Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med M-Audio Quattro

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-19 02:41

Ljudkort: M-Audio Quattro (USB), begagnat, köpt på Musikbörsen.
Dator: PC, laptop. (Helt ny.. Pentium 4...)
Problem: Uppspelning av ljud (audio out) fungerar någorlunda, men inte audio-in.

Köpte ett begagnat M-Audio Quattro USB-ljudkort på Musikbörsens REA i stan
här om dagen. Man kan nog säga att jag är totalt nybörjare inom musikskapande,
studio osv. Så jag vet inte riktigt hurpass 'svårt' problem det här egentligen är.

Jag pluggade in kortet till USBn på min laptop (PC), laddade hem de senaste drivrutinerna
från www.m-audio.com och installerade dem. Därefter tycktes Windows vilja installera
drivrutinerna åt mig en gång för alla.

Efter detta såg allt ut att vara frid och fröjd. "Enheten fungerar och är redo att användas..",
kollade egenskaper för hårdvaran, "Enheten fungerar korrekt" osv. Så bra då...

Inaktiverade mitt interna ljudkort och såg till att Quattron användes för inspelning
och uppspelning.

Spelar jag nu upp något ljud på datorn så strömmar ljudet ut ur Quattron,
men med VÄLDIGT låg volym. Har kopplat outputen på Quattron till ett mixerbord...
måste ha full volym på datorn, samt vrida upp "Gain", "Level" och "Main Mix" till
väldigt höga värden för att höra något ljud i mina hörlurar (som är kopplade till
mixern). Blir lite brusigt & susigt osv.

Kopplar jag något till input på ljudkortet så tycks inget ljud alls komma fram till
datorn. Väljer jag Egenskaper i datorns volymkontroller, så finn inga alternativ
för Inspelning, bara för uppspelning.

Har prövat att trycka på alla knappar, ändra alla inställningar jag kan komma på osv.
(switcha input- & output-level på ljudkortet, vrida och vända på mixerns alla reglage,
köra med Direct Monitoring, ändra inställningar på datorn osv.).

Vart kan felet ligga? Jag tror inte det har något med mixerbordet att göra. Borde väl
antagligen vara något fel med drivrutiner/inställningar på datorn (har dock prövat med
två olika datorer), eller på själva ljudkortet? Men vad? Har ännu inte hunnit testa om
MIDI in/out fungerar än.

Kopplar jag t.ex. in Audio-out på min Roland MC303 till audio-in på ljudkortet,
hörs absolut ingenting. Får inga tecken på att ljud registreras i t.ex. Cubase SX,
och även där har jag ställt in att Quattron ska användas.

Vore väldigt tacksam för svar!

MVH.

Nu har jag inte PC, men det borde ju synas i Cubase.

Några enkla saker:

? Du har satt spåret i inspelningsläge och valt rätt ingång i Cubase? MC303:an borde ju gå in ordentligt, hur är volymen ut från den?

? Finns det några andra inställningar för ljudkortet som kan ställa till det? Någon synk eller så?

Att det är låg ut är ju också konstigt.

? Har du provat att i Cubase spela upp ett spår med hög volym för att testa att ljudkortet fungerar bra?

Du verkar ju ha kollat det vanliga. Jag skulle föreslå att du ringer till Musikbörsen och frågar. Om det inte är någon enkel miss så är det nog kortet dessvärre. Det finns säkert någon här som kan M-Audio och PC bra.

1
Bevaka tråden