Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nord Modular, pris?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade den här på Vendolin: http://www.vendolin.se/annons.php?162535
Det är väl ett rätt vettigt pris? Fast jag vet inte om jag är rätt person för en Nord Modular. Jag haaaatar att editera med dator.

"Jag haaaatar att editera med dator"

då är det imho tvärkört..

Fas tdet är ju faktiskt den bästa datoreditor jag råkat på... Och framförallt är det ju omöjligt att lösa funktionaliteten på annat vis.

Det är ett väldigt bra pris, fast de verkar ju sjunka stadigt. Håller nog med Volantiz (om du tänkt att skruva egna ljud dvs, det finns ju gott om färdiga ljud att plocka hem), men varför inte plocka hem editorn och se hur det känns? Den går ju att köra fristående.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 21:31

Du skulle nog satsa på en som har expansionen!

Vet inte om man behöver expansionen om man bara ska göra den mest knäckande syncleaden nånsin.

"Jag haaaatar att editera med dator"

Precis vad jag sa innan jag testade en polares NM, sen köpte jag dom tre modeller som fanns tillgängliga. Om jag någonsin köper en VA igen så blir det troligen en G2-engine, rattar är överskattade.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-18 01:00

Jag gillar inte heller att editera med dator, men en skön mus och en nord micromodular fick mig att ändra mig. Jag har faktiskt väldigt roligt när jag sätter mig framför laptopen och leker med den där pyttelilla röda saken. Dock har jag upptäckt nu att den är i det minsta laget och att en expanderad rackversion hade vart att föredra. Priset är nog helt okej antar jag. Micromodularer går att få tag på runt 2000:-, ett rack på runt 3-4000 så...

Det är ett bra pris. Och om du lägger upp rattarna rätt på dina favvopatchar så behöver du inte datoreditera om du finner det så plågsamt. Själv ser jag det lite som att ha världens största display och ett smidigare verktyg än cursorknappar och en ratt...

Fast är den inte lite för liten för dig? Jag trodde du bara gillade jättestora saker?

Jag äääälskar stora syntar, så jag hade antagligen fått bygga om den. Fast små knubbiga syntar är inte fel heller. Jag är otroligt sugen på att testa en NM men jag tvivlar på att jag är rätt person. Det jag egentligen har emot dataeditorer är att de ofta är jobbiga att köra ihop med sequencerprogram. Det blir liksom två saker som skall köras ihop. Editering av ljud är minst lika viktigt som att spela. Och det är dömt att misslyckas för mig. Men kan man tänka sig att sitta en fredagkväll med en cognac och sen NM-editor så är det nog mysigt.

Har aldrig haft några problem att få editorn att lira ihop med någon sequencer. Och då har jag kört den tillsammans med Cakewalk, Logic och tre versioner av Cubase SX...

Men måste man inte ha två MIDI-interface? Jag har bara en MIDI-ut.

Då blir det svårt så klart...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-18 10:32

Jo, det måste man. Tjacka en M-Audio USB-grunka för 400 spänn bara så löser det sig (antar att det blir kork i kabeln om man ska köra allt genom en stackars MIDI-kabel).

Jag har nog sällan haft så roligt med en synt som med NM. Det roliga med rattarna är ju att man först kan göra klart sitt ljud och sedan lägga alla viktiga parametrar på dem för att kunna köra med sequencer som en vanlig synt.

Jag köpte min NM keyboard för 4000:-, det var nog riktigt bra pris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 10:50

Fast jag vet inte om jag är rätt person för en Nord Modular. Jag haaaatar att editera med dator.

Då är du inte det.

Men måste man inte ha två MIDI-interface? Jag har bara en MIDI-ut.

Räcker till 1080:n, resten då?

Jag kopplar via en thru-box. Problemet är väl att jag måsta ha ett MIDI-interfaxe till Logic och ett till NM-editorn. Vill minnas att Logic inte har så stor lust att dela med sig av ett MIDI-interface. Näe, jag försöker hitta något annat. Jag tycker det är genuint trist att editera syntar genom att dutta med en mus. En regel per parameter skall det vara. Dags att hitta något analogt spakmonster...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 11:46

Poly Evolver keyboard?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 12:00
Ursprungligen av lait:

Poly Evolver keyboard?

Är MINST lika analog som en Prophet VS eller en PPG! :rolleyes: :kaaaka!:

  • Medlem
  • 2005-03-18 12:00
Ursprungligen av Real Parakeet:

Hittade den här på Vendolin: http://www.vendolin.se/annons.php?162535
Det är väl ett rätt vettigt pris? Fast jag vet inte om jag är rätt person för en Nord Modular. Jag haaaatar att editera med dator.

Köööp!!!

Har sällan haft så kul med musik efter mitt köp av NM Key. Jag gav 5700 kr i vintras men då var den i nyskick utan minsta repa och väska, originalmanual ingick. 5000 kr låter som ett bra pris!

Jag gillar heller inte att skruva via datorn men eftersom den är så "hands-on" tänker man inte på det efter ett tag utan det är ju kanonskönt att slippa hoppa bland alla menyer och alla knapptryckningar på synthen...

...efter köpet har jag till och med börjat göra låtar igen för blir du inte inspirerad av en NM så blir du aldrig inspirerad...

Jag ska inte gå igång igen, det verkar som om jag blivit Clavias egen profet häromkring. Men jag kan inte se någon som helst anledning att inte köpa en NM till dagens vansinnespriser. Jag funderar till och med på att köpa en till bara för att den är så otroligt billig och att det inte finns någon annan synth på denna sidan 10k som ens kommer i närheten av rolighet, koolhet och mysighet.

De få nackdelar som finns (extra MIDI - lätt ordnat med Midiman USB, datoreditor - alt+tab fixar biffen, inga effekter - skaffa en StudioQuad) ordnas enkelt och billigt. Ljudeditering över dator är ju ett problem för vissa, men försök se det som en förlängd arm, ett dataspel, en stor grym megadisplay eller vad som helst. Editorn startar på ett par sekunder och sedan har man hela festen uppdukad. I värsta fall kan du gå till tippen och hitta en bortslängd PII-laptop och använda den som dedikerad editor.

Ett tips för extra rolighet med NM Key: jag har min på ett QuikLoc-ställ med hjul. Med lite längre kablar kan man springa runt med den i replokalen och släppa loss och känna sig som en rock'n'rollgud!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-18 21:12

Säg som det e sågtanden: du vill vara som Roland Kuit!

Roland är kool. En riktig supernörd med sinne för ostig gabber så holländare han är.

Två fel dock:

1: Inga hjul på stativet.
2: Plastbyxorna. Kostym gör sig mycket bättre med kablar, cyberinterface och NordModularer.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-03-18 22:37

Ju, mer jag sitter med micromodularen, desto mer vill jag ha en fullt expanderad rackversion (minst). Håller med om att konceptet är lysande och själv har jag bara roligare och roligare...hade jag haft pengar så hade jag köpt keyboardet för 5000:- och försöka sälja micromodularen.

Finns en liten sak jag stör mig på bara. Den låter väldigt lätt orgel nere i basen. Inget som lite modualtion kan ta väck på dock...

EDIT: Glömde att jag skrivit i den här tråden tidigare. Skrev dessutom nästan exakt samma sak som sist i detta inlägget....jaja...jag har ett långsamt delay på mig för tillfället... :rolleyes:

1
Bevaka tråden