Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MOSS kort till KORG triton/karma ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån som har moss kortet till KORG karma/Triton ?
Hur låter det ? det kostar hur mycket som helst och är asgammalt.............
Jag har aldrig testat nån Z1 så jag har ingen aning , har hör nån demo nån gång men jag vet inte , jag har en MS2000r så moss kortet kanske är onödigt !?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 10:59

MOSS-kortet är MS2000 och lite till på ett kort, fantastiskt bra ljud och roliga möjligheter.

"lite till" tycker jag var dagens underdrift... Såvitt jag fattat innehåller MOSS istort sett hela Z1, fast färre röster?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 11:21

Jepp... Är dålig på att rabbla data från backloggen...

Finns flera Z1-trådar med massa info:

Den här tex:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=9087

Och den här:
http://www.99musik.com/forum/showthread.php?t=833

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-18 12:49

Hej ToneWheel!

Jag har ett sådant i min Karma jag gav 2600:- beg men ett nytt kostar 6500:-
har jag för mej ganska så dyrt.
Ett riktigt bra synhtkort åt det lite mjukare hållet ljudmässigt plus att du kan hämta
andra programerade ljud till den på nätet dom är alltså inte samplade.

Det är en physical modeling motor, jag hade den när jag hade en triton studio, tritonen lät helt annorlunda med den.
Kanske dyrt men värt sina pengar lätt, du har olika modeller av blåsinstrument, stränginstrument osv som du sen kan använda för att skapa dina ljud.
Ett tips, Jam säljer för 4500 nu.

Är det inte mer intressant med en prophecy på sidan av tritonen?

En prophecy är monofonisk också, men annars jo jag skulle nog köpt en prophecy istället för ett moss kort just nu, man får ju en riktig synth för mindre pengar...

Ursprungligen av drdreas:

En prophecy är monofonisk också, men annars jo jag skulle nog köpt en prophecy istället för ett moss kort just nu, man får ju en riktig synth för mindre pengar...

Jag gjorde faktiskt tvärtom, sålde min Prophecy och skaffade ett begagnat MOSS-kort till min Karma. Dels blir det polyfoniskt, och dels upplever jag att det är lättare att göra spelbara ljud, det känns som om de har finputsat tekniken en hel del. På Prophecyn drabbades jag ofta av att ljuden kunde hoppa rätt mycket i ljudnivå/dynamik beroende på var på klaviaturet du spelade, och att vissa ljud behövde "initieras" med en eller två toner för att få det att bli stabilt.

Kul med en synth som behöver harklas innan man börjar spela iofs men jag saknar det inte.

Ja, jag rekommenderar MOSS-kortet. Men passa på att maila folk som säljer sina MOSS-bestyckade syntar, där kan man få det till rimligt pris.

Listpris nytt är numer 5.350:-,
tror att de flesta butiker ligger ungefär en tusing under det.

saxat från musikbörsens hemsida "69928 Expansion Korg EXBMOSS Moss-expansion. 5.350 Kr" musikbörsen och jam skiljer en tusing

  • Oregistrerad
  • 2005-03-22 18:46
Ursprungligen av drdreas:

saxat från musikbörsens hemsida "69928 Expansion Korg EXBMOSS Moss-expansion. 5.350 Kr" musikbörsen och jam skiljer en tusing

Som vanligt med andra ord!

1
Bevaka tråden