Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon CV/Gate-sequenser med extern monitor?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, precis som rubriken säger: Finns det någon ny eller gammal sequenser som styr CV/Gate syntar (jag söker alltså ingen MIDI->CV/Gate-lösning) som bygger på datorlösning med skärm osv?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 21:17

Det var en lite märklig fråga.
Kan du beskriva lite närmare varför du vill ha en sådan?

Nu tänker jag högt:
Om man vill arbeta analogt med analoga styrsignaler (CV/Gate) och samtidigt ha en dator och en skärm så kommer man ju ändå någonstans på vägen vara tvungen att omvandla digitala styrsignaler till analoga. I och med att du ska ha en dator med skärm (där jag antar att du redigerar sequencerslingorna) så kommer signalerna att börja som digitala och sedan ska de omvandlas från digitalt till analogt och sedan gå vidare till de analoga syntarna. Det är ju i princip det som händer när man kör MIDI->CV och då borde det funka med en vanlig MIDI->CV omvandlarlåda?

Eller är det specifikt MIDI-protokollet som du tycker suger och vill undvika? Man skulle ju rent teoretiskt kunna tänka sig en D/A-omvandlarbox som man kopplar till datorn med något annat än en MIDI-kabel (typ USB eller liknande) och så får man använda något annat protokoll än MIDI för att skicka de digitala styrsignalerna mellan datorn och D/A-omvandlaren. Jag har inte sett något sådant, men det kanske finns?

Personligen så skulle jag satsa på en MIDI->CV-lösning + ett MIDI-interface och använda ett sequencerprogram på datorn för att skapa sequencerslingorna.

Ursprungligen av Thomas Kahn:

Det var en lite märklig fråga.
Kan du beskriva lite närmare varför du vill ha en sådan?

Den reaktionen hade jag liiite väntat mig
Anledningen är helt enkelt att jag är sugen att testa en icke-MIDI-omgivning. Mest för skoj, alltså. Samtidigt är jag så van att glo in i en datorskärm hela dagarna så en liten display på 10 tecken känns föga lockande.
På tal om Vince som någon nämnde så är det hans datorskärmar som man ser emellanåt som fick mig att börja fundera!

Hur som helst, mest en intressant grej alltså. Jag är i dagarna på väg att beställa en Pro 2000 från Kenton, så jag är (ännu) ingen pre-midi-ivrare!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 20:19
Ursprungligen av deadbeat:

Hur som helst, mest en intressant grej alltså. Jag är i dagarna på väg att beställa en Pro 2000 från Kenton, så jag är (ännu) ingen pre-midi-ivrare!

Det är den lösning jag har valt för att styra mina analoger. Har en Kenton Pro 2000, men jag har inte hunnit testa den än.

Har inte en gammal Fairlight CV/Gate ut? Den kom ju några år före MIDI.

Fråga Vince Clark, han körde iaf för några år sen med en gammal dator som hade cv-gate-interface. Läste en intervju där det stod att han var den enda som fortfarande fick uppdateringar från upphovsmannen till sequenserprogrammet....det är iofs några år sen jag läste det.

Jag gjorde ett sequenserprogram som via ett usb-interface styrde analoga saker för något år sen. En 8-spårs trum/trig/gatenånting-sequenser och 4 cv-kanaler om jag minns rätt. Tyvärr tillhörde interfacekortet skolan och den har jag lämnat. Minns att det var lite strul med fördröjningar och annan skit som gjorde att hela poängen med cv/gate försvann, men det berodde nog på min klantiga kod.

Precis som Thomas säger så är midi->cv det bästa alternativet om du ändå ska 'knappa' framför skärmen.

Kymatica kör typ nåt åt det hållet.. nu kommer jag inte åt hans sida.. någon som har länk? Och nerics här på forumet tror jag också kör så nu.. eller på väg iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-17 02:33

Roland CMU-800 är en sådan variant. Mjukvaran körs på en Apple II.

http://www.vintagesynth.com/roland/cmu800.shtml

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7307589186

Vince Clarke datorbaserade sequencer, UMI för BBC Micro-datorn, är såvitt jag vet en MIDI-sequencer. Jag tror han använder den tillsammans med en MPU-101 för att sätta ihop idéer och så, men när det blir för inspelning så har för han över det till en Roland MC-4. UMI skall ha uppdaterats särskilt för honom i efterhand.

Helt plötsligt käns Logic inspirerande och användarvänligt.

jag har en sån här som jag via en kenton pro4 har bra kontroll över från nuendo

Buchla 400 och/eller 500 var nåt liknande. Fast hela maskine var integrerad i datorstyrningen, de flesta parametrar styrdes mha. analoga switchar och annat...
Annars kan väl en amiga600 och ett midi/cv-interface duga för den rätta "vinach-säääqvenser"-looken!

/d

1
Bevaka tråden