenter med exakt en oktavs mellanrum och aktivera chordmemory, lek runt med olika antal vågformer för att hitta rätt.

Dist är oumbärligt. Alec Empire brukar sampla ner ljud till lägre upplösning och dista en gång till för att få till den där rostigt metalliska känslan.

Jag har hört att plastikman kör ut på kassetband och samplar in igen X antal gånger.

Minikorg 700's chorus effekt är perfekt om någon vill bygga 2unlimited basar.

Bionik>> Ja mycket oktabaser är det ju i dom riffen.

Stabsen då? För att ta James Brown is dead som ett exempel. Är det uteslutande samplade orkestrar eller blåssektioner? Ibland tycker jag att det kan låta som synthar.

1
Bevaka tråden