Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Novation ks4/5

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-17 21:17

Är lite intresserad av Novation KS4 Alt KS5. Hittar inte så mkt matnyttig info om dem.
Är de ett alternativ på VA fronten, eller är de hjälplöst plastiga och tunna. Vad ska man pröjsa för dem? Såg att man kan köpa dem billigt nya i Tyskland.

Tacksam för svar och synpunkter!

Mvh Steve

Intressant fråga. Vad skiljer dessa modeller från Nova-serien?

Har bara lyssnat på ljudfilerna via webbsidan och jag älskar ljudet! I fall min CS1x skulle paja skulle det nog bli en KS4 rakt av.

  • Medlem
  • 2005-03-17 21:30

Är det inte som en multitimbral K-station ungefär? Jag har för mig K-station lät riktigt trevligt faktiskt, men nu var det nå't år sedan jag prövade den...

"Vad skiljer dessa modeller från Nova-serien?"

Jag har för mig att novan kan köra fler samtida effekter och har flera olika filter.. och k-serien har istället flera vågformer.. typ.. nåt åt det hållet iaf.

"6 high quality simultaneous effects per part"

Lika många som Novan alltså. Låter K-Station som Novan? Jag blev också lite intresserad av K4 nu (mycket för pengarna, verkar det) men inte om den låter Nova. Novan är för snäll för mig.

"Total number of Effects: 42 Effects available simultaneously. 7 Effects for each of the 6 Parts of a Performance"

justja.. och ks-serien har 4 parter mot novans 6 parter. Och 16-bands vocoder mot novans 40-bandare. 4 utgångar mot novans 6 utgångar. 16 röster mot novans 12. .. och säkert lite till också.

"Novan är för snäll för mig."

Vilken version av novan har du lyssnat på? De första lät verkligen riktigt uselt. Med nyaste operativet så har den skärpt till sig ordentligt.

"Vilken version av novan har du lyssnat på?"

Den senaste. Jag tycker den låter jättefint men är alltför snäll och när man ska försöka göra den elak med dist, som exempel, händer ingenting vid 0-100 och vid 115 någonstans så blir det helt ointressant stelt och dött. Synd.

..
KS4 är alltså en Nova ljudmässigt?

Är det bara disten du ogillar? Tycker Novan låter riktigt bra. Visst, den har inte samma elaka karaktär som Korg MS2000, men den funkar som VA-arbetshäst.

KS-serien är väl baserad på A-Station, som när den kom åtminstone marknadsfördes som en vidareutveckling av Nova/Supernova?

A-Station tyckte jag lät roligare än Nova (håller med om att den är på tok för snäll), men gränssnittet var alldeles för pilligt. Efter det har jag faktiskt inte testat några Novation-maskiner....

"Är det bara disten du ogillar?"

Jag tycker att Novan låter bra men vill man ha extrema, elaka ljud så är disten nästan den enda vägan att gå.. därför blir det väldigt viktigt att disten låter illa, i mitt tycke.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-18 10:30

Jag tycker Novan låter extremt polerad. Håller med Sis på alla punkter. Har inte testat KS-serien alls dock så jag kan inte jämföra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 10:58

De har en kanonprodukt nu och den heter X-Station. Synt, ljudinterface, midiinterface - allt i ett, allt i en sladd (USB). Recensionerna är lyriska - de jag läst iaf (SoS, Remix, Keyboard, Future Music). Tre modeller och tre storlekar.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-18 11:53

Är det inte den som e så dyr?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 12:55

Allting är relativt. Ca 6200:- för X-25, 6900:- för X-49 och 7500:- för X-61, ungefärliga priser. Aftertouch har de också men det är den interna syntdelen som lockar - samt effekter och logisk layout / applicering av effekter direkt på audio in-material etc. Kostar en slant men bra mycket billigare än nya Access Virus|TI och ändå den produktserie som kommer närmast TI än så länge.

  • Medlem
  • 2005-03-18 14:19

4300:- För en KS4.....är det för mkt?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2005-03-18 15:41

PF: det var ju ändå inte så farligt. Har haft svårt att ta de på allvar med sina leksaksjoystickar...

För tusan Steve... köp två!!!

Va... sitter du fortfarande och inte har köpt den?

  • Medlem
  • 2005-03-18 17:28

Njaaaa....väntar in pengar på kontot. Sålde en gitarr, :kaaaka!: (nu hade pengarna trillat in)

Men visst lockar det att ha en KS4 att skissa lite på!

1
Bevaka tråden