Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP-50 & polyfoni

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte lyckats få ner manualen till XP-50 på Rolands hemsida, är det någon som sitter på den månne? Det jag egentligen undrar är; den har ju 64 röster, men hur många multiplar av en våg kan man köra på en gång? Ex: Jag vill köra orgelljud med 9 drawbars, kan jag då ta 9 kopior av en simpel orgelvågform och stämma dem till de olika intervallen och få dem att ljuda samtidigt? Polyfonin går ju isf ner kraftigt men det borde ändå räcka, tycker jag. Om det nu går ö h t, vill säga.

64 vågformer - monofon synt. 2 vågformer - 32 röster. 4 vågformer - 16 röster. Och så vidare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-23 09:51

Tjenare Vikarien!

Så här är det - många av orgelvågformerna är så att säga "färdiga multiplar", det är ju så när man använder samplingar. Så många av orgelljuden är redan nu 64-röstiga. Annars kan du ju bygga upp ljud med t ex sinusvågformer eller så, det går också. Via multiläget kan du lägga många sådana vågformer på varann för att bygga ett orgelljud. I det vanliga patchläget kan du lägga fyra ljud på varann, men låt säga att du sparar tre olika patcher - lägg dessa tre på varann genom att assigna dem till samma midikanal i multiläget. Då har du 12 st "drawbars". Exempelvis. Lyssna även på några av expansionskorten; Vintage, Keyboards Of The 60s & 70s, Pop och så vidare tror jag innehåller riktigt bra orgelljud (& orgelsamplingar). Vill samtidigt kommentera Parakeets inlägg med att 64 röster inte innebär en monofon synt, däremot en synt med en oscillator per röst. Går dock att göra väldigt feta ljud även i det läget just med tanke på att den bygger på samplingar. En välsamplad JP8-stråke (något 1080 har gott om) blir liksom grottfet hur som helst... Lite reverb & chorus & DDL på det och det låter vansinnigt mäktigt.

Kan bara varmt rekommendera XP-50/JV-1080 för fina orgelljud. Preset A-060 är smarrig värre ("Cathedral"). Min favvisorgel skulle jag tro.

Det är lite tjinkigt det där med polyfoni - mna får inte alltid ut så mycket man kan tro - men de förre talarna kan säkert mer om det tekniska än jag. Tänk dock på att XP-50:n får problem om du försöker spela 64 röster exakt samtidigt. Då kan den lätt börja lagga - men med lite shuffle quantize kommer man förbi problemet (och att inte överquantisera förstås). Om du använder den interna MRC sequencern bör också nämnas att XP-50:n tyvärr har ett smärre syncfel. En extern sequencer eller i alla fall synckälla är därför att rekommendera.

Okej, tack för informationen! Ni är stabila på det här forumet. Hade tänkt ha den som livesynth så då räcker nog polyfonin till om jag inte bråkar för mycket med den.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-23 23:09

Du skämta med oss aprillo, räcker? Slår vad om att du inte förbrukar ens 20 röster i en livesituation. Koppla den till datorn och du kan bygga kompletta, svulstiga låt-arr med den. Men att göra lite egna ljud skadar förstås inte...

Hlea min "early recordings" (1997-1999) är uteslutande gjord på en XP-50 och dess interna sequencer. Hyvens workstation om du frågar mig. Gjorde en hel del smarriga produktioner på det viset (dock i npågot osynk, men det är konstant i alla fall ).

Hittade förresten just en intressant länk om lite kuriosa angående XP-50:n... Bland annat om hur man kan emulera en kyrkorgel enbart med GM

http://home.cybertron.com/~brtubb/jvxp.html

1
Bevaka tråden