Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stereo-länka kanaler?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Cubase SX2 vet jag att man kan länka kanaler så dem reagerar på volym tillsammans tex vilket är helt suveränt då man jobbar med två mono spår L/R. Kan man göra detta i Logic 7?

Håll inne shift och markera de kanaler du vill länka.

Du kan oxå länka dom i grupper!

Går det att grupperar kanaler i logic5.5?

Jag tror det...
Har du en liten text precis ovanför regeln där det står off kan du nog trycka på den och få fram grupper.
Testa och se. Tyvärr har jag inte Logic 5.5 så jag kan inte lova det;)

Ursprungligen av Angelo:

I Cubase SX2 vet jag att man kan länka kanaler så dem reagerar på volym tillsammans tex vilket är helt suveränt då man jobbar med två mono spår L/R. Kan man göra detta i Logic 7?

Om du har två mono-spår och vill att de ska vara hårdpanorerade L/R så är det nog enklast att du lägger de på, t.ex kanal 1 respektive kanal 2 och klickar på "stereospårs"-knappen på kanal 1. Då får du ett stereospår och en regel som styr både kanal 1 och 2.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om du har två mono-spår och vill att de ska vara hårdpanorerade L/R så är det nog enklast att du lägger de på, t.ex kanal 1 respektive kanal 2 och klickar på "stereospårs"-knappen på kanal 1. Då får du ett stereospår och en regel som styr både kanal 1 och 2.

Hur menar du?
Jag får inte till det...
...sitter på 7.0.1

Ursprungligen av EricBradley:

Hur menar du?
Jag får inte till det...
...sitter på 7.0.1

Man kan göra två inställningar i Logic hur man vill hantera stereo-spår.
"Universal track mode" finns under "Hardware and drivers" och har man den ikryssad så innebär det att Logic skapar ett stereo-spår och använder endast en kanal. Om man inte har den ikryssad så använder sig Logic av kanalen brevid.

Om man använder kanal 1, och inte har "Universal track mode" ikryssat och klickar på "stereo"-knappen så används kanal 2 och styrs av kanal 1. Fördelen med detta är att om man vill förflytta sitt projekt till en Protools-studio så uppstår inte problem på samma sätt som det gör om man har "Universal track mode" ikryssat.
Så var det förut i alla fall, men det kan ju ha ändrats då jag inte har flyttat något projekt till en ProTools-studio på över ett år.

En anna fördel är ju att om man har två mono-spår, som egentligen är ett stereolljud, så kan man på ett enkelt sätt lägga vänster på kanal 1 och höger på kanal 2 och sedan styra båda via kanal 1.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Man kan göra två inställningar i Logic hur man vill hantera stereo-spår.
"Universal track mode" finns under "Hardware and drivers" och har man den ikryssad så innebär det att Logic skapar ett stereo-spår och använder endast en kanal. Om man inte har den ikryssad så använder sig Logic av kanalen brevid.

Om man använder kanal 1, och inte har "Universal track mode" ikryssat och klickar på "stereo"-knappen så används kanal 2 och styrs av kanal 1. Fördelen med detta är att om man vill förflytta sitt projekt till en Protools-studio så uppstår inte problem på samma sätt som det gör om man har "Universal track mode" ikryssat.
Så var det förut i alla fall, men det kan ju ha ändrats då jag inte har flyttat något projekt till en ProTools-studio på över ett år.

En anna fördel är ju att om man har två mono-spår, som egentligen är ett stereolljud, så kan man på ett enkelt sätt lägga vänster på kanal 1 och höger på kanal 2 och sedan styra båda via kanal 1.

Tackar... nu funkar det :kaaaka!:

Följdfrågor:

1. Vad finns det för nackdelar med detta?

2. Hur funkar detta om man vill ha "interleaved stereo"?

1. Nackdelen är att man inte kan göra stereospår av jämna kanalnummer. Det är alltså bara kanal 1, 3, 5, 7 osv som kan bli stereo. (Om du kikar på kanal 2, 4, 6 osv så har du ingen stereo-knapp längre.)

2. Du lägger stereospåret på den kanal som har regeln så är det stereo. (dvs, kanal 1, 3, 5 osv)

Följdfrågor version 2.

Låt säga att jag har en stereoupptagning av en gitarr inspelat på två kanaler
som är panorerat L/R. Om jag skulle vilja t.ex komprimera och EQa hela signalen med bibehållen panorering men med möjlighet att kunna justera reglarna men sköta utsignalen från en regel, - hur skulle ni göra då?
Har försökt med bussar, auxar, andra outputs, dra kablar i arrangefönstret men får inte till det. Det verkar oerhört frustrerande att spara presets för effekter och öppna två instanser av insertpunkter... Förslag?

1
Bevaka tråden